Kortfattat kan jag väldigt lite i ämnet så här gamla apparater. Jag lär mig dock gärna och hoppas att ni här på forumet med mer kunskap lite snabbt kan svara på om det är någon idé eller inte.
För att göra tråden lite roligare kommer här ett gäng bilder.
Svetsen kommer ursprungligen från gamla käftis, tandläkarhögskolan i Stockholm. Lyft på locket. Ser ut som en stor kondensator, men kan ju inte vara det om den är specad för 220V AC? Dokumenterar hur kablarna är anslutna på baksidan av nummertavlan. För varje siffra blir det en svetspuls, det hela sköts mekaniskt när skivan snurrar tillbaka som en gammal telefon.
Inte oväntat är transformatorn 90% av maskinens vikt, detta trotts det gedigna chassit. Lite sprucken, frågan är om lindningarna gått. Tydligen kopplades den in 2004 och testkördes, den svetsade två gånger innan det sa "poff" och luktade bränt. Sen dess har den stått med klippt nätkabel.
Någon som har tips på vad som kan vara trasigt, vad som absolut bör bytas och hur jag kan kontrollera de olika komponenterna för att ta reda på vad som inte fungerar?
Hittade denna sida när jag sökte runt, tydligen kan man lämna in den i USA om man vill.

http://orthotronics.com/dial-a-weld.html