Reparation/renovering receiver DUX 6695

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Reparation/renovering receiver DUX 6695

Inlägg av ensten »

Lång historia kort.
Detta är en del i en komplett stereoanläggning inköpt av mig för en massa pengar alldeles i början av 80-talet. Receivern är det enda som fortfarande finns kvar. De senaste åren har den stått på en vind (sedan 1992, tror jag). Nu är den hemma igen och jag kan konstatera att den fortfarande fungerar men att den behöver en hel del kärlek. Det första jag upptäckte när jag provade den är att det skrapar och lever om från både volym- och balanskontroll. Nu sitter dom på samma enhet, dvs runt volymkontrollen sitter en "ring" som man reglerar balansen med. Det är alltså inte helt trivialt att få tag i en reservdel. Återstår att försöka fräscha upp den befintliga. Jag vet att ämnet behandlats åtskilliga gånger här på forumet men eftersom det blir svårt att plocka ut den på grund av hur den är monterad skulle det vara intressant att höra lite idéer i ämnet.

Obligatorisk bild kommer här:
Potentiometer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Reparation/renovering receiver DUX 6695

Inlägg av Tekko »

Kontaktspray kanske, är dock bara en temporär lösning.

Hela konceptet med dessa kombopottar var just "planned obsolecense" Om man nu inte är såpass flink att man kan bygga något eget med 2 separata potar och typ en remdrift eller nåt för balansringen.

Ett annat alternativ e ju att skippa balansen helt, lixom vem använder/har nånsin använt balanskontrollen ? Visst jag kan ju förstå att man vill ha samtliga vred och knappar fullt fungerande just för framtida antikvärde och dylikt.

Står själv inför detta dilemma med en gammal Telefunken HA900 förstärkare med tyskt screentryck på fronten. Enl google är jag princip i stort sett enda ägaren av en, går knappt att hitta nåt öht om den, vilket borde innebära att den är värd en hel del i fullt fungerande skick. Eller inte värd ett öre med tanke på att min verkar vara den enda som ännu finns kvar.

Den ligger halvt isärskruvad i ett skåp i väntan på beslut, under tiden med nättrafon utlånad till andra projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Mina misstankar är att potarna inte är slitna utan blivit oxiderade och en tanke jag har är att med lite kemisk hjälp vrida dom fram och tillbaka för att få bort oxiden. Förslag på kem? IPA, Elektronikspray ...(kontaktspray?).

Vill ju inte göra saken värre.

Hittade den här texten på nätet:
Detta är den effektstarkaste apparaten i testet men DUX ger ofta ganska hög effekt i förhållande till sitt pris. Det som är roligt är att distorsionen samtidigt håller en mycket låg och bra nivå så att man verkligen kan ha glädje av den höga effekten. Apparaten har en ganska normal design med sober och enkel uppbyggnad. Rattar och knappar sitter lätt åtkomliga, har lämplig storlek och är lätta att manövrera. Däremot kan det ibland vara svårt att snabbt hitta rätt i den högra raden av tryckknappar där det sitter inte mindre än åtta stycken likadana i en rad. Man får då ofta läsa innantill på texten för att hitta.
För den som vill ha en effektstark receiver är denna modell utan tvekan en av marknadens mest prisvärda. Har man högtalare med låg verkningsgrad så kräver de ordentligt med effekt för att komma till sin rätt och liksom "blomma ut". Även om man bara använder en liten del av effekten i genomsnitt så innebär den högre effekten en reserv som gör att ljudet låter mindre ansträngt, det upplevs som luftigare och renare.
Radiodelens FM­mottagare har bra känslighet men resultatet blir dock bättre med en bra antenn om man har måttliga eller dåliga mottagningsförhållanden. För den som har centralantenn är antennanslutningarna bekväma genom att de är av den standardiserade DIN­typen. Det finns ingång både för bandkabel och koaxialkabel och skall man välja vill vi rekommendera ingången för 300 ohms bandkabel som för det mesta ger bästa resultat. Detta gäller faktiskt alla andra receivrar i denna test också.
Med bra antenn blir FM­ljudet på radio ovanligt brusfritt och har en tillfredställande låg distorsion. Förstärkardelen ger en ovanligt fin dynamik och är även i andra avseenden helt tillfredställande.
DUX
SX­6695 1670:­
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kontaktspray PRF 7-78 är väl beprövad.
Finns på Kjell
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett tips är att jämföra med bilder på jämnåriga Philips-produkter. Om jag förstått rätt så användes varumärket DUX mest i Sverige (eller kanske hela Norden) men inte i andra länder. Samma produkt kan alltså ha sålts som Philips på andra ställen.

Om du inte får fart på pot'en så delar den kanske delar med någon "normal" pot så att det går att flytta över delar?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Danny skrev:Kontaktspray PRF 7-78 är väl beprövad.
Finns på Kjell
Ska det verkligen vara den med olja i när det gäller pottar? Finns ju en utan olja också.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Yep
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det riktigt räligt är det dock bättre att köra icke smörjande först istället för att det ska droppa olja överallt, och sen ha i en dutt smörjande sist.
Vad man däremot bör avstå ifrån är att dränka det hela i 5-56 eller wd40.

Den ickesmörjande elektroniksprayen är också bra till att få bort ingrodda bandrester från tonhuvuden med. Det går bättre än med isopropanol.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är inte "ickesmörjande elektronikspray" = isopropanol?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om "ickesmörjande elektronikspray" "går bättre än med isopropanol", så lär det inte vara samma sak... :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är definitivt inte samma sak. Sprayen löser bla. hartser, nikotin, tjära och oxid, samt vissa klister
Det gör inte isopropanol lika bra även om det löser det hjälpligt, med en hel del gnida.
Nu finns visserligen isopropanol på spray också, men nu är det inte det i burken jag har från Kjell&Co, utan något annat med en ganska aromatisk lukt.

[edit]
De saluför visst inte Teslanol-sortimentet längre. Det är de burkarna jag har. Så jag kan inte uttala mig huruvuda deras PRF-sprayer funkar.
De säljer PRF IPA i spray (ren isopropanol), och sen även PRF 6-68 och PRF TCC.
IPA innehåller isopropanol (+ propan, butan och isobutan)
6-68 innehåller nån slags vattenbehandlad nafta och isopropanol, (+ propan, butan och isobutan)
TCC innehåller bara nafta, (+ propan, butan och isobutan)

Så ska man rengöra ordentligt utan klet är det isf PRF 6-68 jag skulle prova.

För att minimera oxidering i framtiden används sen en spray med olja.
PRF 5-99 är inte optimal för potentiometrar då det är en typisk multispray likt 5-56 och WD40.
Då är PRF 7-78 rätt val. Den innehåller bara isopropanol och avaromatiserad olja, (+ propan, butan och isobutan)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Potarna verkar så sakteliga komma igång. Och då blir det lite tydligare att jag har ett rätt tydligt nätbrumm. Vid första inspektionen hittade jag inte någon kondensator med toppen av, men vid närmare inspektion hittade jag en av de stora kondensatorerna i nätdelen som kändes aningen "jäst". Har lött loss dom nu och ska ersätta båda två. 2 st 8200uF. Verkar lite halvsvårt att få tag i (httade på TME). Så ska lägga en beställning när jag fått min adress uppdaterad i deras kunddatabas.

Så här såg dom ut:
konding.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra märke på dem iaf. Inga skitgrejer. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan utan problem sätta in 22000uF eller större kondingar utan problem, förutsatt att spänningstålighet är sama som orginal eller helst högre, samt att spacingen mellan benen är samma, och att de fysiskt får plats om det e andra grejjer runt.

Det som sitter i orginal är absolut barebones minimum i både kapacitans och spänningstålighet som tillverkaren kunde komma untan med utan allt för mycket nätbrum, spänningståligheten är ibland inom en volt från kondingarnas spec, ibland tillockmed några hundra millivolt över, spec på gammla apparater som vara hade en 220V primär och billiga kinagrejjer, typ denver och dylikt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Just 5-56 ska man passa sig för att ha i pottar och liknande. Det kan bilda kristaller och ge en massa roliga fenomen.
Skriv svar