Backventiler i centralsmörjning - problem?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tompi

Backventiler i centralsmörjning - problem?

Inlägg av tompi »

tjo...

smörjning är ju känsligt är min tanke, föroreningar i oljan är dåligt, ingen olja är dåligt, fel olja är lika dåligt. Det är hur som helst viktigt att att det smörjs. I min flerop sitter det backventiler som min bild visar till alla glidytor och till spindeln. Härom kvällen höll jag på att förvandla min flerop till ett bojsänke. Jag klarade mig (eller fräsen) av vad jag vet ännu. Det är fortfarande oljefilm på glidytorna men tydligen inte tillräckligt. Det är fullständigt tvärstopp i backventilerna till Y bommen ( det har man ju i båtklubben ). de va stopp i två stycken. En kompis pappa, en gammal verktygsmakare, sa att fenomenet va väl känt. Han tvättade alla backventiler i diesel och pumpade diesel baklänges genom alla ledningar 1 gång per år. Är det ett vanligt problem att backventilerna i såna här system är dåliga och isf varför, de smörjs ju liksom hela tiden. Är det någon mer som har erfarenhet av det här, det får ju bara inte sluta fungera utan någon varning. Förresten, vet någon vem som säljer nya sådana här, har inte hittat rätt storlek. Det är M8 x 1 gänga i båda ändar.

/Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: Backventiler i centralsmörjning - problem?

Inlägg av BEEP »

Ser ut som ventilerna på en maskin som jag lagade för några år sedan men mitt minne är lite svagt. Jag har för mig att det satt filter i ventilerna som var igentäppta och jag tror att de med den största strypningen hade beteckningen 0 som inte gick att få ordning på så dem beställde jag nya från generalagenten. Jag tror att de kostade några hundra kronor per ventil.
Senast redigerad av BEEP 30 april 2015, 01:44:13, redigerad totalt 1 gång.
tompi

Inlägg av tompi »

BEEP skrev:Jag tror att de kostade några hundra kronor per ventil.

Ahooo :shock: de blir till å jobba över en stund då kanske...

mycket möjligt att det sitter ett filter där inne, hela ventilen är ihop-pressad med stålbussningar i ändarna. Jag har inte velat disikera dem än för att titta efter hur de ser ut.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"beställde jag nya från generalagenten"
Generalagenten för maskinen, inte ventilerna.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag lät ventilerna/munstyckena ligga i någon typ av tvättvätska över natten och blåste sedan rent med tryckluft men det var bara de med större siffror än 0 som gick att rädda.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tompi skrev:fel olja är lika dåligt.
Detta är vanligaste orsaken till ditt problem.
Alla gejderoljor fungerar inte problemfritt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vad är din erfarenhet av bra geidolja?
Gärna namn och fabrikat.
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Bästa jag testat är: Castrol Magna BD 68 och Magna CF 220.
Med vänlig hälsning Lars
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tjenare Lars,
-jag tror min combimill och lider av oljestopp. Men lösning på problem med diesel tror jag direkt på.
Sen är ju frågan om det funnits vatten i så rost finns i typ backventiler mm.
Jag fick tag på ett 1/4 fat med geidolja men tror att vädrets makter har förstört texten på.
Grönt fat borde väl vara BP?

Castrol -grönt fat med vitt på mitten?
tompi

Inlägg av tompi »

säter skrev:
tompi skrev:fel olja är lika dåligt.
Detta är vanligaste orsaken till ditt problem.
Alla gejderoljor fungerar inte problemfritt.

Du verkar ju vara en herre med mycket kunskap, har läst många av dina inlägg i andra trådar. Har du erfarenhet av vad som händer med en "dålig" olja? Beckar det ihop sig eller vad kan hända?

ps. generalagenten har inte svarat än om de har den här backventilen på hyllan. Maskinen står stilla.
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Hej Dan, ja det är troligt det är BP du har.

Mobil.s olja tycker jag har en tendens att åldras, blir som filmjölk efter ett tag.

Men du har väl inte bara backventiler i c-systemet, där finns ju även doserare som kan spöka.
Doserare rekommenderas att bytas varje år i produktionsmaskiner.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på vilken sorts saker man har

en del har ju backventil, filter och dosarare i samma förpackning

centralsmörjpumpen pumpar upp trycket till 10-20 bar under en 10 sekunder per 5-10 minuters aktiv intervall
sedan så har ju varje backventil det trycket och i doserar ut en droppe
kvittar om trycket är i evigheter så kommer det inte ut mer än en droppe innan man släpper trycket och pumpar upp det igen

rätt olja, rent och rent och rent , var noga när man fyller på centralaggregatet och att pumpen verkligen kommer upp i tryck

sedan så måste man ha absolut luftfritt i dom här systemen, har man en luftbubbla på fel ställe så kan man inte få smörning dit, utan det fjädrar undan varje gång man sätter trycket, man måste manuellt luft skiten

detta gjorde jag på alla maskiner jag drog igång och det var ett mög
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

mycket lärdom :tumupp:

Det finns om jag inte missminner mej även smörjhål mitt på bordet-prisman. Jag rådfrågade en kunnig man
nere i Storebro vid namn Lasse. Han avrådde mej å bestämdaste att ta bort eller isär kulskruvarna eller lagringen
i ändarna. Inte pga mekaniken utan att få de rätt vid retur.
Så det passar jag mej för men finns det något bra sätt o kolla ett rör i taget. Plugga övriga eller hur gör ni?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta är ett elände i min CombiMill att göra då fördelningen är monterad innan X-axel/bordet. Man ska fan vara Houdini i miniatyr för att komma åt på ett vettigt sätt att demontera allt från fördelnings blocket och 'behandla' ett rör i taget.

Z kulskruven är nu separerad och har (ja eller ska få snarast) egen tryckpatron med olja som jag får sköta manuellt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Evaldos

På DahLih eländet sitter en tryckluft smörjapp som givetvis har fastnat i något läge. Problemet är inte att ta isär utan att
få dän eländet från sin minimala yta.
Har provat ett anta gånger men lagt av efter att svordomarna tagit slut. Så du kan ha en poäng med byte.
Annars brukar ju pneumatiska grejor bara bli bättre med tiden men visst det kan ju bero på vad de gör.
Till plast ind som vi byggde åt funkade de i 20-30 år enligt min mästare.
Grabben trollade igång en tryckeripress från 40-talet. En elmotor och 60-70? pneu-slangar.

Olja som filtreras genom separation.
Alla glasburkar på de modernare maskinerna jag har syns ett tydligt skikt av mörkare olja och ser smutsigare ut eller
mer partiklar i botten. Är det själva tillsatserna eller är det skit man inte brytt sej om vid tillverkningen?
Skriv svar