Hej, jag såg ett klipp på YouTube där Ben Heck gjorde en lödugn utav en gammal miniugn.
Jag är nybörjare inom elektronik, och är intresserad av SMT, så jag tänkte bara kolla av med er om nån här har genomfört detta projekt själva, och skulle vilja ge mig lite feedback om vad du tror att detta projekt är för stort att ta mig än?
Jag tänkte ju att jag skulle tills dess att jag har en ugn att jag skulle försöka mig på SMT-lödning med varmluft.
Reflow oven från miniugn.
Re: Reflow oven från miniugn.
Finns några trådar om detta redan, som jag läst. Någon använde bara en pizzaugn utan elektronik, och kikade in genom gallret för att se när tennet smält. Stängde då av ugnen och öppnade luckan. Den metoden funkar nog för dom flesta, så länge man inte löder så ofta att man inte orkar sitta och kika in ugnen hela tiden, och börjar glömma korten inne för länge. Jag har lött på liknande sätt med en gammal kastrull på en platta på spisen. Gav bra resultat. Dock går ju detta bara på kort med enkelsidig komponentmontering.
En länk till senaste tråden, men finns som sagt fler.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74975
Jag har byggt en lödugn av en vanlig miniugn. Det blev utmärkt och jag har lödat hundratals kretskort med den utan några problem alls.
Se projekttråd här: att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow).
Ska man använda reflow så bör man ha lödstencil och lödpasta också. Allt annat jag försökt med har jag misslyckats med (t.ex dispensering).
man måste inte köpa dyra stenciler i plåt - det fungerar hyfsat med plast - om man inte ska göra mer än 10 - 20 exemplar.
SMTStencil säljer billiga plaststenciler och man har dem i brevlådan ett par dagar efter att man betalat.
Varmluft tycker jag är krångligt - komponenterna blåser bort. När jag inte använder ugn så är det lödkolven som gäller.
Jag har gjort ett par filmer också
:
Video1: Montering och lödning i lödugn (och lite med lödkolv också)
Video3: Lödpasta med plaststencil.
Ska man använda reflow så bör man ha lödstencil och lödpasta också. Allt annat jag försökt med har jag misslyckats med (t.ex dispensering).
man måste inte köpa dyra stenciler i plåt - det fungerar hyfsat med plast - om man inte ska göra mer än 10 - 20 exemplar.
SMTStencil säljer billiga plaststenciler och man har dem i brevlådan ett par dagar efter att man betalat.
Varmluft tycker jag är krångligt - komponenterna blåser bort. När jag inte använder ugn så är det lödkolven som gäller.
Jag har gjort ett par filmer också

Jag byggde också om en miniugn. Projektet tog mindre än en timme från att jag öppnade kartongen med ugnen tills jag lödde första lödcykeln. Men då kunda jag sno kretskort, firmware och PCkod från mina andra projekt och anpassa till att reglera mot en temperaturkurva.
Något jag märkte fungerade bra innan jag fick tag på lödpasta var att löda på paddarna manuellt först och så pensla på fluss som jag tröck ner komponenterna i. Fluss i en sån flusspenna. Så köra en lötcykel och det blev bra.
Här är mitt projekt: http://elektronikforumet.com/forum/view ... w#p1112168
Något jag märkte fungerade bra innan jag fick tag på lödpasta var att löda på paddarna manuellt först och så pensla på fluss som jag tröck ner komponenterna i. Fluss i en sån flusspenna. Så köra en lötcykel och det blev bra.
Sorry att jag postade en likadan trad. Jag hade mobilen igar, och sokningen gick inte genom, tyvaerr. 
Anyway, jag satte mig ner och laeste lite till om andras projekt efter att jag hade postat traden igar kvaell, och jag la maerke till att det var ganska manga som inte "moddade" sin ugn, utan anvaende den som den va. Jag ska forsoka hitta en billig en som har variabel vaerme och testa pa detta.
Nan som har ett tips pa modell som brukar fungera bra, som folk brukar anvaenda? Jag har hittat en som har steglos temeratur, upp till 250C. Raecker detta?
Jag vet inte om nan har sett klippet med Ben Heck, men haer aer en laenk:
Tack for alla svar,

Borasare.
Detta var pa lite hogre niva aen vad jag taenkte. Mycket intressant

Anyway, jag satte mig ner och laeste lite till om andras projekt efter att jag hade postat traden igar kvaell, och jag la maerke till att det var ganska manga som inte "moddade" sin ugn, utan anvaende den som den va. Jag ska forsoka hitta en billig en som har variabel vaerme och testa pa detta.

Nan som har ett tips pa modell som brukar fungera bra, som folk brukar anvaenda? Jag har hittat en som har steglos temeratur, upp till 250C. Raecker detta?
Jag vet inte om nan har sett klippet med Ben Heck, men haer aer en laenk:
Tack for alla svar,

Laeser denna trad nu. Tack for tipset.bearing skrev:Finns några trådar om detta redan, som jag läst. Någon använde bara en pizzaugn utan elektronik, och kikade in genom gallret för att se när tennet smält. Stängde då av ugnen och öppnade luckan. Den metoden funkar nog för dom flesta, så länge man inte löder så ofta att man inte orkar sitta och kika in ugnen hela tiden, och börjar glömma korten inne för länge. Jag har lött på liknande sätt med en gammal kastrull på en platta på spisen. Gav bra resultat. Dock går ju detta bara på kort med enkelsidig komponentmontering.

Detta ska jag kolla in. Intressant.jesse skrev:Jag har byggt en lödugn av en vanlig miniugn. Det blev utmärkt och jag har lödat hundratals kretskort med den utan några problem alls.
Jag har gjort ett par filmer också:

Borasare.

Jag ser fram emot att laesa din trad.Agwan skrev:Jag byggde också om en miniugn. Projektet tog mindre än en timme från att jag öppnade kartongen med ugnen tills jag lödde första lödcykeln. Men då kunda jag sno kretskort, firmware och PCkod från mina andra projekt och anpassa till att reglera mot en temperaturkurva.

Min ugn står för tillfället och skräpar i ett förråd, så om ni vill låna den så är det bara att hämta i Alingsås.
EDIT: Förresten, jag kanske kommer att ställa upp den i en lokal så småningom, då är ni välkomna att använda den på plats - så får ni vägledning också.
EDIT: Förresten, jag kanske kommer att ställa upp den i en lokal så småningom, då är ni välkomna att använda den på plats - så får ni vägledning också.