Pulse jet styrsystem!

Berätta om dina pågående projekt.
Souldrainer

Pulse jet styrsystem!

Inlägg av Souldrainer »

Tjenare forumet! :mrgreen:

Jag ska tillsammans med några vänner bygga en Pulsejet motor med ventiler nu under våren och har börjat arbeta på en del av styrsystemet till projektet.
Här är en liten film för dem ofrälsta, denna är runt 50% av den storleken vi konstruerar för.
(Pulsejet:

Tanken är då att använda sig av ett tändstift respektive tändspole från en bil för att starta pulsejeten som sedan går av sig själv.
Jag har dock kommit till lite problem med säkerheten vad gäller den höga strömmen som en tändspole kan dra (vissa källor säger upp till 8A) till skillnad mot lågströmmen i det övriga systemet.

Idén är att använda sig av en 555 timer och pulsa gaten till en N-channel mosfet som styr strömmen till tändspolen, jag har hittat några som gjort detta men inte riktigt nöjd.
Kastade ihop en liten breadboard skiss på vad jag har nu, dock är inte spolen inkopplad utan det är för tillfället en LED som indikerar pulseringen av source-drain.

Bild

Hör mer än gärna av er om ni har någon idé, vill tycka till om något eller vill ha lite mera information!

Tack på förhand
Souldrainer
Användarvisningsbild
lond

Re: Pulse jet styrsystem!

Inlägg av lond »

Välkommen till forumet.

Frågor om Pulsjet och styrelektronik är nog LaRdA bäst på att svara: Pulsjet-spark & Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

/// Marcus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har "lekt" väldigt mycket med tändsystem. Skal du "bara" ha gnistor är det enkelt - men din koppling kommer att fungera mycket dåligt.

Vill du ha riktigt kraftiga gnistor ska du göra ett par steg:
1: N-MOSFET som tål 800V+!
2: Ingen snubber! Bort med dioden alltså.
3: Impedansanpassa HT-delen. Jag testade detta mycket och kom fram till att 4,7k Ohm var det bästa. Detta gjorde jag med ett 4,7k Ohm högspänningsmotstånd och rena kopparkablar för resten.
4: Rätt dwell-vinkel på drivningen, då förbrukas minst ström för maximal gnista.

Det som fungerar dåligt i din koppling är just snubber-dioden! En tändspole ger gnistan när transistorn släpper drivningen - och då tar dioden energin. ingen bra kombination.
Souldrainer

Inlägg av Souldrainer »

Tack båda två för svaren!

@Lond
Jag har kollat igenom alla projekt som dem har gjort och det är bra grejer, frågan är däremot inte hur själva styrsystemet ska fungera, det kanske jag formulerade dåligt. Frågan är mera om det jag gjort är hållbart för det den ska göra. Tack för referensen!

@Icecap
Jag ska "bara" ha gnistor i samma frekvens som 555:an. 8)
Jag svarar på dina frågor i samma punktform som dem är skrivna.
1) Den FETen jag använder är IRFZ44N, den kan hantera 50V. Det är ju betydligt mera än dem 12V som jag använder men antar att du menar urladdningsspikarna när du vill säkra mosfeten till +800V?
2) Dioden var tänkt att vara där för att säkra mot sagda urladdningsspikar.
3) Menar du att jag bör placera ut en HV-resistor för att begränsa strömmen?
4) Tanken är ju att man ska kunna styra frekvensen på gnistorna med en potentiometer, försvinner inte möjligheten till att ställa in Dwell då?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Souldrainer: Som lond säger så har jag varit med och byggt några motorer (se länken i signaturen).
Tändmodulen vi har byggt till våra motorer använder sig av en liten 8-pinnars PIC som ger bra möjligheter att ställa in frekvens och dwell på ett smidiigt sätt (går att göra med en 555 med) samt en IRGS14C40LPBF .
Ska se om jag kan gräva fram ett schema på modulen.

http://www.irf.com/product-info/datashe ... 40lpbf.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=wGjD7_1SCNc

Bild
Bild

Edit: Ändrade komponentbeteckning.
Souldrainer

Inlägg av Souldrainer »

Hej LaRdA, schyssta bilder och bra film! Det är ju där man vill hamna.
Skulle gärna vilja se eran krets!
Hittade denna IGBT på ebay:
http://www.ebay.com/itm/ON-MGP15N40CLG- ... 3f2ff18d00
Tänkte annars använda en HV N-MOSFET. En fråga kvarstå dock, jag har inte arbetat något alls med spolar men hur ställer man in så att man får rätt dwell (hur gjorde ni)? :]

Tack för svaren!
Souldrainer
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Här är schemat, är inte ritat för att vara lätt att läsa. :)
Det är ett par "onödiga" saker i schemat, bland annat spänningsdelaren och zenerdioden som som används för att mäta matningspännningen och stänga av vid låg spänning vilket är en funktion som du troligtvis klarar dig utan.
Du kan börja testa med kanske 3-4ms dwell, är inte helt kritiskt i detta fall tror jag.
Du kan prova sänka dwell tills gnistan börjar se klen ut och sedan höja med 1ms eller så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Souldrainer: då jag beslöt mig för att bygga ett tändsystem som "fungerade!!!" testade jag en hel del. Teorin bakom kände jag ju och mina tester visade tre saker:
1: En vanlig oscilloskop-prob (Tektronix, 1:10) tål inte speciellt höga spänningar.
2: Ett oscilloskop mår inte bra av för höga spänningar på ingången.
3: Lågspänningssidan av en standard svart Bosch tändspole ger pulser upp till 800V strax innan gnistan slår över.

Jag skaffade då 1200V MOSFET (provproduktion, var 1986) och parallellkopplade 4 st.

Med impedansmatchning och ett gnistgap på 20mm kunde jag sedan simulera 3000RPM och stack jag en bit kartong in i gnistan fattade den eld omedelbart! Med fel impedansanpassning kom det bara fina små hål i kartongen.

Detta innebär såklart också att vanliga tändkablar är oanvändbara, deras motstånd är för hög och varierar alldeles för mycket.

Så en 50V MOSFET är mest skrattretande i detta, vill du ha kraftiga och distinkta tändpulser är det jag har skrivit vad som gäller.

Med det tändsystem i min Volvo 245 - '78 körde jag runt 600 mil på samma tändstift utan att justera dom, hade aldrig problem.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ska tillägga en sak, även jag att det är roligt med en tändmodul som ger gnistor kraftiga nog att antända vatten, men i praktiken så klarar man sig rätt bra även med en "normal" gnista till en pulsejet motor.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LaRdA: helt sant - men även med en "normal" gnista är en 50V MOSFET på tok för klen. Och dioden dödar effektivt gnistan varför det ska vara en RC-snubber.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sant, däremot kan jag intyga att schemat jag postade ger en gnista som både syns,hörs och känns!
Souldrainer

Inlägg av Souldrainer »

Tjena Icecap och LaRdA!
Hittade denna (STP4N150) till ett förmånligt pris http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 050744.pdf
Undrar nu bara om hur jag ska gå till väga för att justera för dwell, vilket som jag tror jag förstått det varierar med pulsen som skickas.
Förstår dessutom vad du menat med Dioden Icecap, men är det ingen fara att spolen laddar ut åt andra hållet då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Souldrainer: "är det ingen fara att spolen laddar ut åt andra hållet då?"
Fara? nej. Den urladdning är ju gnistan!

Men den transistor är inget bra heller. (ja, jag vet: *suck*) Dess Rdson är för hög för bra funktion.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kolla på transistorn (IRGS14C40LPBF) jag länkade tidigare, den är speciellt anpassad för att driva tändspolar och har några bra funktioner.
Tex så har den inbyggt gatemotstånd och inbyggt skydd mot för hög spänning (inom vissa ramar, står i databladet)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Souldrainer skrev: Här är en liten film för dem ofrälsta, denna är runt 50% av den storleken vi konstruerar för.
(Pulsejet:
Vad trött ja blir. Här länkas det till en video som några idioter lagt in på Youtube, som visar en motor som man försöker starta i fem minuter men som aldrig startar, sedan slutar videon.

Jag hade kanske stått ut med att se de fruktlösa startförsöken om den äntligen hade starta upp någon gång, för det var i alla fall vad jag förväntade mig få se. En fungerande motor, men icke sa Nicke.

Har svårt att förstå varför TS länkar till skiten när det finns video som visar motorer som verkligen funkar. Slöseri med min tid.
Skriv svar