Löda bort seriella motstånd från PCB.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrtnsko

Löda bort seriella motstånd från PCB.

Inlägg av mrtnsko »

Hej det är jag igen :) nu är jag här med min första DIY-mod. Äntligen får jag lite användning för att jag börjar intressera mig.
Det är så att jag har ett ljudinterface som har två headphone outs som låter klockrent men inte får den kontrollen i basen jag vill ha.
Tillverkaren har satt motstånd i serier. "serial 33 ohms resistors in the output lines each." för att inte lättdrivna lurar ska slå i botten.
Problemet är att jag kör tungdrivna lurar på flera hundra ohm och du får en mycket bättre tajtare respons i basen med låg ohm på utgången på dessa typer av lurar.

"If you're using headphones with a higher impedance so it would be possible to bypass these resistors. The headphone amp circuit is pretty simple. It's a push-pull-amplifier realized with MMBT100 and MMBT200 transistors. "

Så allt är klart och så enligt ingenjören som gjort kortet. Problemet är bara att jag inte fattar hur jag ska få bort dem. Jag har frågat ingenjören om kretslayout så jag är säker på vilka det är. Nästa problem är hur fan man ska löda bort så små grejer, så liten spets har inte min lödpenna, krävs en väldigt liten, dessutom förstoringsglas för jag är fan halvblind så här på Våren!
Om jag fattat det rätt så ska också banan lödas ihop, så punkterna får kontakt igen?

Några tips för hur jag ska göra detta? Om nån bor i Örebro och har lust och hjälpa vore det awesome! :)

(Bild: tror det är dessa, 4 st på utgång....) kan jag ha fel?
Bild

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Löda bort seriella motstånd från PCB.

Inlägg av Glenn »

Dom inringade komponenterna ser snarare ut att vara kondensatorer än motstånd, det baserar jag dels på dess utseende, men framförallt att de anges som "Cxxx" på kortet, vilket normalt är just kondensatorer, om du tittar på de svarta komponenterna med siffror på ovan så ser dessa ut som resistorer (motstånd), och har även beteckningen "rxxx". ..Mne det finns ju rätt många, kan du få reda på exakt vilka från konstruktören skulle det ju underlägag mycket för dej.

Hur man löder loss dom, ja det GÅR ju med vanlig lödklov, och ska du bara brygga över dom kan du ju i princip låta dom sitta kvar om du vill och bara bygla över.. annars är dina alternativ typ lödpincett eller varmluft.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Okej tack! :) Det var min kompis som gissa, får se vad Gronwald säger han som ritat kortet.
Hur menar du bygla över, hur ska jag få kontakt igen efter jag lödit av kontakten med resistorn? Ska jag lägga lödtenn ÖVER resistorn och bygga en bro över den, eller ska jag ta bort den och löda direkt på PCB:n?

Fyller på med länkar här åt mig själv så jag har dem tills jag ska börja:

PCB:
1.
2.

Kabel:
1.
2.
Senast redigerad av mrtnsko 24 april 2015, 05:14:04, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du kan brygga över den med tenn, men det är antagligen enklare att ta bort den och lögga dit en tennblobba.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bygla över med en tunn koppartråd, går enkelt att återställa sedan.

Protte
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

tack prototypen och du andra!

jag ska nog inte återställa det, utan det här ljudkortet låter så jäkla bra så jag kommer nog ha det jävligt länge. Men du gav mig en bra idé där. Koppartråd i så smal diameter vart köper man det? alltid när man ska handla för småprojekt så hittar man bara big pack också... :/
Seroster

Inlägg av Seroster »

Oisolerad koppartråd i smal diameter?
Klipp av sladden till din vattenkokare =)
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

:/ inte min vattenkokare den gör jag ju vatten så jag kan äta min potatis så jag har råd med mina musikprylar :(
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Han menade nog inte att det behövde klippa av sladden till din vattenkokare specifikt utan att i princip vilken sladdstump som helst innerhåller det du behöver!
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

All right :) hehe! 8)
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Så där nu har jag fått svaret :bravo:

Please see the attached pdf-document. I've marked the concerned components red. It should be the part positions R398, R399, R426 and R427.

Bild

Då verkar det bara var o köra då :) kul
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Av ren nyfikenhet, vad är det för ljudkort?
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

SPL Crimson.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Aha, det var inte ljudkort som jag tänkte mig. :D

Hoppas du löser saken, eller får hjälp.
Jag hade gärna hjälpt, men bor nog för långt bort.
mrtnsko

Inlägg av mrtnsko »

Ok... :) vad tänkte du att det var ljudkort då?
Skriv svar