Ritning till liten LED-lampa för 1940-talsracer

Berätta om dina pågående projekt.
CGC

Ritning till liten LED-lampa för 1940-talsracer

Inlägg av CGC »

Hej,

Jag vill konvertera en cykellykta från 1940-talet till modern LED-belysning, bygger en Hermes-racer. Är 100 procent nybörjare, har hållit i lödkolv förr, men aldrig jobbat med kretskort etc. Har nu köpt några få komponenter som jag hoppas kunna förvandla till liten LED-lampa, max 3X3 cm plus batterihållare, som ryms i lyktan.

Har möjligen någon av er förslag på en LÄTT och kompakt ritning utifrån följande komponenter inköpta på Elfa:

6 stk lysdioder 5 mm, (334-15/T2C2-1SUB)

6 stk motstånd 150 Ohm, 0,6 W

Vippströmställare

Batterihållare 2X2XAA

Alla bidrag mottages mycket tacksamt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Ritning till liten LED-lampa för 1940-talsracer

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen! :)

Hur mycket hjälp tänkte du dig? Vill du lära dig av uppgiften, eller bara få det att fungera?
Jag tänker att du inte köpte sakerna på måfå, utan faktiskt sökt dig fram till vad du vill ha.

Eller är det hjälp med mekanisk konstruktion du söker, för det är väldigt svårt att svara på utan ens bild på själva lyktan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En lätt och kompakt ritning är väl en resistor +1 LED (mest kompakt blir det ju om du kan löda fast resistorn på ett ben på LEDen men kom ihåg att inte koka LEDen i så fall om du är ovan)
Kom ihåg att vända alla LEDs rätt från början bara så att de får samma polaritet... Litet trist att upptäcka i efterhand... :)

Som du verkar ha räknat ut behöver varje LED en egen resistor om du tänkt parallellkoppla dem.

Annars är det väl bara att köra vad jag kan se, som sagt var litet is så du inte smälter LEDsen, resistorerna tål mer.

Kul projekt, har också rotat fram en massa gamla cykeldelar förut som jag tänkte frecha upp.
Gillar också känslan i de gamla lyktorna bättre, för snygga att inte använda, det håller jag med om.

Rita av och gör en pappmall först är mitt tips så att du ser att allt passar som tänkt innan du börjar kapa sönder delar.
Enklast är nog att löda direkt på original"flärparna" om du försiktigt skrapar en fläck ren från oxid, eller borra ett diskret nytt hål för kabeln eller strömbrytaren, beroende på vad du tänkt.

Lycka till! Glöm inte bilder sedan. :)
CGC

Inlägg av CGC »

Tack! Bra råd!
Skulle bli väldigt glad över en lättbegriplig skiss - hur fästs motstånden och dioderna på kretskortet bäst, i vilken ordningen ska de och vippbrytaren resp batterierna fästas, hur långa "ben" ska jag spara på respektive komponent, etc. Har listat ut hur jag ska kunna fästa lampan i lyktan och vippbrytaren, det är själva lödandet jag har noll koll på.
Är absolut okunnig :wink:
CGC

Inlägg av CGC »

PS. Är det till och med någon som kan uppskatta vilken lumen en sådan här lampa kan utveckla?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur du ska göra beror ju mest på hur platsen i lampan ser ut och hur du vill montera lysdioderna där.

Egentligen behöver du inte ens verokortet, du kan ju köra "skatbo" också.
CGC

Inlägg av CGC »

Lampan är cirka 6 cm djup o 7 cm bred i den bredaste delen. Avstår jag från den gamla reflektorn blir djupet ca 8 cm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Egentligen skulle du kanske ha en enda kraftigare lysdiod med vidvinkligt ljus i mitten istället för originallampan ?

Svårt att få dit alla dom där lysdioderna snyggt kanske ?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Håller med glenn, en "power led" vore bra snajsigare.
Köper du dessutom en av bra märke/kvalisort så lär du få mer ljus per watt mot 5mm LED.

Av mig kan du få en, dock gammal och kanske inte lika effektiv som en modern CREE.
CGC

Inlägg av CGC »

Ok, Elfa tipsade inte om dessa power-led ;) - men drar inte de mer ström?
Vill inte ha ngn värstinglampa som MTB-cyklisternas, utan snarare en synlig lykta som jag inte behöver byta batterier på alltför ofta...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den drar så mycket ström du ger den iofs, du måste inte driva den max, ..och att ha tio stycken dioder som drar 30mA styck (exempel) drar ju lika mycket ström som att ha en som drar 300mA.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Precis så som glenn skrev började jag skriva. Så då var det sagt. :D

Fördelen med en "power-led" är att den sannolikt ger mer ljus på 300mA mot 10st 5mm @30mA vardera.
Och då kanske du rent av kan gå ner i ström och få längre batteritid på samma ljusstyrka. Teoretiskt.

Men nu har du å andra sidan redan köpt dina dioder, så börjar väl där.
Hur många dioder kan du få plats med i hålet efter lampan?
Jag föreslår att du limmar ihop nåt som passar där i med dina dioder, sen som sagts innan löder motstånden direkt på dioderna, och sen till knappen, till batteriet, osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det ska se ut som en glödlampa ska du se till att få tag i en varmvit diod.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värt att tänka på är att det blir märkbar skillnad i spänning beroende på om du kör engångsbatterier eller laddningsbara. Engångsbatterier är på cirka 1,5V och ger därmed 6V med din batterihållare. Laddningsbara (både NiMh och NiCd) är på cirka 1,2V och ger därmed 4,8V med din batterihållare. Eftersom din koppling kommer vara enkel med endast motstånd och lysdiod så kan det bli rätt stor skillnad i ström genom lysdioden.

Strömmen bestäms genom att du först tar batterispänningen (totalt) minus spänningsfallet över lysdioden och sen delar med motståndsvärdet. Fast det här kanske du redan vet eftersom du verkar ha beställt komponenter med rimliga värden. Sorry om jag är captain obvious. :)

Jag hade nog byggt en enklare konstantströmdrivarkrets, då får du samma ljusstyrka oavsett batterityp och laddningsgrad på batterierna.

Bygg den dessutom med fördel designad så att den automatiskt sänker strömmen rejält precis omkring den punkt när batterispänningen börjar bli så låg att den är farlig för battericellerna. För engångsbatterier så gör det ju inget om man laddar ur dem "för mycket", de ska ju ändå kastas när de är urladdade så de kan lika gärna dras ur så mycket det går. Därmed kan du strunta i detta för engångsbatterier. Eftersom laddningsbara batterier har lägre polspänning så kan du designa så att det passar laddningsbara och vara rätt säker på att det mesta ur engångsbatterier är urladdat redan när en urladdningsskyddgrej avsedd för laddningsbara träder in.

Fast det gör ju kretsen klart mer avancerad.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har byggt en för några år sedan, bilder hittar du HÄR på forumet. fungerade bra när jag bytte ut min "noname"-LED till en riktig xp-g-LED. ger ca 200 lumen vid 15km/h och en vanlig dynamo. det kan nog fungera i din lampa med.
Skriv svar