Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av säter »

Jag ska byta ut motorn i min pickup, och befintlig styrsnäcka sitter i vägen för nya motorn.
Original-styrsnäckan är helt mekanisk och i dåligt skick.

Nu har jag demonterat en servosnäcka från en GMC-van, som jag tänker använda.

Kan man montera en servosnäcka på vilken ledd som helst?
Jag tycker det borde gå.

Styrarmen på servosnäckan är för kort för att styrutslaget ska bli fullt.
Törs man förlänga denna?

Jag måste även i med en ny rattstång.
Har ni några idéer hur en sådan ska konstrueras?
Senast redigerad av säter 24 augusti 2015, 22:36:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av NeoTech »

Vad för pickup har du o vilken årgång.

Man kan byta Pitman armen mellan olika modeller ibland. Du skall inte montera den "upp o ner" dock, du kan väl men ja den svänger liksom åt fel hål då. ;)
Flesta styrsnäckor på pickisar brukar väl sitta framför balken så då kan man oftast hitta snäckor från andra märken som passar.. typ Jeep Cherokee är en sån
där rolig universal som funkar för dom flesta.

Servo snäcka från Camaros e bra universal modeller med..

Pitman armen kan man bara byta sen.. om du inte hittar en som stämmer så går det o förlänga eller korta dom utan större issues, mest trist o svetsa i.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av danielr112 »

Jag har byggt om och gjort liknande men detta var på en a-traktor. Vi svetsade om armen och mellan omgångarna knackade vi fogen. Så visst går det fixa.

Det har hållt i snart 10 år och håller än. Kan tilläggas att den armen har fått tagit mycke stryck. Mercedes snäcka som sitter på en willis traktor med stora hjul. Styrstänger har gått åt och annat men armen har hållt bra :)

Sedan blir det givetvis annorlunda på en bil som går på vägen mot en a-traktor som 99% av tiden går i skogen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av säter »

Det är en Volvo TPV 1945.

Nuvarande snäcka sitter alldeles intill torpedväggen, innanför ramen.
Jag vill montera den nya längre ut, uppå ramen.
Det är längsgående styrstag fram till framaxeln, "draglink".

Servosnäckan blir att gå åt rätt håll.
Förövrigt är ju detta bara en vanesak viket håll ratten går åt. :)
001.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av danielr112 »

Kör på säger jag! :) Kommer bli bättre än vad det var nytt hur du än gör.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av EPG »

Det viktigaste är att du får styrleden (alltså den leden som sitter under damasken på en vanlig styrväxel) på rätt ställe.
Om du tänker dig en linje mellan övre och nedre A-arms inre fästpunkter (alltså där de är fästa i bilen).
Om du har hjulen ställda rakt framåt så ska denna leden hamna precis mitt i denna tänkta linje.

Har du styrlederna för högt eller för lågt så kommer du att få bumpsteering.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggnad av styrsnäcka

Inlägg av säter »

Jag har nu lagt i motor+låda.
Det vart ganska trångt.
Jag avvaktar lite med styrsnäckan så länge, nu är det nya problem.

Motor+låda är lite längre än den förra.
För att detta ska gå måste jag ha en superkort kardanstång mellan växellåda och fördelningslåda.
Nuvarande kardanstång ser ut ungefär så här.
Dvs väldigt svår att korta av.
106_130_002-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5036
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av gOry »

Tar du bort hela stången på den där och monterar ihop knutarna med medbringarna med varandra så har du en superkort. Är de för kort så två såna och en distansplatta i mellan? :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av säter »

Jag funderar på att byta ut medbringaren på växellådan mot en slipyoke.
Då slipper jag splinesen på kardanstången.

Istället för att svetsa ihop medbringarna funderar jag på en H-yoke.
1349916894_FordCVNEAPCOHYoke1310Series_CVHYoke1310N.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36157
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av Glenn »

Det är afaik tokförbjudet att svetsa i styrstänger, man måste plocka ihop en av befintliga delar (inga problem att blanda märken och modeller) när man bygger om, kommer bilprovningen på att man svetsat i den blir det körförbud direkt.

Så var det iaf förr, och jag tror inte det ändrats.

Kardan kan man däremot svetsa, men det brukar vara svårt att få det balanserat om man gör det själv.. epa/atraktorfolket kör ju ofta hemmasvetsat men där handlar det ju om typ 30km/h..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av säter »

Det är afaik tokförbjudet att svetsa i styrstänger
Nu bryr jag mig inte om lagen i detta fall.
Jag är intresserad av om det går att svetsa detta med full säkerhet.

Vad jag kan förstå, så är det "blötjärn" i alla sådana här smidda delar, och då är det fullt svetsbart.

SeniorLemuren kanske har någon kommentar till detta?
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av danielr112 »

Ja enligt lag får man inte svetsa i det men det är för att man inte har någon som kontrollerar det. Det finns gott om styrstänger som är svetsade från fabrik.

Går bra att svarva och sätta bult igenom.

Kardaner får man svetsa själv men bygger man behövs en kardanfångare. Jag beställte min senaste från england. Fick den dagen efter balanserad lackad och klar. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35010
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av säter »

Nu har jag monterat motorn och styrsnäckan provisoriskt.
Det blir trångt men troligen genomförbart.
003.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5245
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av svanted »

du har lite ytrost på kofångaren :idea:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5724
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång

Inlägg av anders_bzn »

Jag vill se en bild på hela vagnen. Detta verkar ju bli intressant!
Skriv svar