Bryta spänning till spis?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bryta spänning till spis?

Inlägg av anlamotte »

Jag har småbarn hemma som börjat intressera sig för spisen.

Det gäller en bosch 3-fas med keramikhäll och frågan är hur en sådan klarar att matningen bryts av en kontaktor (ej nolla/jord).

Min tanke är att sätta en timer vid spisen som sedan styr en kontaktor men det kanske blir problem för elektroniken om matningen kommer och går?
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av Muppis »

Det brukar finnas en inbyggd barnspärr i alla digitala hällar jag sett, det räcker kanske med den? Har din vred vet jag inte om det finns barnspärr.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av sebastiannielsen »

Ja, i alla hällar med touchfunktion brukar barnspärren vara att man håller nere någon knapp i tre sekunder, och sedan måste man hålla nere samma knapp i tre sekunder för att låsa upp igen.
På en häll med vanliga vred så brukar det vanligaste vara att man drar ut temperaturvredet/lägesväljaren för ugnen och vrider det ett snäpp bakåt till en hänglåssymbol, och sedan släpper vredet igen. På min spis är det dock tvärtom, man vrider vredet till en hänglåssymbol och så "poppar" vredet ut, för att vrida tillbaka måste man hålla inne vredet samtidigt som man vrider det.

Appropå grundfrågan, timer kommer inte hjälpa, de kommer komma på att man ska vrida upp timern. Det behöver vara något mer "avancerat", något där man måste göra 2 moment samtidigt, eller ett nyckellås.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av anlamotte »

Det är en vanlig spis med vred, dock utan barnspärr.
Bild

Tanken med timern var att sätta den ovanför bänkskivan så barnen inte kommer åt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av sebastiannielsen »

En sådan spis har ingen elektronik öht. Inte ens elektronisk klocka, så bryta spänningen klarar den galant. Märkligt dock att den levereras med barnspärr för ungsluckan men ingen barnspärr för vreden.
Jag skulle säga att det bästa är att placera timern någonstans högt uppe i så fall. Barn klättrar gärna på kökslådor.
Senast redigerad av sebastiannielsen 4 september 2015, 22:05:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av TomasL »

Än värre, det finns ju ingen svansspärr på den.

Ring en elektriker, be honom koppla in en spisvakt.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av anlamotte »

Svanspärr? :)

Lite elektronik borde den väl ändå ha då denna är från 2014 med keramikhäll (styrning, restvärmeindikerin, varmluftsugn med efterkylning m.m..)
Ugnsluckan har lås men inte vreden, finns en modell där man kan trycka in vreden och låsa dem...men detta är väl snikversionen :P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av TomasL »

En kompis till mig hade en Berner Zenner hund, litet kök, stor hund med kraftig svans, du kan ju räkna ut resultatet. :lol: :shock:
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av sebastiannielsen »

Eftersom den inte har någon minnesfunktion så skall det inte vara något problem att ha brytning av spänningen. Men annars kan du alltid ringa bosch och fråga.

Om du väljer att köpa en spisvakt och installera, så får man tänka på att många spisvakter kräver framdragen nolla, så även om du har ett spisvägguttag och en spis-handske så är det inte säkert att nollan är framdragen.
Bäst är att kontakta en elektriker som kan installera en spisvakt åt dig.

Och när du ändå då är i farten, det finns spisvakter där själva "Starta timer"-knappen är trådlös. Välj en sådan i så fall. Då kan du ändra placeringen av "Starta timer"-knappen ifall dina barn skulle hitta/komma på knappen.
Här är en bra en.
http://www.athenanordic.se/produkter/sa ... ddon-plus/

Den nya modellen av Spisec Addon Plus, kräver ingen nolla framdragen och denna går helt utmärkt att installera själv förutsatt att spisen inte är fast ansluten, utan ansluts med "spis-handske".
http://www.athenanordic.se/nytt-pa-addon/
Senast redigerad av sebastiannielsen 4 september 2015, 23:00:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bryta spänning till spis?

Inlägg av TomasL »

Små barn, som det handlar om i detta fallet kan inte vrida vredet på en normal spisvakt.
Skriv svar