Hej, jag såg ett klipp på YouTube där Ben Heck gjorde en lödugn utav en gammal miniugn.
Jag är nybörjare inom elektronik, och är intresserad av SMT, så jag tänkte bara kolla av med er om nån här har genomfört detta projekt själva, och skulle vilja ge mig lite feedback om vad du tror att detta projekt är för stort att ta mig än?
Jag tänkte ju att jag skulle tills dess att jag har en ugn att jag skulle försöka mig på SMT-lödning med varmluft.
Reflow oven från miniugn.
Re: Reflow oven från miniugn.
Finns några trådar om detta redan, som jag läst. Någon använde bara en pizzaugn utan elektronik, och kikade in genom gallret för att se när tennet smält. Stängde då av ugnen och öppnade luckan. Den metoden funkar nog för dom flesta, så länge man inte löder så ofta att man inte orkar sitta och kika in ugnen hela tiden, och börjar glömma korten inne för länge. Jag har lött på liknande sätt med en gammal kastrull på en platta på spisen. Gav bra resultat. Dock går ju detta bara på kort med enkelsidig komponentmontering.
En länk till senaste tråden, men finns som sagt fler.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74975
Jag har byggt en lödugn av en vanlig miniugn. Det blev utmärkt och jag har lödat hundratals kretskort med den utan några problem alls.
Se projekttråd här: att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow).
Ska man använda reflow så bör man ha lödstencil och lödpasta också. Allt annat jag försökt med har jag misslyckats med (t.ex dispensering).
man måste inte köpa dyra stenciler i plåt - det fungerar hyfsat med plast - om man inte ska göra mer än 10 - 20 exemplar.
SMTStencil säljer billiga plaststenciler och man har dem i brevlådan ett par dagar efter att man betalat.
Varmluft tycker jag är krångligt - komponenterna blåser bort. När jag inte använder ugn så är det lödkolven som gäller.
Jag har gjort ett par filmer också
:
Video1: Montering och lödning i lödugn (och lite med lödkolv också)
Video3: Lödpasta med plaststencil.