Jag ska tillsammans med några vänner bygga en Pulsejet motor med ventiler nu under våren och har börjat arbeta på en del av styrsystemet till projektet.
Här är en liten film för dem ofrälsta, denna är runt 50% av den storleken vi konstruerar för.
(Pulsejet:
Tanken är då att använda sig av ett tändstift respektive tändspole från en bil för att starta pulsejeten som sedan går av sig själv.
Jag har dock kommit till lite problem med säkerheten vad gäller den höga strömmen som en tändspole kan dra (vissa källor säger upp till 8A) till skillnad mot lågströmmen i det övriga systemet.
Idén är att använda sig av en 555 timer och pulsa gaten till en N-channel mosfet som styr strömmen till tändspolen, jag har hittat några som gjort detta men inte riktigt nöjd.
Kastade ihop en liten breadboard skiss på vad jag har nu, dock är inte spolen inkopplad utan det är för tillfället en LED som indikerar pulseringen av source-drain.

Hör mer än gärna av er om ni har någon idé, vill tycka till om något eller vill ha lite mera information!
Tack på förhand
Souldrainer