T: Hjälp att löda IC-regulator på kretskort [Fixat]

Erik_N

T: Hjälp att löda IC-regulator på kretskort [Fixat]

Inlägg av Erik_N »

Hej,
min TV har lagt av och jag har spårat felet till en trasig IC-regulator på ett av kretskorten.

Jag skulle behöva hjälp med att löda bort den trasiga regulatorn och dit med en ny fungerande. Regulatorn beställer jag själv, såvida ingen har en sådan liggandes också: NJM2846DL3-18(TE1)

Instruktioner hur den kan ersättas finns i följande video:
https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=8 ... 1421782837

Vore väldigt tacksam om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med detta mot en slant.

Bor i Borlänge. Så någon i södra Dalarna vore optimalt, men kan även skicka kortet och delen om det skulle krävas.

MVH
Erik
Senast redigerad av Erik_N 14 februari 2015, 13:20:04, redigerad totalt 1 gång.
peolah
EF Sponsor

Re: T: Hjälp att löda IC-regulator på kretskort till trasig

Inlägg av peolah »

Säkert någon som kan hjälpa dig här med detta, visst är det troligen ett standardfel att just den regulatorn går sönder. Men inspänningen är viktig att den är helt OK, inte bara att den mäter 3.3 VDC på ett instrument, men att den inte har något större rippel (belastad) med en fungerande 1.8V regulator. Det krävs man antingen ESR-mäter aktuella kondensatorer innan byte av regulatorn eller eventuellt kollar rippel efter man bytt regulatorn och tv'n är igång med ett oscilloscope.

Av min erfarenhet går nästan aldrig en sådan regulator sönder utan att någon elektrolyt börjat bli sliten, i detta fallet då troligen på 3.3V sidan, men även kondensatorerna i anslutning till 1.8V utgången bör ESR-testas!

Jag antar TV'n har ett antal år på nacken, och tyvärr ligger mycket av problemen i elektrolyterna som skadar kretsar på sikt.

Bara, en hint - att alltid är det inte så enkelt som på din Youtube, men är chassit byggt bra med 105 graders väl dimensionerade kondensatorer, kan det visst vara bara regulatorn som lagt av. Men är det några dåliga kondensatorer som gör att regulatorn blir för varm så kommer den att gå sönder igen ganska snabbt troligen.
Senast redigerad av peolah 22 januari 2015, 16:42:24, redigerad totalt 1 gång.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ja montaget var ju lite så där. Här aldrig själv monterat någon regulator som är lödd rakt ned så där. Annars bör jag i Borlänge och kan löda.

Men tror även jag att det ligger nå mer fel än bara regulatorn.
Men den kan ju gå för varm och gå sönder av det.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Angående tekniken han använder för att byta regulatorn är det ju inte heller så värst professionellt 8), och inte så jag gör/gjort om man säger som så. Smidigt med ett så litet luftmunstycke - men han överskrider garanterat max värme som kretsen är specad för, när man använder större munstycke så riskerar man istället att blåsa bort små 0402'or men får jämn uppvärmning på hela kapslen. Men nedan är lite info om liknande kapslar och teknik om man inte har tillgång till hetluft. Att värma kretskortet under är nästan nödvändigt för dessa DPAK om dom skall bytas, jag har bara bytt sådana till mig själv och någon LCD-skärm, inget jag gör eller har gjort till kunder, det är hela kretskort som byts vid sådana fel. DPAK är inget enkelt jobb att byta på *rätt* sätt.

Kanske någon annan här som jobbar professionellt med sådant kan ge tips.

Sedan har vi ju även kapitlet genuina kretsar. Köp inget sådant här via EBay, du riskerar ofta att råka ut för dåliga om-märkta kopior! Vilket många har fått erfara ! Om du köpt via svenska distributörer så kan du bortse från detta!

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=23780

Skulle kanske aldrig gett mig in i denna tråd, inte min mening av avskräcka dig eller någon annan att hjälpa dig iaf! :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Såhär brukar jag göra för den typen av kapsel:

Demonterng
Klipp av dom fem benen så nära kretsen som möjligt, låt dom sitta kvar på kretskortet.
Använd en lödpenna på minst 100W med bred spets för att värma kyltabben tills kretsen går att lyfta bort. Ska ta max några sekunder annars har du för liten spets.

Montering
Använd en vanlig lödpenna och solder wick för att plocka bort dom fem små benen och allt tenn på dom små paddarna.
Låt tennet på den stora padden vara kvar och dränk det i fluss.
Lägg dit den nya kretsen och håll den rakt med pincetten.
Värm den stora padden och kyltabben på kretsen samtidigt med den stora lödpennan tills tennet flyter ut.
Löd dom små benen med vanlig spets och tenn.

Överkurs/bonuspoäng: förvärm kortet på infravärmaren.
Erik_N

Inlägg av Erik_N »

Tack för alla svar och synpunkter.

Som ni påpekar finns det inga garantier att det fungerar även efter ett byte av denna regulator, eller att det inte finns fler bakomliggande fel som skulle kunna ge ett "återfall".
Men det är en i dagens mått mätt en gammal TV, 6 år, och reservdelar i form av hela kretskort går inte att få tag på. Av vad jag läst från andras erfarenhet med liknande problem så har denna reparation åtgärdat felet, så därför tänkte jag börja där.

Har fått några kontakter som är villiga att hjälpa mig, så det ska nog ordna sig tillslut. Kanske kan de dra lärdom om vad ni skrivit i inläggen här.

Vad beträffar själva kretsen så var det svårt att hitta något utanför ebay. Skillnaden Kina-variant och en påstådd Pioneer original verkar vara 10-20 kr vs 114 kr, så kan ju vara värt att köpa en original isf efter att ha läst om era tvivel rörande kvaliteten. Vet inte om det finns en motsvarande variant på Elfa, men jag är inte skicklig nog att hitta någon jag vill chansa på med motsvarande prestanda.

Återkom gärna med fler synpunkter annars försöker jag uppdatera tråden om jag behöver mer hjälp eller när det är klart.
//Erik
Skriv svar