Modifikation av generatorlindning för CDI system.
Modifikation av generatorlindning för CDI system.
Har länge tänkt på hur man ska få mer effekt till tändsystemet på en gammal 2 taktare.
Mer specifikt en Yamaha RD350 Ypvs -84.
Dom ligger mig väldigt varmt om hjärtat, lätta att öka effekten på.
En dödsmaskin på den tiden det begav sig.
Jag är intresserad av hur mycket det påverkar effekten, mycket effekt är bra men mer är bättre!
På en original RD350 så fungerar original tändsystemet utmärkt, men hur skulle ett kraftigare
tändsystem fungera på en kraftigt modifierad hoj?
Så här ser generatorlindningen ut.
Spolarna till tändsystemet består av en lågfartsspole med tunn tråd många varv (Röd)och en högfartsspole med tjock tråd få varv (Grön). dom två spolarna samverkar för att få ungefär samma laddningspänning till cdi systemet genom hela varvtalsregistret.
Dom svarta spolarna är till 12 volts laddningssystemet.
Dom svarta spolarna ska bort och istället lindas om på lämpligt sätt så
mer effekt kan användas till tändningen.
Orginal så laddas en 2uf kondensator upp till ca 220 volt dc.
0.000002*(220*220)/2 = 48 milliJoul i teoretisk tändenergi minus diverse förluster i tändkablar o tändspolar bland annat.
Jag har faktiskt en testbänk där generator och svänghjul kan testas på labbbänken oxå.
Sen när allt är färdigtestat så blir det test med hoj i bromsbänk för att få veta exakt vilka skillnaderna blir.
Tankar o ideer välkomnas.
Mer specifikt en Yamaha RD350 Ypvs -84.
Dom ligger mig väldigt varmt om hjärtat, lätta att öka effekten på.
En dödsmaskin på den tiden det begav sig.
Jag är intresserad av hur mycket det påverkar effekten, mycket effekt är bra men mer är bättre!
På en original RD350 så fungerar original tändsystemet utmärkt, men hur skulle ett kraftigare
tändsystem fungera på en kraftigt modifierad hoj?
Så här ser generatorlindningen ut.
Spolarna till tändsystemet består av en lågfartsspole med tunn tråd många varv (Röd)och en högfartsspole med tjock tråd få varv (Grön). dom två spolarna samverkar för att få ungefär samma laddningspänning till cdi systemet genom hela varvtalsregistret.
Dom svarta spolarna är till 12 volts laddningssystemet.
Dom svarta spolarna ska bort och istället lindas om på lämpligt sätt så
mer effekt kan användas till tändningen.
Orginal så laddas en 2uf kondensator upp till ca 220 volt dc.
0.000002*(220*220)/2 = 48 milliJoul i teoretisk tändenergi minus diverse förluster i tändkablar o tändspolar bland annat.
Jag har faktiskt en testbänk där generator och svänghjul kan testas på labbbänken oxå.
Sen när allt är färdigtestat så blir det test med hoj i bromsbänk för att få veta exakt vilka skillnaderna blir.
Tankar o ideer välkomnas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Modifikation av generatorlindning för CDI system.
Kan inget om tändsystemet men roligt att bli påmind om rd350 och dess otroliga ketchupeffekt 

Detta projekt följs med stor spänning(!) eftersom jag själv tävlar på bana med just en YPVS-84.
Håll oss uppdaterade!
/NoXiN
Håll oss uppdaterade!
/NoXiN
Hur funkar tändsystemet igentligen. Det normala är ju att man inducerar en ström i spolen som man bryter för att generera gnistan. Kondensatorn är i det fallet gnistsläckare. Men enligt beskrivningen här är det någon annan princip, kan dem förklaras?
Här finns en ganska sjysst förklaring på hur CDI-system funkar:
http://www.vespamaintenance.com/elec/cdiwork/
http://www.vespamaintenance.com/elec/cdiwork/
Fast normalt sett så har man ju bara en givare (typ hallgivare) som talar om vevens postion, och sen tar man bara ström från generatorlindningarna och så använder CDI'n hallsignalen för timing och strömmen för att skapa gnistan (via en tändspole) så att säga, och det är ju även så det verkar vara förklarat i länken (skummade bara).
Jag fattar inte heller hur detta är tänkt att fungera ?
Om det inte är så, borde man inte kunna bygga om så det blir så ? eller fins det nån speciell anledning att ha det på det där sättet ?
Misstänker att tändningskapitlet i verkstadshandboken skulle ge en del svar
F.ö så är väl RD350 nästan snälla till karaktären jämfört med RD500.. RD500 är iaf det jag kört som haft mest ketchupeffekt, satan i gatan.. snacka om jekyll&hyde, maskinen var
ju snäll och beskedlig som en 125'a, tills varvräknaren passerade lämpligt varvtal och motorn formligen exploderade av kraft
Jag fattar inte heller hur detta är tänkt att fungera ?
Om det inte är så, borde man inte kunna bygga om så det blir så ? eller fins det nån speciell anledning att ha det på det där sättet ?
Misstänker att tändningskapitlet i verkstadshandboken skulle ge en del svar

F.ö så är väl RD350 nästan snälla till karaktären jämfört med RD500.. RD500 är iaf det jag kört som haft mest ketchupeffekt, satan i gatan.. snacka om jekyll&hyde, maskinen var
ju snäll och beskedlig som en 125'a, tills varvräknaren passerade lämpligt varvtal och motorn formligen exploderade av kraft

Jag hittade en bra beskrivning på skillnaden mellan CDI- och TCI-system.
http://fzronline.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=2398
http://fzronline.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=2398
En liten film på objektet som jag leker med.
RD350
RD350
Berätta mer om modifieringarna du har gjort!
Har du kört den i bänk ännu?
Jag har aldrig märkt någon ketchupeffekt på RD350.hanzibal skrev:rd350 och dess otroliga ketchupeffekt
Däremot har den ett bra bottendrag jämfört med TZ350.
Noxin skrev:Berätta mer om modifieringarna du har gjort!
36mm Lectron förgasare som enligt mig dom bästa för en tvåtaktare.
Lätta att justera om man vet hur. Endast 1 nål + powerjetmunstycke.
Portade o plastade reedkorgar för bäst flöde och injusterade kolfiberreeds med avseende längd
och tjocklek.
Portat insug o avgas och ändrade vinklar o höjd i transferportar.
något högre kompression.
Original Jollymoto expansionskammrar.
programmerbar Zeeltronic tändbox med egna högspänningsdelar.
Den är körd i bänk. 75 hp+ på bakhjulet mot originalets ca 50 hp.
Med lite omlindning av spolarna så hoppas jag att få ut fler hästar.
Trots all extra effekt så är den väldigt lättkörd.
Många timmar ligger bakom i bromsbänk.
I vilken mån är dessa tändsystem självdrivande? De har ju batterispänning ansluten, men används den till något annat än att styra on/off? Är tanken att det ska gå att få igång motorn om man bara kan snurra runt den, även om batteriet är totalt urladdat, eller?
"Elektronisk magnettändning"?

Najs!l2t skrev: 36mm Lectron förgasare
...
Portade o plastade reedkorgar för bäst flöde
...
Portat insug o avgas och ändrade vinklar o höjd i transferportar.
något högre kompression.
Original Jollymoto expansionskammrar.
programmerbar Zeeltronic tändbox
...
Den är körd i bänk. 75 hp+ på bakhjulet mot originalets ca 50 hp.
...
Många timmar ligger bakom i bromsbänk.

Har du provat V-force4-reed?
Jag funderar på att köpa det till min RD.
Har du fått några indikationer på att gnistan är för svag?
Vet inte hur det är med just RD350, men många motorcyklar kan inte starta utan batteri pga tändsystemets utformning, gäller tex Suzuki GT125, men inte GP125MiaM skrev:I vilken mån är dessa tändsystem självdrivande? De har ju batterispänning ansluten, men används den till något annat än att styra on/off? Är tanken att det ska gå att få igång motorn om man bara kan snurra runt den, även om batteriet är totalt urladdat, eller?