Sökes: Idéer för handdatorer
- olalofberg
Sökes: Idéer för handdatorer
Hej,
Jag fick några gamla handdatorer idag. Synd å slänga men jag har ingen bra idé vad man skulle kunna ha dem till.
(En Q-tek telefon, winCE) En Casio E-115, iPaq 3870 och en Palm m500
Palm:en ska tydligen ha riktig RS232 direkt på sin connector, det är ju alltid något.
Gäller bara att söka upp SDK:n (som var gammal redan för 10år sen)
Såg också nåt om att det går att köra in nån linuxvariant på ipaq:en... men sen då?
Är det lätt att använda sådana skärmar om man plockar isär dom?
Nån som har nåt annat förslag?
Jag fick några gamla handdatorer idag. Synd å slänga men jag har ingen bra idé vad man skulle kunna ha dem till.
(En Q-tek telefon, winCE) En Casio E-115, iPaq 3870 och en Palm m500
Palm:en ska tydligen ha riktig RS232 direkt på sin connector, det är ju alltid något.
Gäller bara att söka upp SDK:n (som var gammal redan för 10år sen)
Såg också nåt om att det går att köra in nån linuxvariant på ipaq:en... men sen då?
Är det lätt att använda sådana skärmar om man plockar isär dom?
Nån som har nåt annat förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sökes: Idéer för handdatorer
Det dom direkt poppar upp i huvudet är att byta ut hårdvaran i dem till TFT skärm samt en liten hallonpaj.
Man får nog göra som Ben Heck och platta till pajen genom att löda bort alla kontakter och löda kablar direkt på moderkortet.
Sen tycker jag (observera ordet Tycker) att skärmkontrollerna borde ha ett vanlig SPI interface. så en mikrokontroller eller en paj till dem borde inte va så svårt.
Man får nog göra som Ben Heck och platta till pajen genom att löda bort alla kontakter och löda kablar direkt på moderkortet.
Sen tycker jag (observera ordet Tycker) att skärmkontrollerna borde ha ett vanlig SPI interface. så en mikrokontroller eller en paj till dem borde inte va så svårt.
Några av dem har väl bluetooth? Har för mig att det finns en del programvara för att använda dem som "skärm" till annan enhet via blåtand.
Det är väl ARM processor på de flesta? testa med NetBSD eller liknande. Användning kan vara I/O kontroller mm. De är ju i stort sett som en smartphone utan radiomodul.
-
Palm V'an kommer jag ihåg har en Dragonball EZ med 68000-kärna på 16 MHz. Det är nog mindre processorkraft än en Arduino idag... men var inte så pjåkigt i ett sånt litet format 1999.
Oavsett hur klena de är så är det ju en överlägset bättre display än de vanliga 2*16 eller liknande man brukar använda till många mikrokontrollerprojekt. Det blir ju lite knasigt att ha en såpass kraftfull grej som "i/o-processor" för skärmen och en klart klenare mikrokontroller som gör huvudjobbet, men i jämförelse med att betala pengar för att köpa en skärm som är sämre så är ju de där riktigt bra.
Om nån av dem har wifi så har du väl dessutom en klockren enhet för att göra nån slags fjärrkontroll. Om det finns en webbläsare inbyggd, även om den är enligt 90-tals-standard, så behöver du ju dessutom inte göra någon särskild kod att köra i enheten utan det räcker med en enkel webbsida (av 90-tals-modell) på en liten hemserver och en webbsida där du har olika knappar som ger olika funktioner.
Om nån av dem har wifi så har du väl dessutom en klockren enhet för att göra nån slags fjärrkontroll. Om det finns en webbläsare inbyggd, även om den är enligt 90-tals-standard, så behöver du ju dessutom inte göra någon särskild kod att köra i enheten utan det räcker med en enkel webbsida (av 90-tals-modell) på en liten hemserver och en webbsida där du har olika knappar som ger olika funktioner.
- olalofberg
Tack för idéer!
darven: Undrar om skärmarna verkligen har SPI, svårt att tro. Har inte kollat dock.
Gizmo: fanns nåt liknande, fast för serieporten tror jag.
qx5: Jo, det finns några instruktioner att skicka in linux. Sen är det bara hur man går vidare...
Findecanor: Tror det är en 68328 på 32MHz i Palm m500...
MiaM:Fjärrkontroll med html. Definitivt en idé.
darven: Undrar om skärmarna verkligen har SPI, svårt att tro. Har inte kollat dock.
Gizmo: fanns nåt liknande, fast för serieporten tror jag.
qx5: Jo, det finns några instruktioner att skicka in linux. Sen är det bara hur man går vidare...
Findecanor: Tror det är en 68328 på 32MHz i Palm m500...
MiaM:Fjärrkontroll med html. Definitivt en idé.
- Electricguy
Knöla in Milkytracker på den och spela gamla protracker, fasttracker och screamtracker låtar! 

Jag skaffade en liknande sån där gammal Palm-handdator för ett tag sedan för att använda som mobil serieterminal till olika mikrocontroller-projekt, men det följde inte med någon anslutningskabel och de som jag har hittat på eBay kostar ~300 kr 
Någon som har något tips? Och hur man får in ett terminalprogram utan en dator med Windows 95 eller vad som nu kan tänkas ha varit aktuellt på den tiden

Någon som har något tips? Och hur man får in ett terminalprogram utan en dator med Windows 95 eller vad som nu kan tänkas ha varit aktuellt på den tiden

- Electricguy
till palm så har jag använt ett terminalprogram som heter ptelnet. Det kan dock vara svårt att hitta.. Det kan hända att jag fortfarande har det kvar någonstans. Lättaste sättet att få över program utan någon kabel är nog SD kort, förutsatt att datorn har plats för det.
Om du hittar programmet tar jag gärna emot en kopia, när jag letade efter terminalprogram för ett halvår sedan så kammade jag noll gällande fungerande nedladdningslänkar 
Och sån tur att det finns SD-kortsläsare har jag inte... IRDA-port däremot, och jag råkar ha en IRDA-tranciever, dock med RS232-anslutning, och antagligen bara drivrutiner till <= Win98.. Bah!

Och sån tur att det finns SD-kortsläsare har jag inte... IRDA-port däremot, och jag råkar ha en IRDA-tranciever, dock med RS232-anslutning, och antagligen bara drivrutiner till <= Win98.. Bah!

- olalofberg
Jag tänkte nog löda dit nåt om jag ska använda RS232:
http://pinouts.ru/PortableDevices/palm_ ... nout.shtml
Men annars är nog, som sagt, att lägga det på minneskort enklast.
Jag har inte letat terminalprog än. Dessutom har LiPo-cellen lagt av, så jag
antar att jag får mata utifrån...
/Ola
http://pinouts.ru/PortableDevices/palm_ ... nout.shtml
Men annars är nog, som sagt, att lägga det på minneskort enklast.
Jag har inte letat terminalprog än. Dessutom har LiPo-cellen lagt av, så jag
antar att jag får mata utifrån...
/Ola
- Electricguy
Jo att hitta terminalprogram att ladda ner började bli extrmt svårt för ett par år sedan. Sist jag laddade ner ptelnet appen spenderade jag säkert 3 timmar på Google tills har hittade en tveksam tysk FTP server där filen fanns.. 

Ursäkta om jag är Captain Obvious, men ni har väl provat med archive.org när länkar verkar döda? Det är givetvis bara ibland det funkar men det kan gå att ladda ner filer därifrån.
Är det bara för att sakerna blivit så gamla som de är svåra att finna, eller är det så dumt att det är nån tjurskalle som tror sig kunna tjäna pengar på att faktiskt sälja mjukvarorna idag?
Är det bara för att sakerna blivit så gamla som de är svåra att finna, eller är det så dumt att det är nån tjurskalle som tror sig kunna tjäna pengar på att faktiskt sälja mjukvarorna idag?
- Electricguy
Mja, jag testade archive.org med när jag letade efter programmet sist, men det var döfött.
Hur som haver så råkade jag ha ptelnet appen liggande på filservern, så jag bifogar den som fil i det här inlägget.
Hur som haver så råkade jag ha ptelnet appen liggande på filservern, så jag bifogar den som fil i det här inlägget.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.