Reparera gammal punktsvets?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Reparera gammal punktsvets?

Inlägg av )ExecutoR( »

Lägger det i projektdelen, för det är bättre att vara positiv och ta det som ett renoveringsprojekt fram till jag inser att det inte kommer gå, jag inte har tid ork eller pengar.

Kortfattat kan jag väldigt lite i ämnet så här gamla apparater. Jag lär mig dock gärna och hoppas att ni här på forumet med mer kunskap lite snabbt kan svara på om det är någon idé eller inte.

För att göra tråden lite roligare kommer här ett gäng bilder.

Svetsen kommer ursprungligen från gamla käftis, tandläkarhögskolan i Stockholm.
Svets01.jpg
Lyft på locket.
svets02.jpg
Ser ut som en stor kondensator, men kan ju inte vara det om den är specad för 220V AC?
Svets03.jpg
Dokumenterar hur kablarna är anslutna på baksidan av nummertavlan. För varje siffra blir det en svetspuls, det hela sköts mekaniskt när skivan snurrar tillbaka som en gammal telefon.
Svets04.jpg
Svets05.jpg
svets06.jpg
Inte oväntat är transformatorn 90% av maskinens vikt, detta trotts det gedigna chassit.
svets07.jpg
Lite sprucken, frågan är om lindningarna gått.
Svets08.jpg
Tydligen kopplades den in 2004 och testkördes, den svetsade två gånger innan det sa "poff" och luktade bränt. Sen dess har den stått med klippt nätkabel.

Någon som har tips på vad som kan vara trasigt, vad som absolut bör bytas och hur jag kan kontrollera de olika komponenterna för att ta reda på vad som inte fungerar?

Hittade denna sida när jag sökte runt, tydligen kan man lämna in den i USA om man vill. ;)

http://orthotronics.com/dial-a-weld.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av )ExecutoR( 1 juni 2015, 14:56:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Reparera gammal punktsvets?

Inlägg av anders_bzn »

Länken är trasig: http://orthotronics.com/dial-a-weld.html

Där står något om gamla torra papperskondensatorer, de kan ju ha brunnit. Klart att du ska laga!
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Länken fixad.

Vad är den svarta toarullen? Inte brukar man ha kondensatorer av den storleken specade för VAC? Inte hittat något annat som ser ut som kondensatorer. Det är ganska snålt med komponenter öht. i den.

De komponenter som finns i:
Transformatorn
Toarullen
komponenterna med kylflänsar
Två stora keramiska motstånd. (om det är så man säger, är väl tråd lindad runt en keramiskt rör)
Vredet för att ställa effekt
Vredet för pulssvets
Tryckknappar för manuell svetspuls
Switch för på/av(?) samt belysning.
Ytterligare tryckknapp när man trycker ner undre elektroden i botten.

Steg ett skulle väl egentligen vara att se om transformatorn är hel. Hur kan jag mäta det? Går det med vanlig multimeter?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Toarullen ser mycket riktigt ut att vara en kondensator. Vad gör den där knappsaken som den är ansluten till?

Kylflänsarna är en likriktare av selen-typ. Avger illaluktande och mycket giftig rök om den blir varmare än 130°C
Varje platta tål ca 25V i backriktningen, och har ett spänningsfall på hela 1V i framriktningen. De blir alltså ganska fort varma om man kör lite ström genom dem. :p
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Kondensatorn är kopplad till en av de två brytarna som sitter bakom knappen för manuell puls.

Transformatorn är direktkopplad till båda elektroderna, så jag antar att svetsen styrs på 230V-sidan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har den varit använd till?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Svetsen? Den har använts för att svetsa ihop ståltrådar och remsor inom ortodontin (tandreglering).

Exempelvis de runda banden som sitter runt tänderna här görs av en lång remsa som man svetsar ihop till en ring. Just den här bilden var kass men det var första bästa jag hittade som inte är ett problem för den kräsmagade. Denna kanske inte ens är svetsad utan lödd men principen den samma. Konstiga metallkonstruktioner i folks munnar de flesta slipper se. :)
ortho_wilson_3d.jpg

Jag försöker mig gärna på att reparera svetsen men då behöver jag er hjälp. Ska se om jag kan rita upp ett kopplingsschema hur allt är kopplat så ni har större chans att hjälpa mig lista ut hur den fungerar och vad som kan vara trasigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det ser ut som att den har metallplattan under och bara ett stift att svetsa med överst? Då ska man nog inte svetsa batterier med den ;)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Nej, den är inte direkt optimal för batterisvetsning. Det skulle kanske gå om man monterar elektroderna på något annat sätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med tanke på den stora kondingen och den ganska blygsamma likriktaren så undras om den inte svetsar med kondingurladdning i pulser - då är frågan hur bytaren för kondingströmmen är utförd då om den inte är typ kvicksilverbrytare eller halvledare (för tyristorfunktion, sistnämnda troligen inte sannolikt...) så lär det bli rejäl erosion på använda brytare.

En väg att gå är 'reverse enginering' - dvs. att följa ledare och rita upp hur dessa är kopplade och gissa ut hur mekaniska omkopplare beter sig och hur trafo är kopplade etc.

Trafon i sig kan vara med hög läckinduktans (inbyggd eller extern induktans i serie med primärlidningen) som gör att uppladdningsströmmen är begränsad och därför klarar sig med relativt liten selen-likriktare när den laddar upp kondingen igen efter varje smäll.

Att bara dutta här och där ger inget utan riskerar att förstöra ännu mera - man måste ha en ide hur det hela fungerar för att felsöka systematiskt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vilket roligt bygge, speciellt telefondelen!
Skriv svar