Behöver hjälp med min galna idea projekt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lady_hepatica

Behöver hjälp med min galna idea projekt.

Inlägg av Lady_hepatica »

Hej alla fantastiska människor!

Jag har suttit en hel del och tänkt på hur jag ska kunna lösa detta framtida projekt som jag tänker starta med i slutet av april början av maj och även streama hela projektet. Tänker bygga en karaktär outfit från spelet League of legends som heter DJ Sona.

http://1.bp.blogspot.com/-G3r8IEMfIUc/V ... ussive.jpg

Där har ni en bild på hur hon ser ut. Det består av en hjälm som är nu min första huvud projekt. Och där har jag några undringar och funderingar över hur jag ska lyckas med att få hela batteridriven misstänker att jag får bära batteri i en ryggsäck och all kablar går där ifrån till hjälmen. Men skulle uppskatta tips på hur jag kan lättast och billigast få ihop elektroniska biten. tänkte att jag skulle försöka vara ute i god tid. För jag fått tag i hel del saker jag vill försöka få med i projektet. Håret ska kunna byta färg (har troligen fixat detta med RGB firberoptikstyg) sen LED "ansiktet" skall vara flexibelt pga vill ha det som visir. Programmera LEDen är det jag är lite nervös för eftersom jag vill kunna få den och reagera med musiken och helst håret också. men vill gärna att håret ska "resa sig" (servo?) när musiken startar. Så det är nog allt jag kommer på just nu och skulle uppskatta all hjälp man kan få tips på vad man ska sköpa och var till vilket pris m.m. helst vill jag inte att det ska blir allt fördyrt men om de inte går och lösa på något annat set så får de svida i plånboken några månader.

Tack för hjälpen!

// Lady Hepatica
Användarvisningsbild
olalofberg

Re: Behöver hjälp med min galna idea projekt.

Inlägg av olalofberg »

...ingen som vågar svara.. :-)

Frågan är kanske hur många kompromisser ifrån konstnärens tolkning du kan tänka dig.

Hjälmen: I plast, polystyren? Har du börjat testa? Man kanske kan utgå från några space:ade hörlurar.

Visiret: I tonad plexi med ledstrips innanför? Ser man nåt ut då?
Hur formar man plexiglaset snyggt? Går det hitta nåt befintligt att modifiera?
Musik-rörelse på LEDS? ('a la oscilloskop) (nån form av drivande elektronik +tid).

Håret: Vet inte hur fiberoptikstyg bär sig åt, men jag antar att bara själva fästet skulle kunna
resa sig med ett par miniservos (+drivare +tid). Hobbex har lite små servos...

Kanske går att gömma allt i hjälmen. Jag tänker nån Arduino och nåt batteripack.

Har du en egen skiss? Har du något att visa än? Prototyp kanske. Det kan vara foton på andra hobbyister som har skapat liknande grejer.
Finns ju killen som gjorde en iron-man dräkt, men det låg nog många timmar bakom den.

Den har leds, motorer, några servos på ryggen också tror jag.

Google-sökning är som vanligt vägen till upplysning. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Coolt projekt! :D

Adafruit's Neopixel's kan vara ett sätt att få till programmerbara LEDar, och inte behöva uppfinna hjulet igen.
Dom har 3D printat en Daft Punk hjälm med sådana LEDar it, för att göra diverse mönster.

Glor man runt lite hos farbror Google så hittar man en hel de projekt som involverar jus Neopixel's och ljudvisualisering.

Att streama projektet låter kul. Glöm inte att posta länkar och uppdateringar när du har satt igång! :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

3d-printing var det första jag tänkte på också när jag såg den bilden. Finns ju många här med skrivare så någon kanske kan erbjuda sin hjälp när projektet kommit så långt. Vissa kompromisser kommer nog att få göras, speciellt när det kommer till LEDsen, kan nog bli svårt/dyrt att få till en bra täthet utan du kanske får nöja dig med ett antal LED stripes som kanske kan fungera som en equalizer typ.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det lättaste sättet att få till bra täthet mellan LEDarna är väl att använda färdiga matriser. Men det blir stort och tjockt, och det blir ändå mellanrum. För att få den eftersökta effekten riktigt bra så skulle nog en böjd OLED skärm funka.. Men den blir nog allt annat än lätt att få tag på i rätt dimensioner. :)
Användarvisningsbild
Lady_hepatica

Jag tittar igenom och drägglar på en och annan sida och försöker förstå mig på allt och inget. Men jag har suttit och funderat på detta sen förra helgen och ska försöka fixa bilder eller ideé bilder på hur jag tänker. Jo jag ska försöka få fram så mycket av hjälmen så lik som möjligt med tror jag måste göra så visiret är löstagbart eller liknade helst skjutbart up i hjälmen som Rymddräktshjälm med olika lager. men det är något som kanske senare kommer förbättrats för att vilja kunna vara alla 3 olika varianter på henne. Men prio är denna röda. Och ska börja med hjälmen. För mig gör det inget om jag inte ser nått genom visiret så länge det är avtagbart eller flyttbart på något sett. jag har även funderat på att köpa en motorcykelhjälm och slakta den för att bygga ut ifrån den men det är som sagt kostsamt ska börja med en papp variant först så jag får lite feeling på vad jag behöver. Har tillgång till det mesta eller löser genom bekanta. Det ska hjälmen ska vara stort set ett tomt skal med så mycket som möjligt som går. Jag tänker mig att jag ska göra ett skelett av någon typ (plast,metal) eller likande och bygga ut över detta. Men tänkte att jag skulle få bättre idéer var jag ska börja leta. Jag är nämligen lite rädd över vad jag ska beställa elektroniskt och hur jag ska koppla det mesta.
Där av får jag försöka uppdatera varje helg som kommer nu framöver till jag ska börja beställa i slutet av april. och försöka fixa in några koncept bilder samt ritningar har dessvärre inte nån tillgång till att göra ritningar för det.
Tack för all hjälp så länge! =D
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Bara att fråga på!
Spännande projekt : )
YngLi

Inlägg av YngLi »

Hjälmen ser nästan ut som ett påskägg (fast med hörlurar mm på), finns ju stora påskägg att köpa, kanske går att hitta ett i rätt storlek?
Ska väl bara vara ett skal så då duger det kanske att bygga på?
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Det kan gå att få tag på en billig integralhjälm begagnat. Annars
Kan man ju köpa sån där båt-lagningssats med glasfiberväv och epoxy, och lägga på nåt fejkhuvud som liknar ens eget. Då kan man ju få hjälmen precis som man vill ha den.
Jag tycker det är synd att du inte kommer se nåt med ett lysande visir framför.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Jag tycker det är synd att du inte kommer se nåt med ett lysande visir framför.
Kamera nånstans och en liten OLED-display innanför visiret kanske....
niklo

Inlägg av niklo »

en intressant fråga är ju vad budgeten hamnar på i siffror.
hur mycket pengar är "allt fördyrt" och när svider?
hur mycket tid är du och/eller andra eventuella inblandade beredda att lägga ner?
/n
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om visiret har lysdioder riktade framåt så lär det gå att se något genom hål i visiret.

Jag tror inte visiret är svårt, bara en väldig massa pilljobb. Gör ett tunnt visir först för det inre skalet (vakuumformad PET-plast?), fixa hål för synen (jag tror mer på flera små hål för varje öga än två stora). Sen är det bara att limma fast lysdioder (adresserbara RGB?) på framsidan och löda ihop dem med tunna anslutningstrådar (typ lackad koppartråd). Och sen bara täcka över "mellanrummen" med nåt (jag skulle försöka med svart smältlim, bara för att kunna reparera, men svart fogmassa är kanske enklare).

Bör nog testas att göra en liten prototyp först, jobbigt att lägga massor med tid på det och inse att det inte funkar.

Den där gula "kurvan" på visiret blir då iofs inte lika högupplöst som på bilden, men det tror jag ingen reflekterar över om den rör på sig.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Hur mycket hjälm behöver det vara? Håret ska ju ut på baksidan. Är det inte mer som ett par överstora hörlurar och ett visir?
En slags hjälm jag tror skulle passa annars vore en för vattensport för de är relativt smala och har rätt höga visir. Det är fortfarande lite mellanrum mellan visiret och ansiktet. Det går också att köpa separata visir.

Men visiret behöver också en innervägg att montera lysdioderna på, och för att hindra att de lyser en i ögonen. Jag tror att bästa sättet att göra det på vore att gjuta av insidan av visiret: först ett lager lera med tjocklek som motsvarar lysdioderna + lite till och sedan lägga gipsbindor. När det är klart och urtaget, lägga ett par tunna lager glasfiberväv ovanpå gips-formen. Papiér maché skulle också gå men bli lite tjockt.

Sen är frågan hur mycket man vill göra med lysdioderna. Ju fler olika färger och mönster och saker som rör sig desto mer behöver man RGB-lysdioder och speciell drivning. Sen är frågan hur många lampor man vill betala för...
Det har gjorts mängder av projekt i bl.a. Arduino för VU-mätare och LED-matriser med källkod ute på webben, men jag tror inte att någon design skulle kunna norpas rakt av.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Om man kör med adresserbara lysdioder (som Electricguy föreslog med neopixels) behöver du inte massa drivelektronik.
WS2812 ljusslingor finns en hel del på aliexpress till en billig peng och om du köper 144LED / m blir det ganska tätt.
Fördelen är att de är enkla att koda till och behöver bara en datapinne, nackdelen är att det kommer gå åt mycket ström :)

Edit: http://www.aliexpress.com/item/individu ... 94576.html
Användarvisningsbild
Lady_hepatica

OJ oj nu har jag mycket och svara på. Jo Jag vill helst ha en hel hjälm pga dölja mitt riktiga hår. Håret vill jag göra så jag kan styra med servon och då behöver jag en ram där jag kan fästa håret med servo etc. sen se på filmerna att det är trådlöst gjorde mig otroligt intresserad så jag slipper kabelråttbo. Men Pris för hela projected helst inte överstiga 10000kr som sagt. Ganska geniröst budget men vill komma undan med mycket men vill att de ska bli snyggt och funktion. Jag ser på de olika förslagen och vattensporthjälmen är den som varit närmast vad jag tänkt mig själv , visiret är dock förkort för denna Röda DJ sona , den skull passa perfect till den Blåa och den Gröna.

http://promo.na.leagueoflegends.com/en/ ... ssive.html
Bara trycka på pilarna höger och vänster får man de andra två varianterna på henne som jag helst vill få med men inget måste. prio är Concussive..

Jag vill göra det klart för alla att det gör inget om jag inte ser ut ur hjälmen självklart underlättar det sålänge det är antingen avtagbar visir eller can fälla upp det I hjälmen (vilket gör att hjälmen är större och det är helt okej) MEN iden men liten skärm på insidan med kamra utsidan tackar jag inte nej till det är bara super Coooolt!

Tiden jag har att läggener på detta projected är ganska mycket. men mesta dels helger och vardag kvällar.
Som sagt jag har inte börjat på projeket än jag gör reserch på var jag kan få tag på allt och till vilka priser m.m.
Skriv svar