Canal Digital - Parabol

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
V-Box
Kontakt:

Canal Digital - Parabol

Inlägg av V-Box »

Hej!
Vi har nyligen fått alla grejer från CD och monterat upp parabol, samt kopplat in allt rätt till boxer och tv. Vi satt och höll på i flera timmar igår för att finjustera då vi fick 93-94% signalstyrka men 0% signalkvalitet. Vi har kollat runt lite om tips och tricks om hur vi ska få in kvalitet, men ingenting ffungerar, vi har till och med ringt tekniksupport hos CD, men de verkar inte ha något svar på detta. Vi är nära att snart ringa en parabolinstallatör, men vill helst slippa bekosta detta och vill hellre ha hjälp av er, om det finns en duktig parabolvetare här!

Ps. Våran ska riktas mot Thor och det har vi gjort. (Till och med svängt runt ett helt varv åt alla håll, men styrka sjunker knappt)

Hjälp oss snälla!
Nerre

Re: Canal Digital - Parabol

Inlägg av Nerre »

Är det säkert att den ska visa nåt på kvalitet? Får ni bild?

Jag har varit med om boxar (visserligen DVB-T, men ändå) där "signalkvalitet" inte har haft nån som helst betydelse, den har fungerat mer som en slumpgenerator, ibland max ibland noll.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Testa att ändra transponder mot vilken du letar efter signal, eftersom Thor och Sirius har en del tansponder på samma frekvenser så kanske du får Sirius i stället.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

I mitt fall så steg signalkvaliteten rejält när jag vred LNB´n ca 15 grader från lodläget, jag kan faktiskt inte förstå varför men fick det som tips och det funkade.
Leta rätt på en "free to air" kanal medans du letar rätt läge på parabolen. För de flesta programkort kräver upp till 5 minuter med "bra" signal innan de börjar att avkoda signalen. Så om du tittar på en kodad kanal så behöver du vänta ca 5 minuter mellan varje förändring.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Meckat med vår CD-parabol några gånger då den flyttats, och kan bara säga att det är jättekänsligt. Någon mm fel och det går inte alls.
Dubbelkolla alla inställningar (höjdvinkel, LNB-skew, riktning) och jämför med datan som du får ut här: http://www.dishpointer.com/

Är det helt fri sikt mot satelliten?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ett enkelt och billigt sätt att kolla efter fri sikt är ett sugrör från McDonalds fasttejpat
på en vinkelmätare, ställ in vinkelmätaren efter tabell för gällande ort.

http://kjelectronic.com/satmont.html

Många gör fel och vrider parabolen alldeles för fort, mottagaren hinner inte låsa på signalen, så vrid sakta, sakta.

Vrid horisontalt sedan öka på höjden lite, lite, prova sedan vrid horisontalt igen för och svepa av himlen.

Parabolkortet är med säkerhet inte aktiverat av CD, låna ett fungerande av grannen.

Kjelle
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Enligt min erfarenhet med CDs boxar så om du får bra signalstyrka men ingen signalkvalitét så är du på fel satellit.
Skriv svar