Finns det nagra synthbyggare haer?

Berätta om dina pågående projekt.
antimon

Finns det nagra synthbyggare haer?

Inlägg av antimon »

Hej, allihopa! Nu aer jag tillbaka igen. :doubt:

Det aer sa att jag laddade ner en pdf sample utav "Make: Analog Synthesizers" av Roy Wilson, och jag tyckte det verkade sa intressant sa efter det sa har jag varit fast besluten att sjaelv borja att saetta ihop en "egen" analog synthesizer.
Haer aer en laenk till Roy Wilsons hemsida: http://www.musicfromouterspace.com/
Daer har han massor med bra diy synthprojekt som jag skulle vilja ge mig pa i framtiden.

Forra manaden borjade jag jobba lite pa en "Stepped Tone Generator", eller AKA "Atari Punk Console". I kombination med att jag aer en nyborjare inom elektronik, och att jag aer smabarnsforaelder sa har jag inte riktigt haft tid att testa alltihop aen, men det kommer nog ga bra. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Punk_Console

Denna manaden taenkte jag kopa komponenter och IC's till ett projekt som kallas for en "Baby 10 Sequencer", och den drivs av en 4017 Decade Counter.
Nan som kan ha byggt en "Step Sequencer" innan och kan ge mig lite feedback, mojligtvis?
http://www.midiwall.com/gear/babyseq/

Haer aer en som jag ocksa taenkte borja kopa komponenter till.
http://www.cgs.synth.net/modules/cgs89_ ... encer.html

Iaf, nu kom jag av mig lite, men jag taenkte i fran borjan bara hora haer pa forumet om det finns nagon aktiv medlem, eller medlemmar med erfarenhet utav att bygga analoga eller digitala synthar, eller andra musikinstrument.

Tack.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Finns det nagra synthbyggare haer?

Inlägg av Retroperra »

Hej, kul att du är intresserad av syntar.
Det är vi flera som är.

Jag har drivit en mailinglista som heter Svenska Analogsympstisörer i en förfärlig massa år, 20 års jubileum nästa år. Det dryftas/dryftades alla möjliga typer av synt- och musikbyggen. Men många har dragit sig till forumet 99-musik så det är nog dit jag skulle rekommendera dig att söka dig för rena syntbyggardiskussioner.

Sen finns ju SDIY-listan, den är engelskspråkig. Där hittar du många som mer eller mindre lever på musikelektronik. Många är oerhört kunniga och hjälper gärna till.

Mitt råd är att sätta ihång direkt så kan vi hjälpa dig när du har mer konkreta frågor.

Ett annat råd är att du bör skaffa bra mätverktyg, om du inte redan har det och att du är noggrann när du löder.
antimon

Inlägg av antimon »

Hej, kul att du är intresserad av syntar.
Det är vi flera som är.

Jag har drivit en mailinglista som heter Svenska Analogsympstisörer i en förfärlig massa år, 20 års jubileum nästa år. Det dryftas/dryftades alla möjliga typer av synt- och musikbyggen. Men många har dragit sig till forumet 99-musik så det är nog dit jag skulle rekommendera dig att söka dig för rena syntbyggardiskussioner.

Sen finns ju SDIY-listan, den är engelskspråkig. Där hittar du många som mer eller mindre lever på musikelektronik. Många är oerhört kunniga och hjälper gärna till.

Mitt råd är att sätta ihång direkt så kan vi hjälpa dig när du har mer konkreta frågor.

Ett annat råd är att du bör skaffa bra mätverktyg, om du inte redan har det och att du är noggrann när du löder
Jag har haengt pa 99 till och fran i ganska manga ar nu, pa deras kop och saelj-avdelning, men efter vi fick barn for 2-3 ar sedan sa har jag lagt det pa hyllan, men nu naer hon aer aeldre och borjar bli mer sjaelvstaendig, min dotter sa far jag mer tid over till att dra igang igen.

Jag ska gora en bestaellning fran Electrokit.se idag daer jag ska bestalla mer av de mest grundlaeggande komponenterna, som dioder, keramiska kondensatorer, osv. Men jag ska ocksa kopa ett par roliga IC-kretsar som jag kan anvaenda i framtiden.

Jag ska kopa pa mig potentiometrar med. Vilka aer de 5-10 mest "vanliga" styrkorna som man anvaender skulle du saega?

Haer aer de IC-kretsar som jag ska kopa, som ingar i de projekt som jag har spanat pa. Du far gaerna lassa pa med fler som du skulle rekommendera mig att kopa nu.

40106B DIP-14 Hex inverters with schmitt trigger inputs
LF444CN DIP-14 op-förstärkare quad
LM324N DIP-14 Quad Op-amp
LM386N-4 DIP-8 Audioförstärkare 1W
2N3904 TO-92 NPN 50V 200mA
1N914 DO-35 100V 200mA
LM358AN DIP-8 Low Power Dual Operational Amplifier
1N4148 DO-35 75V 300mA
BC547C TO-92 NPN 45V 100mA
TL072CP DIP-8 Dual Op-amp

Ps. Med maetverktyg menar du multimeter, logic probe, oscilloskop, osv?

Tack for att du svarade, och ha en trevlig midsommar-helg. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Retroperra: Å fan!! Är du mannen bakom den mejllistan?! Respect!!! 8)

Vi är nog några som gillar analogsynthar. Jag började bygga MFOS Soundlab-synth och är "nästan klar". Likaså tog jag fram ett kort till monstersekvensern (32/2x16-steg) och har tagit hem IC till den.
Jag beställde också panel och PCB till den uppgradera Soundlabben men har inte börjat.
Vidare har jag PCB till en minisynth baserad på TIs SN76477-krets, en krest som mest använts till att simulera explosioner men som kan utgöra en komplett synth. Inget gjort av det ännu.
Mer på listan:
Alla IC till Practical Electronics Minisonic, CMOS-kretsar att bygga Popular Electronics PsychTone, en sorts random sequencer.
Jobbar emellanåt (sällan alltså) med en ribboncontroller med ribbon -alltså en planka istf klaviatur.
Lägg därtill nåra model från cgs.synth.net också och en elgitarrbyggsats som ska pimpas ordentligt.

Javisst ja, jag har byggt en Anushri-synth fråm Mutable Instruments, men har inte dragit igång den än.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hej,

Jag har aldrig lyckas bygga en hel synth men delkomponenter har jag experimenterat med en hel del. Sedan har jag ägt en hel drös analogemulerande synthar där Novations olika Nova blev favorit.

Vidare snöade jag in på olika typer av mixerbord under många år. Lite komponenter från mina erfarenheter där som även kan vara bra till synth är

* Operationsförstärkare NE5532 har både lågt brus och pris.
* Transkonduktansoperationsförstärkaren LM13700 är enkel till att bygga spänningsstyrdförstärkare men bra dynamik är svårt att få till.
* Icke buffrade logikkretsen 4066UB är enkel till att bryta analoga signaler. Inte heller direkt någon HIFI men med låg spänning går det att hålla nere distorsionen.

Maillistan Svenska Analogsympstisörer är kult. Vad jag minns skrev jag inte något (eller iaf inte mycket) men under en viss period följde jag varje mail. Som sagt mycket kunnigt folk där med många bra tips.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta lite på PAiA. Inte världsbäst/universellast, men intressant nog ändå att spana på.

Det finns ju annars andra gamla synthar att hämta inspiration från: ETI´s 3600, 4600, Elektros Formant med flera.

Hittade efter tips någonstans ifrån (SAS?) ritning på en annorlunda ringmodulator: http://circuitsalad.com/2013/06/02/supe ... -as-mixer/
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Hej! Och tack brigaden.

Tillbaks till ljudbyggeri.

En bra grej med modulsyntar är man, i sin egen takt, bygger det man vill ha. Vill man bara ha en par oscillatorer gör man det isv.
Nackdelen är att startkostnaden kan bli lite hög innan man har nåt "användbart"
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då kan ju MFOS Soundlab vara en bra början. Det finns ju en bra beskrivning hur man expanderar synten och gör den "patchbar".

Sedan börjar det dyka upp kända synthar psom byggsatser:
http://www.amazon.com/dp/B0050G7VR4/ref ... 9C95U828VO
http://www.amazon.com/dp/B0074EVT7I/ref ... 83Z60XFS7F
http://www.amazon.com/Korg-Full-size-MS ... =korg+ms20
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Moog Werkstatt är ju rolig, jag har ingen egen men man har ju provkört.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Apropå att bygga synthar. Jag skulle varmt vilja slå ett slag för hackadays serie där de bygger ljudmaskiner av cmos-kretsar (som används på ett analogt sätt). Dels lite kul att använda en "digital" krets analogt, plus blir ganska kompakt jämfört med att köra transistorer. En sökning på hackaday på Logic Noise ger dig ett par länkar.
Den så kallade "Atari-punk-console" är inte så jättekul enligt mig, du får nästan samma effekt om du kopplar ihop två astabila vippor och låter dom trigga varandra.

Kortkursen: Mycket på hackaday logic noise bygger på 4069UB (måste vara unbuffered!) eller 40106 samt räknare 4040 och analogmultiplexer 4051.

Jag lödde ihop en Dronelab för några år sedan, bygger på 40106 och är rätt kul konstruktion med filter och allt, tog en stund att löda dock. Men oj vad rolig den är! Använt mycket live. Såhär lät det när jag spelade i höstas, en hel del Dronelab där.
Annat tips för kul udda och enkel "synth" är ju Kraakdos
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett litet stickspår men nog så roligt - Thereminer! :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

antimon skrev:Denna manaden taenkte jag kopa komponenter och IC's till ett projekt som kallas for en "Baby 10 Sequencer", och den drivs av en 4017 Decade Counter.
Nan som kan ha byggt en "Step Sequencer" innan och kan ge mig lite feedback, mojligtvis?
http://www.midiwall.com/gear/babyseq/
Ursäkta en som inte kan spela något instrument alls: Vilken typ av ljud använder man den där till för att generera? 10 låter ju inte direkt jämnt delbart i någon för mig bekant taktart (eller vad sjutton det nu kallas). Femtakt är väl inte direkt vanligt inom musiken? :)

Det kanske kan vara en bra idé att ha en vridomkopplare som gör att 4017's resetingång kan kopplas till någon/några valbara utgångar, så att det går att välja att ha färre steg. Åtta känns väl som ett riktigt praktiskt antal.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du inte lyssnat på tidiga Jethro Tull?? :wink:

Skämt åsido; 8 eller 16 steg vore kanske bättre.
Du har nog sett den här:
http://www.musicfromouterspace.com/anal ... 6_2006.php
Den här är tydligen för lysdioder men man sätter dit potar istället:
Bild
rhdf

Inlägg av rhdf »

Synthbyggare vet jag inte om jag kan titulera mig som (än) Men jag håller i alla fall på med ett "litet" projekt som förhoppningsvis kommer resultera i en burk med:
3 oscillatorer
2 ADSR
LFO
2 SVF (serie/parallellt)
VCA

eventuellt:
delay och chorus
arpeggiator

Filter + VCA kommer vara analogt, resten blir digitalt.

Samtidigt med detta kommer jag troligen knarka ner mig på "eurocrack" (har hört att det händer)
När man börjar skissa på delar och inser "hey, varför inte bygga en modul av det?"
Exempelvis dual ADSR med minne och motor-reglar?... Visst, snordyrt,men möjligheten att kunna spara en inställning man ägnat timmar åt att ratta in kanske överväger det
(å andra sidan så tar det upp massa plats i racket)
Skriv svar