USB pedalpall (fd Fotpedaler till Kinesis Advantage)

Berätta om dina pågående projekt.
Flog

USB pedalpall (fd Fotpedaler till Kinesis Advantage)

Inlägg av Flog »

Eftersom jag har världens bästa tangentbord(enligt min mening) som har stöd för tre extra knappar via en RJ11-kontakt så är det ju klart att man vill kunna använda de tre. Kinesis själva har färdiga fotpedaler till ett hutlöst pris. Hittade kopplingschema på nätet(såklart) och det vara bara att börja bygga. Beställde fler pedaler än vad jag behövde. Det var lika bra att montera allt på en gång. I framtiden kommer jag antagligen koppla alla 6 till en teensy och låta den dyka upp som tangentbord på datorn. Då kommer jag kunna ha lite roliga makron och andra funktioner på pedalerna.

Bild
Självklart så glömde jag av att ta bilder tidigare under bygget.

Bild
Aluminiumlist för att hålla ner fuskskinklädseln.

Bild
Pedalmontering. Var lite kluven till åt vilket håll jag vill ha pedalerna monterade. Men det kändes fiffigast att montera så att det lätt går att klicka med tårna. Lätt och lätt förresten, aktiveringskraften ligger på närmare ett kilo :vissla:

Bild

Bild

Bild
Otroligt avancerad kabeldragning!

För er som skriver på ett kinesis advantage så använde jag det här kopplingsschemat: http://www.kw.igs.net/~schoedel/kinesis/

//Flog
Senast redigerad av Flog 16 oktober 2015, 15:49:52, redigerad totalt 1 gång.
Zhorts

Re: Fotpedaler till Kinesis Advantage

Inlägg av Zhorts »

Intressant!

Jag har under en längre tid (till och från) tittat på pedaler till datorn, just för extra makron och annat roligt - men alltid fastnat på att själva pedalerna antingen verkar gå sönder efter två tryckningar, eller är hutlöst dyra. Hittade du något som känns vettigt och till ett bra pris?

Att få pedalerna att låtsas vara ett tangentbord är ju super-enkelt, det brukar finnas färdiga applikationsexempel till de flesta processorer som agerar USB-HID, och då är det bara att mappa pedal till tecken - enkelt!
Flog

Inlägg av Flog »

jo jag köpte http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US

Jag är urkass på att programmera, men det hade varit kul att kunna mappa om och programmera makron via gui. Finns det någon firmware som redan löser det så gör ju det livet lätt för mig.
Flog

Inlägg av Flog »

Printade ett litet tangentbord för cherry-switchar för att lättare kunna flytta runt projektet och programmera och testa lite var jag ville. Fått ihop en fungerande firmware, skrivit gui för ommappning och byggt ihop det sista på pedalpallen nu. Nu är den inte längre hårdkopplad för kinesis utan ett friståeende usb-pedalpall! Har testat mot en teensy 3.1 men den färdiga versionen kör på en teensy-lc. Valde just teensy då den är native usb och pjrc har ett lättanvänt usb-hid bibliotek.
Bild
labb-tangenter.

Bild

Bild
Bild
Bild
Mina sömnadskunskaper behöver förfinas...

Bild
Lödde dit headers för alla pinnar på teensys för lätt expansion senare, så som extra EEPROM(teensy lc har bara 128B emulerat EEPROM), termometer eller vad man nu kan vilja koppla in.

Bild
GUI för ommappning. Ganska straight forward. Sätter en scancode med eller utan modifiers per pedal. Temporär config går att spara ner i EEPROM som läses in när tangentbordet startas om.

För den som är intresserad så kan jag slänga upp min taffliga källkod någonstans.
Skriv svar