Löda bort o löda dit nytt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearfarm

Löda bort o löda dit nytt

Inlägg av bearfarm »

Hejsan är nu medlem här och det är så att jag ska byta ett chip/ 44 pins psop krets men är inte så erfaren av det, undrar om det möjligtvis finns någon här som kanske skulle kunna hjälpa mig eller åtminstone ge tips, bor i boden så skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna tänka sig att göra det för en billig peng här i närheten runt boden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearfarm

Re: Löda bort o löda dit nytt

Inlägg av bearfarm »

det är det lilla med liten gul lapp på. här är en bättre bild, den kortet som sitter i sockeln
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Välkommen! :)

Kretsen/chippet i fråga ser ut att vara ett flash-minne. För att ta bort den behöver du använda varmluft (via en sådan här t.ex: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ion-p40223).
Det går även att ta bort kretsen destruktivt genom att försiktigt klippa eller kapa dess ben, som sen löds bort på vanligt vis.

För att montera den nya kretsen (eller förslagsvis sockel+krets, som på den undre bilden) behövs det återigen varmluft, eller en bra lödkolv med smal spets.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Snarare en bred spets.
Lägg på för mycket tenn och använd sedan lödfläta för att få bort överflödet.
Blir helt perfekt.
bearfarm

Inlägg av bearfarm »

okej tack så mycket för era snabba svar, väntar ett tag iallafall om det förhoppningsvis kanske finns någon som kan hjälpa mig, kan typ bara grunderna i att löda så är nog inte den bästa iden att börja experimentera på något jag behöver :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

kretsen i bruna socken behöver inte lödas bort - med ett speciellt verktyg med två krokar (tex Elfa 80-439-03) som sätts diagonalt i för detta uttagen i sockeln så kan man lyfta bort kretsen.

Vad är det för orsak som du behöver byta kretsen - hur har du kommit fram till det. (detta för att inte ägna en massa tid på komponentbyten på delar som inte är skadade och därmed ingen skillnad alls efter bytet i bästa fall eller att det inte fungerar alls om man misslyckas med lödjobbet)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Saab som du ska få lite mer effekt i? Eller är kanske en volvobox.

Men ivf så har du fått en sockel som måste lödas eller fick du inte en som du bara byter?
bearfarm

Inlägg av bearfarm »

är en volvo styrenhet för bränslet, sitter ingen sockel i original så vilket fall som helst så måste ju den värmas så det släpper sen löda dit ett nytt eller sockel.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

:)

Har lött ett par sådanna och som sakt rikligt med ten på och sedan med fläta så får man relativt lätt bort dem.

Har du inte gjort det innan rekomenderar jag om du kan hitta nån som gör det. En elektronikfirma som lagar om du har i närheten gör det förmodligen för ett fikabröd.
bearfarm

Inlägg av bearfarm »

det jag tänkte kolla om någon här som kunde o inte bodde så långt bort :P men får kolla imorgon för är ganska ny inflyttad här så får åka på lite upptäcks färd :P
Skriv svar