Få loss verktygshållaren.
-
Få loss verktygshållaren.
Jag går i lite funderingar på att köpa en Mattsson & Zetterlund VF-600 och jag har varit och tittat på en.
Men jag hade ett litet problem, jag förstod inte hur man fick bort verktygshållaren ifrån sin kona och ägaren av maskinen visste inte heller då han i stort sett bara använder den som borrmaskin.
Av att ha tittat på sprängskisserna så tycker jag det verkar som om man lossar på dragstången och sen knackar lite på den för att få verktygshållaren att lossna, stämmer detta?
Om så är fallet är inte det dåligt för gängorna i det långa loppet?
m.v.h
/Roger
Men jag hade ett litet problem, jag förstod inte hur man fick bort verktygshållaren ifrån sin kona och ägaren av maskinen visste inte heller då han i stort sett bara använder den som borrmaskin.
Av att ha tittat på sprängskisserna så tycker jag det verkar som om man lossar på dragstången och sen knackar lite på den för att få verktygshållaren att lossna, stämmer detta?
Om så är fallet är inte det dåligt för gängorna i det långa loppet?
m.v.h
/Roger
Re: Få loss verktygshållaren.
Vad är det för kona i maskinen? Ofta skruvar man vidare på dragstången och så trycker den ut verktyget ur spindeln.
-
Jag tror det är iso30, skruvar man vidare så kommer dragstången att skruvas loss och gå att dra ur rakt upp (d.v.s om inte taket hade varit i vägen).
Jag hade problem med att få ut en kona ur min BF20-L Vario. Där finns det möjlighet att skruva ut konan m.h.a. dragstången. Även fast jag spände dragstången så mycket jag kunde (8 mm nyckel) och slog på med slägga så mycket jag vågade så satt konan likväl kvar. Så jag blev tvungen att tillverka en utdragare:

Jag har också någonstans läst/hört att det kan hjälpa att köra maskinen så spindeln värms upp och utvidgas.
När jag spände på dragstången med utdragaren och slog på med släggan fick jag slutligen konan att lossna. I min maskin var det dock en MK2-kona, som jag antar att nyper värre än ISO30. Numera drar jag inte åt dragstången så hårt när jag sätter fast verktyg 
Jag har också någonstans läst/hört att det kan hjälpa att köra maskinen så spindeln värms upp och utvidgas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- DW
- Kontakt:
Slägga är alltid bra att lossa tröga grejor med men man skall nog inte kräva att maskinen skall jobba
på hundradelar av en millimeter efteråt
Nästa gång prova med en värmepistol men visst MK2 o liknande kan sitta bedrövligt hårt.
Var med ett gäng på mc tur i Dalarna när kedjan började ta slut. Givetvis fanns nya drev o kedja med i ryggan
men stollen som servat/ägt cykeln innan hade dragit åt mutter i motorn så in i helvete att 1m förlängare + broms
o 3 stora gubbar inte rubbade muttern. Då gällde handslägga o huggmejsel.
Rätt vinklat så åkte skiten av och som jag påstod innan vi började så satt drevet på splines + en "vikt bricka" som låsning.
Allså hade man kunnat dra den för hand. Vissa skall inte skruva i mekaniska saker
på hundradelar av en millimeter efteråt

Nästa gång prova med en värmepistol men visst MK2 o liknande kan sitta bedrövligt hårt.
Var med ett gäng på mc tur i Dalarna när kedjan började ta slut. Givetvis fanns nya drev o kedja med i ryggan
men stollen som servat/ägt cykeln innan hade dragit åt mutter i motorn så in i helvete att 1m förlängare + broms
o 3 stora gubbar inte rubbade muttern. Då gällde handslägga o huggmejsel.
Rätt vinklat så åkte skiten av och som jag påstod innan vi började så satt drevet på splines + en "vikt bricka" som låsning.
Allså hade man kunnat dra den för hand. Vissa skall inte skruva i mekaniska saker

Det är ISO30 i en VF600. Bara lossa gängstången, sen håller du i chucken (som du ska plocka ut antar jag) och knacka sen lite ovanpå dragstången så släpper den fint.
Antagligen har konan bäckar fast om de suttit där i åratal, så det kan krävas lite vilja att få loss den. Det är dock inget man har problem med i vardagen.
Antagligen har konan bäckar fast om de suttit där i åratal, så det kan krävas lite vilja att få loss den. Det är dock inget man har problem med i vardagen.
På vår BF20L kärvade också verktygshållarna något ofantligt, fick tipset att lägga på en tunn hinna med WD40 på verktygshållarna innan isättning och nu lossnar de utan problem.
Detta med att behöva knacka ut verktygshållaren med hjälp av dragstången är rätt vanligt. Gör så att du tajtar till dragstången först sedan släpper du 2 varv på dragstången, för att därefter med en koppar/aluminium/studsfri klubba slå på dragstången. Har verktygshållaren suttit monterad länge som i ditt fall så kan det behövas mycket våld. När hållaren har släppt från spindelkonan så är det bara att trycka upp vekrktygshållaren med ena handen och skruva loss dragstången med den andra. Vid större/tyngre verktyg kan man lägga en träbit på bordet och köra detta mot verktyget medans dragstången lossas, och sedan köra ned bordet med verktyget på.
-
Ska åka och titta på fräsen ytterligare en gång i dag och jag ska testa och se om jag kan få loss verktygshållaren denna gång.
-
Var där igår och använde mindre mängd våld, men den sitter fast (suttit i 15 år).
Så för att få bort det behövs nog en avdragare tillverkas, samt att man kanske ska använda sig av lite värme.
Får se om det är värt det dock, den står långt in i en källare, har fint klinkersgolv som inte får krossas, en 21 cm hög tröskel att komma över för att få ut den ur huset.
Sen behövs en kranbil för huset står uppe på ett berg, med en elledning och träd i vägen.
Så för att få bort det behövs nog en avdragare tillverkas, samt att man kanske ska använda sig av lite värme.
Får se om det är värt det dock, den står långt in i en källare, har fint klinkersgolv som inte får krossas, en 21 cm hög tröskel att komma över för att få ut den ur huset.
Sen behövs en kranbil för huset står uppe på ett berg, med en elledning och träd i vägen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Låter som ett tufft uppdrag att få ut maskinen under dom konditionerna. Ställ frågan till maskin flyttfirma, de kan ofta lösa sådant men att det kostar är ju helt klart. Så ställ dig frågan är det värt kostnaderna?
Att flytta den kan väl inte vara omöjligt, den har ju kommit upp på berget en gång i tiden. Beror ju givetvis på priset om en flytt är värd det. Verktygshållaren skulle jag inte oroa mig för i alla fall. En Mattson går väl att plocka isär ganska lätt, åtminstone en del?
Man kan dela den, men allt är tungt...
Fundamentet ca 200kg
Stativet utan Z-axel och bord ca 90-110kg
Z-axel med motor väger väl bara 50 kg eller nåt
Resten på bord och delar till det
Totalt 515kg
Men allt går om man vill. Jag fick ta hem min fräs i delar, men kunde köra den till jobbet och dela den i lugn och ro där.
Fundamentet ca 200kg
Stativet utan Z-axel och bord ca 90-110kg
Z-axel med motor väger väl bara 50 kg eller nåt
Resten på bord och delar till det
Totalt 515kg
Men allt går om man vill. Jag fick ta hem min fräs i delar, men kunde köra den till jobbet och dela den i lugn och ro där.
- DW
- Kontakt:
Javisst går det flytta även svintunga grejor manuellt om man inte har bra maskiner.
Min flerop väger dryga 4200kg o hjullastaren fick inte in den helt i verkstaden men med kraftiga rör, rena golv
och ett spett med åker även en sådan om än en liten bit vid varje tag.
Men livet vore enklare med fyra tanks.
Min flerop väger dryga 4200kg o hjullastaren fick inte in den helt i verkstaden men med kraftiga rör, rena golv
och ett spett med åker även en sådan om än en liten bit vid varje tag.
Men livet vore enklare med fyra tanks.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.