Isolation för diod från STMicroelectronics i likriktare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
erikwa
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 maj 2015, 13:16:37

Isolation för diod från STMicroelectronics i likriktare.

Inlägg av erikwa »

Hej!

Skulle vilja använda en diod STTH12R06DIRG både på primärsidan och sekundärsidan i en likriktare. På primärsidan (230VAC) handlar det om dioden för PFC-delen som ska boosta upp likriktad 230VAC upp till 400VDC. Sedan kommer spänningen switchas över skyddstrafo och sedan likriktas av likadana dioder på sekundärsidan. Sekundärsidan är inte bara SELV spänning utan även upp mot 300VDC (hazardous secondary voltage). Likriktaren är en klass 1 skyddsjordad produkt. Basic insulation mellan primär och jord samt mellan sekundär och jord. Samt reinforced mellan primär och sekundär.

Datablad diod: http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 002494.pdf

Det fina med denna är att den ser ut som en vanlig TO-220 men är internt isolerad. Den har en liten vit platta ingjuten mellan chippet och metallbiten. Man slipper använda extern isolering vilket ger smidigare konstruktion och snabbare montering.

Kruxet är att databladet endast anger 2500VRMS isolering. Detta är förvisso bra eftersom en CAT II produkt med 230VAC matning kräver just 2500VRMS. Men i övrigt är databladet ganska fåording kring creepage och clearance. Visserligen kan jag granska kapslingen med mina egna ögon och avgöra avstånden. Men internt är det ju svårare. Jag antar dock att eftersom den är helgjuten/kapslad så finns det inget creepage och clearance att orda om.

Jag har mailat STM och tjatat kring bättre specar och vad de själva tror men jag kommer ingenstans. De kan inte svara tydligt.

Vill inte gärna dra igång serieproduktion med den innan det känns säkrare, även om den verkar bra. Ta t.ex. databladet för en optokopplare. Där kan man läsa saker så som internt avstånd genom isolering (normalt >0,4mm), högsta working voltage, diverse impulse spänningar etc.

Någon som har någon erfarenhet av liknande? Det finns ju andra produkter som specar bara 2500VRMS och inget annat. Ska man gå på den spänningen så är allt bra?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Isolation för diod från STMicroelectronics i likriktare.

Inlägg av prototypen »

Eller bit i det sura äpplet och isolera med "gummiduk" och ett fjäderclips.

Protte
erikwa
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 maj 2015, 13:16:37

Re: Isolation för diod från STMicroelectronics i likriktare.

Inlägg av erikwa »

Det gör vi idag med befintlig produkt. Men vore väldigt trevligt att slippa.
Surt att STM är så diffusa. Jag har tryckt på att någon på STM borde känna till 60950 och kunna svara. Måste ju vara många kunder som glatt kör med dioden över basic insulation. Jag har väl fått tag i fel kontaktperson.

Finns andra komponenter som endast anger isolationsspänning. Det kanske är uppenbart att en pottad eller helgjuten kapsel inte har interna kryp- och luftavstånd. Men jag vill ju gärna se det svart på vitt. Ex.vis vilket material är kapseln fylld med... osv.
Skriv svar