Till ett bärbart radioprojekt behövs en laddare för att ladda de inbyggda 4S LiFePO4-batterierna 13,2V/4200mAh. Ett batteri i taget OK.
Vikten är en parameter som har mycket hög prioritet och jag vill också försöka minimera kringutrustningen i omfång och antal delar. I nuläget används en IMAX B6AC balanserad laddare som gör ett bra jobb men dels är för stor och dels alldeles för tung att släpa med sig.
Balanseringen av de fyra cellerna har jag löst med en enkel shuntkrets (fyra likadana, en över varje cell) som består av en TL431 referens som styr en PNP-transistor. Mätningar visar mycket god funktion. Det som ytterligare behövs för att få en komplett laddare är i princip bara en spänningsstab som kan ställas till en exakt spänning i intervallet 13,9-14,4 V och inte driver iväg med temperaturen samt en strömbegränsning inställbar mellan 0,5-2,5 A.
Jag vill helst inte blanda in uPc och automatik som gör att projektet lätt sväller utan söker en tillräckligt bra grundlösning med få standardkomponenter. Utrymmet är apparaten relativt begränsat och prylarna får som sagt inte väga för mycket. Balanseringskretsarna och spänningsstab/strömbegränsning får plats i apparaten men själva nätdelen skall inte byggas in.
Tanken är alltså att mata enheten med spänningsstabben/strömbegränsaren från en extern 15V/2,5 A switchad nätdel (typ nätdel till lap-top) som redan ingår i utrustningen och även används till annat.
Jag räknar med att nå minst 90-95% laddning av batterierna med denna enkla metod utan sofistikerad toppning som de riktiga laddarna har. Helt OK för applikationen ifråga.
Hoppas på kreativa förslag från kluriga forumdeltagare...

/Bengt