Jag byggde egentligen fräsen för typ 1,5 år sedan, men har inte lagt upp några bilder ännu.
Nytt nu är att jag har utväxling på Z, 1:2, direktdrift av motor via VFD på 1.5kw. Nema 34 på Z, Nema 23 på X och Y.
Ingen motvikt på Z, men jag måste säga att jag har en del problem med Z generellt. Pelarkonstruktionen och den dåliga inpassningen på laxstjärtarna gör det omöjligt att få precision på Z.
X och Y är ganska OK, iaf till det jag tillverkar. Har backlash på c:a 0.05 på båda axlarna och samma på Z. Jag har inte bytt kullager från original.
Har ni några tips och idéer så mottages detta gärna. Jag skär normalt i aluminium och titan mest, vilket funkar bra i 2.5D iaf.
BF30 till CNC + BVB25L svarv manuell
BF30 till CNC + BVB25L svarv manuell
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: BF30 till CNC + BVB25L svarv manuell
Då jag främst jobbar med vapenrelaterade saker så får ni här se en så kallad kompensator för pistol som jag gjort i fräsen + svarven.
Materialet är ti6-al4v (titan grade 5). Det är borrat med 9.5mm borr rakt genom i svarven, gängad med tapp i svarven. Sedan fräst med 6mm carbidstål i fräsen med 1mm djup varje gång och ett cleanup varv på 0.15mm mot väggarna och 3mm djup per gång. Totaldjup fräst är 20mm.
Materialet är ti6-al4v (titan grade 5). Det är borrat med 9.5mm borr rakt genom i svarven, gängad med tapp i svarven. Sedan fräst med 6mm carbidstål i fräsen med 1mm djup varje gång och ett cleanup varv på 0.15mm mot väggarna och 3mm djup per gång. Totaldjup fräst är 20mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Såna fina bilder finns det fler av hoppas jag. Ditt bygge eller?
Yepp...
Jo, det har faktiskt åkt ut c:a 30st titankompensatorer från min lilla verkstad. Det går med kinamaskiner också, om man pular lite och har tålamod. En sådan tar c:a 35 minuter att fräsa med min fräs, tar säkert 5 minuter på en större
Jo, det har faktiskt åkt ut c:a 30st titankompensatorer från min lilla verkstad. Det går med kinamaskiner också, om man pular lite och har tålamod. En sådan tar c:a 35 minuter att fräsa med min fräs, tar säkert 5 minuter på en större

För den som vill se hur det ser ut när jag fräser Inconel 718 i min fräs kolla här:

Dock blev verktyget väldigt slött när jag vände biten och skulle fortsätta. Bättre kylning eller byta fräsar oftare är kanske receptet.

Dock blev verktyget väldigt slött när jag vände biten och skulle fortsätta. Bättre kylning eller byta fräsar oftare är kanske receptet.