bygga paralellstyrning till skylift

Berätta om dina pågående projekt.
pvmannen

bygga paralellstyrning till skylift

Inlägg av pvmannen »

hejsan alla!! första tråden på forat då asså,, tänkte kolla med kunnigt folk (ni alltså) hur man enklast kan bygga en elektrisk libell till en skylift?
funktionen som sådan att när korgen lutar efter höjning/ sänkning av armen, trycker man på en knapp och korgen rätar upp sig.
idag sitter det en kvicksilverkontakt
http://sps-bhv.seeyou.de/AlarmSicherhei ... 76fd131aaa
artikelnummer 60-0214-40
är nog inte så troligt att man kan beställa denna med ex posten, finns ju nyttigare grejor än kvicksilver oxå :roll:
har sökt på allt möjligt men inte hittat något som motsvarar tycker jag.

om det är svårt att se på bilden så är det en kabel i botten vid förträngningen och en kort i varje ände av "glaset"
den i botten har alltid kontakt, lutar man korgen så rinner kvicksilvret sakta mot en av kablarna och när båda har kontakt och man trycker på knappen så startar motorn åt ett håll,
då rinner kvicksilvret sakta ner och den övre kabeln får inte längre kontakt och motorn stannar= korgen är rak igen.

behöver tips och idé:er förstår ni inte vad jag menar så formulerar jag om och gör en ritning i paint :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: bygga paralellstyrning till skylift

Inlägg av grym »

man kan göra samma sak med stålkula istället
vill man dämpa rörelsen så kan man ha det i oljebad

eller pendel
finns massor av lägesgivare om man har lust att programera ihjäl sig med :badgrin: :wink:
pvmannen

Inlägg av pvmannen »

Tänkte först ta ett plaströr med stålkula och magnetkontakter i ändarna men då får jag ha nån vätska för att dämpa, böjda plaströr hade ju varit bra och noggrannare. Måste ju göra kulan magnetisk oxå. Jag har små supermagneter men då får dem rulla i ett spår istället. Obs det skall vara analogt, ingen programmering involverad
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle funka med stålkula och två induktiva givare
böjda plaströr finns för vprör i lagom dimension
lite olja i så hoppar kulan inte omkring

vill man ha egen storlek på böjen kan manju kröka vp rör med fjäder för ändamålet
pvmannen

Inlägg av pvmannen »

Testade med böjd plåt i mitten och plåtar på sidorna och stålkula...blev för dålig kontakt så jag måste nog ha en givare. Ska kolla på jobbet men var köper man till vettigt pris utan att få vänta en månad? (Ebay)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Optiska givare i ändarna?
pvmannen

Inlägg av pvmannen »

Stålkulan är inuti plastlådan och ska den vara dämpad i typ olja blir det induktiv tror jag. Ska lägga upp bild tänkte jag...blir enklare att förstå funktionen då
Skriv svar