Jag är tyvärr född snål så jag ville inte lägga tusenlappen det kostar med en riktig och jag ville inte chansa på femhundralappen för en kinakopia.
Således lade jag en beställning på en lödkolv till en hakko-station, hakko 907 på en dryg femtiolapp (nog garanterat fejkad kopia, men känns värd priset).
Utförande: Gjorde en snabb sökning på "solder station diy" och lade en beställning på smådelar. Då viktiga delar sällan har bråttom bestämde jag mig för att dra ihop ett första försök enligt Kajsa Wargs designmetod istället för att vänta.
Så här blev det:

19V från ett laptop-agg, 5V från ett lm2596-kort, STH60N10W är egentligen STW50NB20. Den billiga kolven passade i en DIN 240¤ 5-pols hona.
Programmet är enklast möjliga. Det tar ett värde från trimpoten, räknar om det så att det passar spannet på insignalen från PT-sensorn, jämför det med temperaturen och slår på om det är för kallt eller stänger av om det är för varmt.
Resultat: Det fungerar som det ska. Värmesensorn verkar känna av elementets temperatur istället för spetsen, så det blir lite trögt.Den kollar av var 100:e ms så man vet att kolven är lagom varm när det blir disko.
Förbättringsområden: Byta till en normal pot när jag hittar en så jag slipper attackera med skruvmejseln om jag vill byta temp
Det vore nyttigt att koppla in jorden, för den fick man inte med laptopagget.
Jag kan ställa tillbaka samplingstiden till en sekund så kan även epileptiker använda den.
Alternativt skriva en riktig reglerloop med PWM.