Hur bäst koppla ihop en M8 gängstång med 5mm stegmotoraxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lboc

Hur bäst koppla ihop en M8 gängstång med 5mm stegmotoraxel

Inlägg av lboc »

Jag försöker konstruera en så enkel 3D skrivare som möjligt och tror mig hittat något som funkar med vanliga billiga prylar man kan köpa på typ Biltema eller Jula (förutom motorer och elektronik), jag har dock inte kommit på något enkelt sätt att kopplia ihop stegmotorerna med mina M8 gängstänger jag använder. Dom skall sitta stumt monterade i ena sidan till en stegmotor och andra änden i ett kullager.
Någon som har något bra tips på detta?
Tacksam för svar, Lars
ToPNoTCH

Re: Hur bäst koppla ihop en M8 gängstång med 5mm stegmotorax

Inlägg av ToPNoTCH »

En billig och enkel lösning är väl soppaslang och slanglämmor
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

En förlängningsmutter som du borrar i ena änden till samma dimensions som motorn.
Använd helst rostfri gängstång, håller bättre med lägre friktion.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Krympslang, ev med lite ca-lim i och ev två eller fler lager.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Förslag från
@konig7070 Bäst. Men motsvarande är inte så svår att istället tillverka själv av tjock, 5mm inv. rörbit som borras upp en bit
med 6.8 ( Helst i en svarv) och gängas M8. + Set- skruvar från sidan. Bör kombineras med axiallager mellan motor & koppling.

@ToPNoTCH Bra, enklast & billigast. Bör kombineras med axiallager mellan motor & koppling.

@Kulla , SeniorLemuren, Dåligt
Uppfyller inte kravet: Dom skall sitta stumt monterade i ena sidan till en stegmotor.
Rotorn i en stegmotor fjädrar inåt så ihop med denna som också fjädrar axiellt så får man kraftigt varierande Z-lagerhöjd vid varierande friktion.

@hawkan , baron3d Sämst: Riktigt amatörmässigt. Svårt att fylla igen hål genom att borra.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Den funkar på mesta skrivare, hjälper mot vibrationer riktig bra, den gjorde underverk på K8200, jag har testat själv några stycken och fick bara bra resultat med den. Lagerhöjd blir mellan 0.10 och 0.50 mm så du kan inte säga att det blir kraftig varierande Z-lagerhöjd.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Jo varierar lagerhöjden 0.1 - 0.5 så säger jag att den varierar kraftigt, men det är nog inte det du menar.
Bör inte variera mer än några hundradelar.

Du missade en viktig parameter "vid varierande friktion".

Problem visar sig först när friktionen eller printad tyngd ,blir så hög att fjädringen i koppling + stegmotor trycks ihop.
Detta kan även unvikas med hjälp av en axiallagring, eller om man spännt kopplingen så hårt att motorn bottnat i sitt ändläge.

" gjorde underverk på K8200"
Var det före , samtidigt med eller efter det att du slösade 300:- på en kulskruv?
Kulskruv bruka innebära att man samtidigt får en bättre axiallagring/infästning.
Hur avgjorde du vad det var som förbättrade resultatet?

Att man kan ställa in olika lagerhöjder har inte med detta att göra.
lboc

Inlägg av lboc »

En hel del bra tips och det tackar jag för. Min tanke är alltså att i en bottenplatta sätta motorerna som jag sedan monterar gängstängerna på direkt slippa ha kullager där nere. Sedan en topp-platta där det sitter axial-lager som fixerar gängstängerna i z-led. Det jag försöker konstruera är en enklare form av delta-skrivare med bara tre st. gängstänger.

Detta att använda kopplingar som man drar åt med set-skruvar är jag lite tveksam till eftersom dom tenderar till att flytta axlarna från centrum och man får divserse vobbling (runout) som följd. Har försökt svarva till egna kopplingar men det är inte lätt att få det så exakt att det inte vobblar. Helst skulle det vara någon sorts spännhylsa som centrerar allt tänker jag.
Jag lägger upp bilder på min konstruktion senare så förstår man kanske bättre vad jag är ute efter.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Svarva in passningen med trög glidpassning och slitsa upp kopplingen med en klämskruv istället för en skruv rakt in i axeln så centrerar den nog tillräckligt bra.
Största felkällan är nog snarare gängstången, brukar inte vara ett under av precision direkt. :)
svanted

Inlägg av svanted »

borra i änden mha en svarv, slitsa och sen två muttrar som man drar mot varandra....
borde bli väldigt rakt...
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"set-skruvar är jag lite tveksam till eftersom dom tenderar till att flytta axlarna från centrum och man får divserse vobbling (runout) som följd."

Nja det beror på hur smart placerade de är. Med 3st / 120 grader emellan så får man tom justermöjlighet.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Eli skrev:Jo varierar lagerhöjden 0.1 - 0.5 så säger jag att den varierar kraftigt, men det är nog inte det du menar.
Bör inte variera mer än några hundradelar.

Du missade en viktig parameter "vid varierande friktion".

Problem visar sig först när friktionen eller printad tyngd ,blir så hög att fjädringen i koppling + stegmotor trycks ihop.
Detta kan även unvikas med hjälp av en axiallagring, eller om man spännt kopplingen så hårt att motorn bottnat i sitt ändläge.

" gjorde underverk på K8200"
Var det före , samtidigt med eller efter det att du slösade 300:- på en kulskruv?
Kulskruv bruka innebära att man samtidigt får en bättre axiallagring/infästning.
Hur avgjorde du vad det var som förbättrade resultatet?

Att man kan ställa in olika lagerhöjder har inte med detta att göra.
Du har rätt om lagerhöjden. Jag testade före och efter. Först testade med bara koppling utan kulskruv och det hjälpte för att ta bort ränder från Z kanske upp till 50%, men sen när jag ändrade M8 gängstång till kulskruv då det blev helt annan femma. Det är problem med K8200, dåligt design på Z, eftersom en sida sitter på vanlig M8 gängstång(kulskruv i mitt fall) och andra "hänger" på en linearlager medan vikten från extrudern sitter i mitten och där du får problem när skrivare gör snabba rörelser att hela höger sidan gungar.

Det är någonting de har ändrat på K8400, där sitter en kulskruv i mitten som hålls med en sann koppling + 2 linearlager och vibrationer är minimerat.

Jag tycker att det är fel inställning att leta efter "bättre" lösning när man har ingen, gör enkelt/billigast först, se vad har du för problem efter och sen fixa den, kanske du behöver ingenting bättre än någon av billigaste lösningar här, kanske du gör, berör på själva konstruktion och vikten. Om du till exempel tänker köra med Bowden då du kommer inte ha problem med vikten osv.
Skriv svar