1 920 000 x 32 pinnar på sej
Nej det behövs inte, du har fattat det fel.
Om vi istället tar 24 bitars färgdjup, i stället för 32 så är det enklare att räkna.
Varje pixel på en skärm är egentligen 3 olika pixlar, en röd, en grön och en blå.
De 24 bitar (i vårt förenklade räknesätt), motsvarar varje byte (8 bitar) en färg, dvs 3x8 bitar blir ju 24 bitar.
Det innebär att varje "Sub-pixel" kan anta 256 olika värden eller snarare ljusstyrka.
En skärm med 1600x1200 pixlar består alltså egentligen av 4800x3600 pixlar.
För att addressera hela skärmen krävs alltså tre uppsättningar drivkretsar som kan adresssera 1600x1200 pixlar.
Naturligtvis så tillverkar man inte en krets med 1600 resp 1200 drivers inbyggd, utan man delar upp det i ett antal kretsar.
Till exempel så kan man tillverka en drivkrets som kan driva 200 kolumner, då behöver man naturligtvis 8 stycken sådana för varje färg.
Samma gäller raderna, om man tillverkar en krets som kan driva 200 rader så behövs 6 stycken för varje färg.
Sedan har man lämplig logik som avkodar dataströmmen så att rätt drivkrets får rätt information, vilket i sig inte är så svårt.