Strömshunt bil
Strömshunt bil
Har varit intresserad av billjud sedan jag var ung. Dock har slutsteg och utrustningen blivit mindre och mindre med åren. Har länge velat ha en kombinerad säkringshållare/strömshunt/mätdisplay på ett snyggt sätt kopplat till slutsteget. Tänkte äntligen slå till och bygga det. Trots att jag varit med på forumet länge är detta nog den första projekt tråden jag startar. Projektet i sig är väl kanske inte raketforskning men det finns för mig framförallt utmaning i att få ihop det hela fysiskt på ett bra sätt. Sedan är det inte heller varje dag man drar 100A genom ett kort.
Mål med bygget är att.
-Lära mig Eagle bättre
-Cadda 2 sidigt ytmonterat kort .
-Skicka iväg underlag och få kort tillverkat för första gången.
-Skriva egen kod
-Kapsla in det på något schysst sätt.
-mm
Spec.
-Max 100A mini Anl säkring
-Mätning av U/I/P max/min
-Power save mode
-Tillkommer säkert mer efterhand
Mål med bygget är att.
-Lära mig Eagle bättre
-Cadda 2 sidigt ytmonterat kort .
-Skicka iväg underlag och få kort tillverkat för första gången.
-Skriva egen kod
-Kapsla in det på något schysst sätt.
-mm
Spec.
-Max 100A mini Anl säkring
-Mätning av U/I/P max/min
-Power save mode
-Tillkommer säkert mer efterhand
Re: Strömshunt bil
Satt och klurade längre med schemat än jag brukar men det hela kommer att basera sig på Pic16F1847 samt ACS750-100 strömshunt. Trots att jag kommer att använda ngn pcb leverantör har jag valt att etsa första kortet själv för att kunna labba och upptäcka de mest banala missar tidigt. Har förståss redan sett skaer jag kunde gjort bättre med cadden men elektriskt funkar det just nu iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Etsade kortet och blev förskjutet ca 0,5-1mm men det spelar ingen roll eg då jag använder få hålade prylar och det är inte så tight. Använder i princip 0603 strl förutom på några bulkcappar.
Haha nää det tror inte jag heller. Håller på och filar lite på tunna metallskenor som ska förbinda på något smart sätt. O andra sidan har man ju faktiskt 100+A in i slutsteg. Hur gör man där på kretskortsnivå? använder många lager paralellt kanske?
Sätt passmärken utanför arean av kretskortet på dina plastfilmer så är det väldigt enkelt att passa in undre och övre lagret.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det går att fräsa till skenor av t.ex. mässing så har det större chans att palla 100A
Swech
Swech
Jag har hemma ett långt plattjärn i mässing som är ca 3X10 mm som jag klipper till rätt längd på och borrar 4mm hål i. Funkar bra mellan skruvplint och säkringens ena sida.
Dock ser jag inget bra sätt att fästa den mot shunten i nuläget.
Dock ser jag inget bra sätt att fästa den mot shunten i nuläget.
Vet inte varför jag inte kom att tänka på detta självhummel skrev:Sätt passmärken utanför arean av kretskortet på dina plastfilmer så är det väldigt enkelt att passa in undre och övre lagret.

Det är många saker du kan göra bättre med layouten. Bara några snabba förslag.. 
Det sitter ingen avkoppling vid processorn, enligt schemat ser det ut som C2 ska avkoppla den men det sitter på andra sidan kort på en lång avstickare och där gör den ingen nytta.
R12 och ledaren vidare från den till IC2 ringlar sig som en orm runt kortet, sätt den ovanför C8/C9 och dra ledaren till C8 först och sen vidare till spänningsregulatorn, då gör även dessa kondensatorer nytta.
R11 kan du sätta ovanför processorn så slipper du den långa ledaren som går ner och upp igen under R14. Då behövs ingen via från strömsensorn heller.
Kan du dra ledare mellan pinnarna på displayen så skulle du kunna slippa många ledare på undersidan.

Det sitter ingen avkoppling vid processorn, enligt schemat ser det ut som C2 ska avkoppla den men det sitter på andra sidan kort på en lång avstickare och där gör den ingen nytta.
R12 och ledaren vidare från den till IC2 ringlar sig som en orm runt kortet, sätt den ovanför C8/C9 och dra ledaren till C8 först och sen vidare till spänningsregulatorn, då gör även dessa kondensatorer nytta.
R11 kan du sätta ovanför processorn så slipper du den långa ledaren som går ner och upp igen under R14. Då behövs ingen via från strömsensorn heller.
Kan du dra ledare mellan pinnarna på displayen så skulle du kunna slippa många ledare på undersidan.
Klart det finns myckat att förbättra, Men för mig räcker det med en stabil elektrisk funktion. Sedan att det kan se snyggare ut etc spelar inte ngn roll.
C2 såg jag själv när jag lödde, den ligger helt fel ja så den måste jag flytta.
R12 nätet är inte så kritiskt, går inte ngn hög ström eller så i den. Där emot ligger ju onekligen capparna korkat och gör inte supermycket nytta som du säger. Bör nog fixas.
R11 Ska jag fixa, helt rätt
C2 såg jag själv när jag lödde, den ligger helt fel ja så den måste jag flytta.
R12 nätet är inte så kritiskt, går inte ngn hög ström eller så i den. Där emot ligger ju onekligen capparna korkat och gör inte supermycket nytta som du säger. Bör nog fixas.
R11 Ska jag fixa, helt rätt
It's alive