Jag igång på ett nytt projekt nu, vilket är att bygga om en PS2 Slim till en bärbar konsol! Detta har gjorts tidigare ett par gånger men jag gör det mest för utmaningens skull, samt att lära mig mer om elektronik. Jag tänkte dokumentera resan här (som förhoppningsvis blir avslutad) och kommer uppdatera huvudinlägget efter hand. Nu sätter vi igång!
Här är själva konsolen, som jag hittade för 150 kronor på Myrorna. Inga sladdar kom med, men der var inget jag behövde ändå.
Sen har jag satt samman 8 uppladdningsbara R6 batterier i en batterihållare jag köpte på Kjell & Co för en billig peng. Jag sökte runt och hittade att konsolen tar mellan 8.5V - ca 15V så 8*1.2V batterier blir en lagom 9.6V med 2000mah. Det är inte mitt slutgiltiga batteri, men det duger bra under testning. Jag grävde bland alla mina gamla strömklumpar och hittade en med en plugg som var nära nog för att passa PS2an.
Jag rotade fram en liten 4.3' skärm som jag haft till ett gammalt projekt (en skärm för backningskamera i bilen som ska köras på 12V egentligen, men jag har moddat den för att kunna köras på USB). Jag gav den en egen strömförsörjning för tillfället och kopplade in allt för att se så att det fungerade. Vilket det gör! Här testar jag köra Jak 3 lite.
Det var allt för stunden! Nästa steg blir att plocka isär konsolen och se vad som kan offras för att göra den mindre!
PS2 Portable
-