laddning utav ett GEL batteri samt ..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
lajnas

laddning utav ett GEL batteri samt ..

Inlägg av lajnas »

Tja , mitt första inlägg här :D

Jag håller på att bygga en väska med högtalare , många förknippar det med boombox, suitcase boombox.
Jag har letat och letat men inte hittat det jag söker, är inte jätte kunnig inom elektronik så kan inte allt, (vem gör det :wink: )

Det jag vill få ut med det här är att min boombox ska vara lätt att använda, vem som helst ska kunna förstå sig på den.
jag letar efter en lösning med att det ska vara ett strömuttag för att ladda batteriet samtidigt som den laddas ska den ha sin strömmkälla från en power supply, så den inte drar batteri om man ska ha på den en hel kväll och vill inte slösa på batteriet .
sen när jag drar ut sladden ska den ta ström från batteriet , vill alltså att det ska vara plug and play..

Hoppas ni förstår vad jag menar, har blandat in lite engelska ord , kommer inte på just nu vad det heter på svenska

// Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Biker

Re: laddning utav ett GEL batteri samt ..

Inlägg av Biker »

Enklast för dig är nog att tjacka en CTEK laddare med Supplymode.

Den kan ladda batteriet normalt och desutom sättas i supplymode som kan beskrivas som ett fast läge som håller 13,6V.
Batteriet kommer att ligga inline men det slits inte då det knappt används men fungerar som en buffert för strömrusningar när basen skall ha kräm.

Det här är det enda vettiga du kan göra enkelt och billigt :tumupp:
bearing

Inlägg av bearing »

Det går att lösa med schottky-dioder mellan batteriet och förstärkaren, samt mellan PSU-kontakt och förstärkaren. PSU måste ha runt 25% högre spänning, för att se till att bara PSU används när inkopplad. Om spänningen är för lika kommer båda dela på jobbet när batteriet laddas, eftersom att spänningen stiger då.

Det finns även andra sätt, men det är svårt att slå enkelheten av ovanstående lösning.

Ser nu att Biker har ett annat förslag, som både verkar bättre och enklare. Så kör på det, ifall det är ett blybatteri du ska använda.
lajnas

Inlägg av lajnas »

Tack för svar!

Jag skippar nog det med Stek laddaren då jag helst vill ha det separat!

Mitt mål är att skapa en portabel boombox med huvudsyfte att bara gå på batteri, men även kunna ha den inkopplad i väggen å gå på ren väggutags drift, har en laddare från biltema den för 199 kr som laddar 2A sen PSU ska jag införskaffa mig en 12v 4.2A .

Nu vet jag inte vad alla kontakter och sladdar heter, men har för mig att jag såg att det hette aparatsladd på clas ohlson. en sådan plus en passande hona hade jag tänkt att använda. Tänkte koppla in både PSU och Laddaren på samma kontakt , och styra dessa med en DPDT knapp så i ena läget kör den på batteridrift å i andra så kör den på psu kraft, och sen en separat knapp för laddaren .
Problemet är att jag är orolig för att om jag bryter strömmen med en knapp så kommer det fortfarande vara hoplänkade kablar som kanske ställer till det, kan inte så mycket om sckotty dioder men man kanske kan koppla in dom på något sätt.

Sen kanske en annan knapp typ en 6 eller 12 polig knapp av nåt slag kanske funkar bättre?

// Linus Pehrson
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte ett relä som växlar över till PCU om den har kraft och annars kopplar till batteri. Men brytare funkar ju också.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Eller bara köra boomboxen på batteriet alltid och när du vill köra på ström låt laddaren ladda batteriet. Ska den vara enkel är ju detta helt klart enklast.

Bara sätta i strömsladden och den startar ladda batteriet direkt. Inte det mest skonsamma mot t ex batteri men lär funka tillräkligt
lajnas

Inlägg av lajnas »

Jo relä har jag funderat på också, går säkert att få det att fungera , är ju princip samma sak som en knapp .. frågan är vad man ska skaffa för relä eller knapp, ska försöka rita upp ett kopplingscehma på hur jag kommer koppla allt så kanske det blir lättare.

Självklart kan man ju låta den stå på laddaren hela tiden, men tror batteriet tar rätt hårt på det.
Det är tänkt att den bara skulle gå på batteridrift först, men vill göra den ännu ett snäpp bättre med inbyggd psu. Så om jag vill ha den som hemma stereo inkopplad typ några månader så känns det inte så säkert att låta den stå på laddaren hela tiden.

Kommer som sagt va rita ett schema , har det i huvudet och lite löst på papper just nu, men det jag oroar mig över är att det kommer bli något knas med psu:un och laddaren inkopplad samtidigt då dessa kommer vara inkopplade på samma uttag ..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Med en bra laddare så är det inga problem att låta den stå. Samt i regel används den samtidigt så då kommer apparaturen förmodlgien dra en del ström så batteriet ändå inte tar skada :)
lajnas

Inlägg av lajnas »

Okej, har ett GEl batteri från biltema på 7.2 A tor ja de va. samt deras laddare för 199 som går över i underhålldrift när det är klart, hur länge vågar man det stå inkopplat..
Kommer bygga detta i en portfölj så det är väldigt trångt i väskan , det jag orar mig för är ventilationen , men GEL avger väll inte sånt , är väll bara vanliga batterier , syra/ blyack ?

Hade känts bättre om man kommer ha den en längre tid , ( månader) bara inkopplad så den kör på PSU kraft, och laddaren inte ligger å laddar batteriet hela tiden. utan vill styra laddaren med en knapp så man kan ladda när man vill.
lajnas

Inlägg av lajnas »

Tja, kommer fixa det med reläer nu. Har skaffat 2 st reläer ett med 12 volt coil samt ett med 230 volt coil.
Min fråga är nu , har en knapp med 6 poler alltså en on,off,on knapp , vågar man koppla in 12 och 230 volt i den för att styra reläerna , knappen skulle klara av 250v 10A.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du menar en växlade 2polig brytare. Jag skulle inte göra så.
lajnas

Inlägg av lajnas »

Aa precis , nähe, hur skulle du gjort ? :)
lajnas

Inlägg av lajnas »

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg.
lajnas

Inlägg av lajnas »

Ja så funkar med :)

Men frågan är om jag gör på mitt sätt , alltså kopplar 12 volt + och fasen till den knappen som jag länkade , kan det bli konstigt på något sätt ?
Skriv svar