MPLAB X utropstecken "LÖST"

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

MPLAB X utropstecken "LÖST"

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har blivit lite tvungen att använda mig av MPLAB X trots att jag för några år sedan valde mikroC PRO eftersom jag fann MPLAB X rörig jämfört men mikroC. Jag har en OLED (SSD1306) och jag har bara lyckats hitta drivrutiner (library) till PIC18Fxxx skrivna i MPLAB X

Jag har zippat upp paketet i C:\SSD1306.X och laddat in det i MPLAB X. När jag gör build så får jag:

BUILD SUCCESSFUL (total time: 5s)

Dock med denna info, som jag inte vet om den ställer till det. (Jag har inte testat mot OLED ännu).
:: advisory: (1233) Employing 18F2550 errata work-arounds:
:: advisory: (1234) * Corrupted fast interrupt shadow registers
ssd1306.h:207: warning: (1413) "ROM" is positioned at address 0x0 and has had its address taken; pointer comparisons may be invalid
Jag kan också notera ett par små utropstecken i koden. Där klagas det på att filen htc.h inte finns, men om man söker så hittatr man den ju i den sökväg som är angiven i meddelandet? Den är angiven i filen XC.h som #include <htc.h> Även #include <plib/spi.h> får samma utropstecken som gäller htc.h
mplab x.png

Kod: Markera allt

#include <xc.h>             Utropstecken framför denna
#include <pic18f2550.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <plib/spi.h>       Utropstecken framför denna
#include "bit_settings.h"
#include "my_delays.h"
#include "font.h"
#include "bitmap.h"
#include "ssd1306.h"
Frågan är ju vart kompilatorn vill hitta de filer som saknas. Eller hittas de vid build men inte av editorn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 juli 2015, 21:15:38, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: MPLAB X utropstecken

Inlägg av SeniorLemuren »

Det löste sig. Jag kopierade filen htc.h till samma mapp som mina egna filer till projektet låg. Nu funkar displayen. En liten trevlig miniatyrdisplay, jämför med spetsen på pennan. :)
OLED.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: MPLAB X utropstecken "LÖST"

Inlägg av vfr »

Hur stor är den? 15x30mm?

Väldigt söt liten display. Hur kommunicerar den?
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: MPLAB X utropstecken "LÖST"

Inlägg av SeniorLemuren »

~10 x 25 mm SPI via SSD1306
Skriv svar