Svetsa kapad fiber
Svetsa kapad fiber
Har en fråga gällande fiber svetsning om någon är insatt.
Om du har en fiber koppling in i huset. Går det att kapa fibern och sedan svetsa den eller kanske svetsa en ny sits bit på den?
Självklart med ett profs som svetsar fiber.
Men hur kapar man fiber bäst för att ge bästa förutsättning för att svetsa den sedan?
Om du har en fiber koppling in i huset. Går det att kapa fibern och sedan svetsa den eller kanske svetsa en ny sits bit på den?
Självklart med ett profs som svetsar fiber.
Men hur kapar man fiber bäst för att ge bästa förutsättning för att svetsa den sedan?
Re: Svetsa kapad fiber
Det görs med speciellt verktyg i direkt samband med svetsningen eftersom kapytan måste vara perfekt.
Du kan alltså "grovkapa" en fiber nu med en vanlig avbitare.
Men sen renskärs, avisoleras och tvättas fiberänden direkt före svetsningen. Kanske kapas ett par dm bort i den processen.
Och även den andra delen, "fibersvansen", renkapas på samma sätt.
Direkt därefter förs ändarna in i svetsapparaten.
Misslyckas svetsen, får proceduren göras om.
Se bara till att det finns lite fiber kvar så du inte kapar tvärt av i utgående hål ur väggen.
Du kan alltså "grovkapa" en fiber nu med en vanlig avbitare.
Men sen renskärs, avisoleras och tvättas fiberänden direkt före svetsningen. Kanske kapas ett par dm bort i den processen.
Och även den andra delen, "fibersvansen", renkapas på samma sätt.
Direkt därefter förs ändarna in i svetsapparaten.
Misslyckas svetsen, får proceduren göras om.
Se bara till att det finns lite fiber kvar så du inte kapar tvärt av i utgående hål ur väggen.

Tackar, det var som jag hoppades.
Då hopps jag bara inte skanova ber mig donera en njure i kostnad för svetsningen.
Då hopps jag bara inte skanova ber mig donera en njure i kostnad för svetsningen.

Mitt svar baserade sig på hur vi gjorde här när fiber installerades.
Det betyder dock inte att det fungerar exakt lika på andra ställen.
Enklast är väl att ringa Skanova och fråga.
Skall du förlänga fibern, eller bygga om något?
Kanske klarar du dig med att bara lossa fiberkontakten ur apparaten under arbetet?
Bara gissningar eftersom jag inte vet vad motivet är till att kapa fibern.
Det betyder dock inte att det fungerar exakt lika på andra ställen.
Enklast är väl att ringa Skanova och fråga.
Skall du förlänga fibern, eller bygga om något?
Kanske klarar du dig med att bara lossa fiberkontakten ur apparaten under arbetet?
Bara gissningar eftersom jag inte vet vad motivet är till att kapa fibern.
Ring dom så lossar dom den säkert till rimlig kostnad. Var svaret jag fick av min leverantör. Annars blir det en typ av repkostnad som skenar iväg. Tror det var 300 dom skulle ha för att göra det.
Nja... Rimlig kostnad. De kostar 675kr/h, de började med 20 000kr i fast kostnad för en svetsning. Då kan det nämnas att hela installationen kostade 17 000kr. Antingen kommer de både innan och efter ombyggnationen eller så använder jag avbitaren själv. Oavsett får jag nog fråga dem först igen tror jag.
Tips undvik Telia öppen fiber.
Tack för goda råd
Tips undvik Telia öppen fiber.
Tack för goda råd
Se till att ha ordentlig extrasnutt av fibern från båda hållen då det försvinner ca 2 dm fiber åt varje håll för varje misslyckad svets (och det kommer det att bli så då och då och ibland även flera gånger på samma skarv även med van svetsare) - det finns anledning att det slingas upp ganska mycket optokabeln i ändarna och att det är flera meter som slingas upp inne i ODF (burken/dosan/rackhållaren där kabeln utifrån och pigtailen med en PC/FC kontakt i ändan till brukaren svetsas eller liknande). Pigtailen är lätt att byta om den klipps för kort pga. dåliga svetsar (jepp kan behövas svetsas om mer än en gång pga. många olika orsaker - tex för att fibern skiljer sig i diameter lite för mycket, kärnan är ej riktigt centrerad i glasmassan och kärnan på 9 µm i diameter inte riktigt träffar varandra över hela ytan i svetsen och det lyser ut för mycket etc. - det är finlir på hög nivå även om mycket av injustering är automatiskt i svetsen) - men kabeln utifrån blir svår om den klippts med för liten extrasnutt redan från början om några av svetsarna måste göras om.
själva optofibern är billig idag - billigare än motsvarande kopparkabel även av signaltyp, men installationen av dito är dyr, att slinga upp 10 meter extra optofiber inne där överlämningspunkten är, kostar väldigt lite extra.
20000:- i startkostnad tycker jag låter mycket, så dyra är inte prylarna (längre, allt under 100kkr är billigt i min värld och man får ganska så komplett optosvetsutrustning för ca 70kkr idag om det tom. inte är ännu billigare idag) och det ryms i en väska - inte värre än hantverkare med sin verktygslåda/pirra med prylar. Det som drar iväg i tid är installationsarbetet med att dra fiber - dra i optoskyddslang, sätta upp ODF och all annan förberedelse - men själva svetsningen efter framskalning ur kabeln för en fiber eller en ribba är en affär på mellan 10 - 30 minuter beroende på hur mycket praktiskt som krånglar - det som tar tid efter detta är mätningen och verifieringen efteråt eftersom det kräver fler gubbar eller att man åker mellan och lämna och hämta mätutrustningen med kalibrerade sändare och mottagare samt skriver protokoll.
Estimeringen som svetsen ger i avseende optisk dämpning skall man ta med väldigt stor nypa salt (då den alltid är väldigt optimistiskt) då det inte kan se direktivitet om kärnan i fibern överlappar helt eller bara delvis - något som syns väldigt väl när man lyser med rödpenna från båda riktningarna (om man inte mäter upp med kalibrerade lasersändare), men kräver förstås gubbar som kan koppla in och ut eller för-utplacerad lasersändare i synliga ljusområdet båda ändarna för att se det. Har inte koll på priserna idag men en OTDR (optisk TDR - dvs. ekopulmeter) var förut betydligt dyrare än svetsutrustningen och har varit stötestenen kostnadsmässigt för många fibersvetsare när man skall svetsa för företag och myndighet med krav på inmätningsprotokoll.
själva optofibern är billig idag - billigare än motsvarande kopparkabel även av signaltyp, men installationen av dito är dyr, att slinga upp 10 meter extra optofiber inne där överlämningspunkten är, kostar väldigt lite extra.
20000:- i startkostnad tycker jag låter mycket, så dyra är inte prylarna (längre, allt under 100kkr är billigt i min värld och man får ganska så komplett optosvetsutrustning för ca 70kkr idag om det tom. inte är ännu billigare idag) och det ryms i en väska - inte värre än hantverkare med sin verktygslåda/pirra med prylar. Det som drar iväg i tid är installationsarbetet med att dra fiber - dra i optoskyddslang, sätta upp ODF och all annan förberedelse - men själva svetsningen efter framskalning ur kabeln för en fiber eller en ribba är en affär på mellan 10 - 30 minuter beroende på hur mycket praktiskt som krånglar - det som tar tid efter detta är mätningen och verifieringen efteråt eftersom det kräver fler gubbar eller att man åker mellan och lämna och hämta mätutrustningen med kalibrerade sändare och mottagare samt skriver protokoll.
Estimeringen som svetsen ger i avseende optisk dämpning skall man ta med väldigt stor nypa salt (då den alltid är väldigt optimistiskt) då det inte kan se direktivitet om kärnan i fibern överlappar helt eller bara delvis - något som syns väldigt väl när man lyser med rödpenna från båda riktningarna (om man inte mäter upp med kalibrerade lasersändare), men kräver förstås gubbar som kan koppla in och ut eller för-utplacerad lasersändare i synliga ljusområdet båda ändarna för att se det. Har inte koll på priserna idag men en OTDR (optisk TDR - dvs. ekopulmeter) var förut betydligt dyrare än svetsutrustningen och har varit stötestenen kostnadsmässigt för många fibersvetsare när man skall svetsa för företag och myndighet med krav på inmätningsprotokoll.
Ofta när man drar fiber är det så lite kvar på rullen att man lämnar allt som är kvar. Inte sällan 10-20 meter. Det är sällan man har nytta av så korta längder, så det blir ingen faktisk extrakostnad.xxargs skrev:själva optofibern är billig idag - billigare än motsvarande kopparkabel även av signaltyp, men installationen av dito är dyr, att slinga upp 10 meter extra optofiber inne där överlämningspunkten är, kostar väldigt lite extra.
För att man betalar dyrt för att vara låst till en leverantör kanske. Jag skulle föredra ett offentligt ägt nät.
Dyrare internet kostnad än de flesta andra fibernät med samma ISP'er. Av det sluter jag mig till att de tar ganska mycket i nätkostnad av operatörerna.qx5 skrev:Varför då?mark skrev:Tips undvik Telia öppen fiber.
Sen att de fortfarande drar fiber via luften in i hus och att de tar hutlöst betalt om man skall renovera.
PS. Och nej... de slösade inte mycket på extra fiber in i huset.