Stegmotordrivmoduler
Stegmotordrivmoduler
Någon som kan tipsa om billiga (men bra) stegmotordrivarmoduler för fasströmmar på ca 2A (kontinuerligt). Bör klara minimum halvstegsning.
Ska driva upp till 4 stegmotorer (dock minimum 3) för CNC ändamål.
Tänkte att köra via parallellporten och MACH3.
Erfarenheter och synpunkter.
Det bör gå lika bra med unipolär som bipolär drivning då stegmotorerna går att kopplas för båda typerna av drivning.
Ska driva upp till 4 stegmotorer (dock minimum 3) för CNC ändamål.
Tänkte att köra via parallellporten och MACH3.
Erfarenheter och synpunkter.
Det bör gå lika bra med unipolär som bipolär drivning då stegmotorerna går att kopplas för båda typerna av drivning.
Hittade en CNC-kontroller på http://bergan.se/index.html
Verkar vara någon som har en liten firma vid sidan om.
Sidan innehåller inte så mycket info, men av bilden att dömma verkar den ha 3 st allegro 3977, dvs 3-axlig styrning på upp till 2.5 A.
Känner någon till mer info om denna kontroller?
Fagge: Har varit inne på den lösningen. Har också tittat lite på IMT-901 kretsen. Fast hittar jag en färdig modul (kort) för en billig penning är det att föredra.
Verkar vara någon som har en liten firma vid sidan om.
Sidan innehåller inte så mycket info, men av bilden att dömma verkar den ha 3 st allegro 3977, dvs 3-axlig styrning på upp till 2.5 A.
Känner någon till mer info om denna kontroller?
Fagge: Har varit inne på den lösningen. Har också tittat lite på IMT-901 kretsen. Fast hittar jag en färdig modul (kort) för en billig penning är det att föredra.
Jag köpte en sån här, den borde komma om någon vecka
http://www.hobbycnc.com/driverboards/4aupc/4aupc.htm
Får se om den duger, mina motorer ska klara 2 Ampere
Den du hittade såg ju också vettig ut
/Johan
http://www.hobbycnc.com/driverboards/4aupc/4aupc.htm
Får se om den duger, mina motorer ska klara 2 Ampere
Den du hittade såg ju också vettig ut
/Johan
Det beror också på hur mycket du vill lägga på drivarna. Altså ska det bli en liten hemmabyggd maskin eller ska du konventera en bamse fräs?. I så fall så kanske en http://www.geckodrive.com/ hade varit nått. Eller så gör man som dumma jag & köper ett par JVL drivare som kostar nästan 3ggr så mycket som Gecko-korten fast prestandan verkar vara lika. 

Det kommer en utvärdering, jag har inte glömt (håller tummarna att kortet duger)... 
Har inte fräsen här än. Har dock köpt en frässpindel nu. Har även fått tag på en vakuumpump, vill testa att göra ett litet vakuumbord (fast jag har inte allt för stora förhoppningar, den har ganska lågt flöde även om den är stark, kan tillägga att jag inte skaffade den endast pga det här). Ska bli kul att prova alltihop!

Har inte fräsen här än. Har dock köpt en frässpindel nu. Har även fått tag på en vakuumpump, vill testa att göra ett litet vakuumbord (fast jag har inte allt för stora förhoppningar, den har ganska lågt flöde även om den är stark, kan tillägga att jag inte skaffade den endast pga det här). Ska bli kul att prova alltihop!

Mycket bilder 
Katalogbild:

Min bild:

Tillverkarens hemsida med specifikationer (oriental motor)
Spänningskälla har jag inte planerat än. Tänkte köpa en toroid på elfa och koppla in... Några tips ?
Den här gången kanske man ska ha en nödstoppsknapp. Innan hade jag bara en knapp i mjukvaran
Är det ett väldigt slöseri på kraft att koppla dem unipolärt som jag tänkte istället för bipolärt ?

Katalogbild:

Min bild:

Tillverkarens hemsida med specifikationer (oriental motor)
Spänningskälla har jag inte planerat än. Tänkte köpa en toroid på elfa och koppla in... Några tips ?
Den här gången kanske man ska ha en nödstoppsknapp. Innan hade jag bara en knapp i mjukvaran

Är det ett väldigt slöseri på kraft att koppla dem unipolärt som jag tänkte istället för bipolärt ?
Har också fått mitt kort men inte hunnit testköra det. Ska se om jag hinner idag!
Strombom, det är om jag förstått det hela effektutvecklingen i lindningarna som är begränsningen. Vid unipolär drivning används bara halva lindningen och vid bipolärt seriekopplat används hela lindningen. Rent teoretiskt kan man bara köra halva strömmen vid bipolärt seie gentemot unipolärt för att få samma effektutveckling dock verkar det som om man kan köra lite högre ström än hälften vid bipolärt serie i praktiken, dvs ger högre moment än unipolärt. Gissar att det är för att man har större volym som effekten utvecklas i.
Ur momentsynpunkt är det ingen skillnad att köra serie eller parallell bipolär vid samma effekt. Dock är parallell att föredra då den går att köra snabbare eftersom induktansen är mycket mindre.
Strombom, det är om jag förstått det hela effektutvecklingen i lindningarna som är begränsningen. Vid unipolär drivning används bara halva lindningen och vid bipolärt seriekopplat används hela lindningen. Rent teoretiskt kan man bara köra halva strömmen vid bipolärt seie gentemot unipolärt för att få samma effektutveckling dock verkar det som om man kan köra lite högre ström än hälften vid bipolärt serie i praktiken, dvs ger högre moment än unipolärt. Gissar att det är för att man har större volym som effekten utvecklas i.
Ur momentsynpunkt är det ingen skillnad att köra serie eller parallell bipolär vid samma effekt. Dock är parallell att föredra då den går att köra snabbare eftersom induktansen är mycket mindre.