hur länge ladda batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Great

hur länge ladda batteri?

Inlägg av Great »

Har en fundering på nån guide på hur länge man kan ladda batterier, ska just nu ladda ett 6v batteri på 4,5ah

har en laddare som ger 400mA, kan jag räkna typ 11-12 timmar då? eller hur bör jag tänka, det var 4,3v i det när jag började ladda om det har nån betydelse?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: hur länge ladda batteri?

Inlägg av grym »

beror på massor av saker men
jag gissar på ett blybatteri?
laddfaktor ca 1.2
helt tomt, vilket man aldrig ska köra dom så ska man ladda in 4.5*1.2 = 5.4 ah

men ett blybatteri ska man ladda med relativt liten ström, ungefär som din ladde ger

om laddaren har en maxutspänning på 13.80v så kan du har den på laddning i oändlighet
om den är dålig får du ladda den tills den blir 13.8v, eller gissa och räkna ut hur lång tid du måste ladda och sedan stänga av den
Great

Inlägg av Great »

japp, blybatteri, men det är ett 6 voltsbatteri, samma faktor då? o vad e maxström i ett 6volts?
hummel

Inlägg av hummel »

Maxström beror mest på batteriets kapacitet. Kolla gärna i databladet.
Great

Inlägg av Great »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

laddfaktorn är att när man laddar ett batteri är det inte förlustfritt, utan man måste trycka in 1.2 * vad man kan få ut

7.15 är för mycket för konternuerlig laddning, du kan ladda lagom länge med den, eller mäta spänning och ström tills dom är färdigladdade

jag hadde skaffat en laddare som ger 6,90v och sedan kunnat skita i hur lång tid, utan bara ha på den tills man behöver batteriet igen
Great

Inlägg av Great »

Ok, de e där ja skulle kunna ta mitt labbagg o ställa de på 6,9v o låta de stå på ett tag då i princip?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

7.15 volt är ingen fara. bara gasa på. ett 12-bilbatteri kan laddas med upp till 15 volt utan problem, så 7.5 volt ska det klara. låt det inte stå på i flera dagar. ladda det över ett dygn sen kan du koppla ur det. blybatterier tar inte illa upp så lätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är 4.3 volt nu och det har varit så länge så har den troligen sulfaterat - räkna inte med att du får in särskilt mycket ström i batteriet i det läget.

AGM-batterier kan man behöva laddas till 15 Volt för 12V batteri och följaktligen 7.5 Volt för ett 6V batteri innan de blir fulla - men skall inte stå med denna spänning mer än max någon dag.

är batteriet sulfaterat så kan man prova att sätta labbaggregatet på hög spänning (typ dubbla batterispänningen) och strömgränsen på 50 mA eller så och koppla in batteriet och spänningen får bli så hög som det blir under slutfasen av laddningen i något dygn.
Great

Inlägg av Great »

Tack för svaren, nu ställde ja in Agget på 7,5v o max 0,5amp, Ops såg att du skrev 50ma nu :).
Nåja, det är uppe i 7,5 volt nu o amp står på 0,25
Det började på 6,3v och 0,49 amp.
Man kan säga att de fick sig en snabbladdning kanske?
Skriv svar