Snabbygge: Sniklödstation

Berätta om dina pågående projekt.
JustNeed

Snabbygge: Sniklödstation

Inlägg av JustNeed »

Bakgrund: Då min gamla (rejält usla) lödstation gick ur tiden tänkte jag att det var dags att skaffa något bättre.
Jag är tyvärr född snål så jag ville inte lägga tusenlappen det kostar med en riktig och jag ville inte chansa på femhundralappen för en kinakopia.
Således lade jag en beställning på en lödkolv till en hakko-station, hakko 907 på en dryg femtiolapp (nog garanterat fejkad kopia, men känns värd priset).

Utförande: Gjorde en snabb sökning på "solder station diy" och lade en beställning på smådelar. Då viktiga delar sällan har bråttom bestämde jag mig för att dra ihop ett första försök enligt Kajsa Wargs designmetod istället för att vänta.

Så här blev det: Bild
Bild

19V från ett laptop-agg, 5V från ett lm2596-kort, STH60N10W är egentligen STW50NB20. Den billiga kolven passade i en DIN 240¤ 5-pols hona.

Programmet är enklast möjliga. Det tar ett värde från trimpoten, räknar om det så att det passar spannet på insignalen från PT-sensorn, jämför det med temperaturen och slår på om det är för kallt eller stänger av om det är för varmt.

Resultat: Det fungerar som det ska. Värmesensorn verkar känna av elementets temperatur istället för spetsen, så det blir lite trögt.Den kollar av var 100:e ms så man vet att kolven är lagom varm när det blir disko.

Förbättringsområden: Byta till en normal pot när jag hittar en så jag slipper attackera med skruvmejseln om jag vill byta temp
Det vore nyttigt att koppla in jorden, för den fick man inte med laptopagget.
Jag kan ställa tillbaka samplingstiden till en sekund så kan även epileptiker använda den.
Alternativt skriva en riktig reglerloop med PWM.
darven

Re: Snabbygge: Sniklödstation

Inlägg av darven »

Coolt projekt, blir lite sugen jag med faktiskt.

En billig lödstation är ju Dibotech Analog lödstation 48 W - http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 8-w-p40065 )
Vet inte om den har tempsensor eller bara är tidsinställd.
Om intresse finns kan jag skruva isär min o ta en titt.

ett till tips om någon är intresserad - http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nna-p40256
Förbättringsområden: Byta till en normal pot när jag hittar en så jag slipper attackera med skruvmejseln om jag vill byta temp
Istället för en trimpot skulle det vara kul med en Rotary encoder. fast då behöver man en skärm eller en ledstapel ?
Rotary encoder: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_encoder
Bargraph: http://store.curiousinventor.com/media/ ... rgraph.jpg

en trevligt grej med Rotary encoders är att det brukar finnas med en pushbutton på den som man kan använda som på/av knapp.
Jag kan ställa tillbaka samplingstiden till en sekund så kan även epileptiker använda den.
Alternativt skriva en riktig reglerloop med PWM.
Kanske nått i stilen: (psuedo kod)

Kod: Markera allt

dutyFactor = 10;
PWMCycle = (targetTemp - actualRead) * dutyFactor;
if( PWMCycle > 100 )
    PWMCycle=100;
if( PWMCycle < 0 )
    PWMCycle=0;
är tempen mer än vad vi angivit så stänger den av värmen.
för varje "saknad enhet" av det avlästa värdet kör den dutyFactor - i detta fall 10%
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Skruva inte isär din Kjell-station. Det behövs inte. Jag använde en sådan i flera år och när den gav upp så konstaterade jag att det var temperaturregleringen som lagt av, jag kopplade förbi den och märkte ingen större skillnad.

Den reglerar effekten med en TRIAC utan temperaturåterkoppling så temperaturen kan bli ungefär vadsomhelst beroende på hur mycket man kyler vid lödning, men med den låga effekt den har så kunde jag ha den på hela tiden utan att bli alldeles för varm.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

darven: Tack för feedback! Har kort om pinnar över, men på nästa kort ska det definitivt in åtminstone temperaturvisning.
Ang. PWM behöver man nog en integrerande del också annars finns risken att tempen aldrig kommer upp i börvärdet.

Iom att sensorn verkar sitta precis på elementet så att det inte är någon märkbar termisk massa eller resistans däremellan funkar bang-bang utmärkt för reglering, men blinket är jobbigt. Det vore snyggare med mjuka "hjärtslag".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med nåt annat än en analog pot (eller tumhjulsomkopplare) så lär du också behöva minne i processorn. Lite dumt om den alltid startar på lite fel temperatur för att man inte ids flasha om den när man upptäckt att man vill ha sju grader varmare än det defaultvärde man satt...
darven

Inlägg av darven »

@MiaM - True that, kanske ha någon funktion att om man håller in RotEnc i 3sek så skriver den det nya default tempen i eeprom.

@JustNeed - kanske nått simpelt som detta?

Kod: Markera allt

#define actIdle 0
#define actHeatup 1

byte activity = actIdle;

if( activity == actIdle )
  if( analogRead < tempRead-10 ) {
    activity = actHeatup;
    digitalWrite( heatPin, HIGH );
  }
else // activity == actHeat
  if( analogRead > tempRead+10 ) {
    actitivy = actIdle;
    digitalWrite( heatPin, LOW );
  }
då får man ju så att den sätts på vid target-10 samt stängs av vid target+10
men man måste ju få en uppskattning på vad detta spann är i grader, 40 grader eller vad det skulle kunna tänkas vara kanske är för mycket
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

darven: Jag gav en tanke till att köra med hysteres, men iom att det var ett snabbygge kände jag att två rader reglerkod räckte.
Nästa version blir det nog PWM och PI-reglering.
Skriv svar