Fråga ang. lön!

Rooobin123

Fråga ang. lön!

Inlägg av Rooobin123 »

Jag vet inte om detta egentligen är rätt forum, men jag vet inte vart jag annars ska vända mig.
Jag vet inte heller riktigt vart jag ska lägga denna tråd men jag chansar på att detta blir bra.

Nå väl, som rubriken säger så har jag lite frågor ang. lön. Jag är 25 år och har haft lite olika jobb, säsongsarbeten, sommarjobb, extrajobb mm. på 4-5 olika företag. Sedan några år tillbaka jobbar jag på en industri, inte som elektriker utan jag arbetar "i produktionen".

Jag har precis läst en utbildning till elektriker och letar lärlingsplats på olika elfirmor här i staden jag bor. Det jag funderar över är ifall ni vet vad man med min bakgrund brukar bli erbjuden för lön och vad som kan anses vara "okej"?
Jag är ju väl medveten om att jag kommer att gå ner i lön, men det vore ju trevligt att få en lön som i alla fall går att leva på. För en lärlingslön på ~13000 kr före skatt är ju inte ens hållbart med bostad, bil mm. och framför allt inget som jag känner att jag vill lämna mitt nuvarande jobb för.
(lönen är givetvis inte allt, men som sagt vill man ju trots allt iaf kunna leva.).
Och jag har hört att de som är lite äldre mm. oftast brukar få lite högre lön.(har på omvägar hört "bekanta till bekanta till bekanta som känner en som känner en" som fått runt 15 000 och en annan som fått runt 18000.). Men dessa siffror är långt i från bekräftade.
Miramithe

Re: Fråga ang. lön!

Inlägg av Miramithe »

Sitter lite i samma sits, pluggar även jag till elektriker och blir klar till sommaren, har hört många olika bud, kollade även lönestatistik på en hemsida, knappa in 25-30 år med 0 år erfarenhet och den sa snitt 19000 före skatt, fråga när jag gjorde praktik och han Hade gått vuxenutbildning för 8 år sen och fick 12000 före skatt precis som de som kom från gymnasiet. Tror det handlar lite om var man får jobb sen och hur man kan förhandla lönen
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Väldigt enkelt, Lärling ger lärlingslön, lämpligt fack kan berätta hur mycket, dock någonstans mellan 15 och 18k, beroende på erfarenhet mm.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Lärlingslönen är låg. Speciellt de första 720 timmarna...

http://www.sef.se/Portals/0/Avtal/Insta ... 202015.pdf
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Jo jag har koll på timmarna som ska göras och vad lönen är, både för lärlingar och för 1års, 2års och 3års montörer. Dock säger "lönestegen" enbart vilken LÄGSTA lön som är TILLÅTET att ge från arbetsgivarens sida. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har hört ett par stycken på omvägar som i alla fall fått högre lön än de ca 13000 som är det absolut lägsta som kan ges.

Vad jag har hört så är det ingen som har jobbat tidigare och är lite äldre som fått så lågt, men det är dock i alla fall utom 2 bara rykten.

Som sagt så är jag nyfiken bara för att veta vad jag kan räkna med eller vad jag ev. kan "förhandla" om. Jag har ett jobb idag och har dessutom kollat av läget med ett par Elfirmor här i stan som iaf har visat lite intresse.
Eftersom jag har ett jobb idag så är jag ju inte tvingad att ta ett jobb som lärling med en lärlingslön på 13000 och kommer knappast att göra heller.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Enligt mina lärare på komvux när jag utbildade mig till installationselektriker så är det tydligen mycket högre ingångslön för industrielektriker. Dock så har jag för mig lärlingstiden var cirka två år istället för ett.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag kanske är lite gammalmodig, men jag har fått för mig att den lön man har
normalt bygger på tidigare utfört arbete, midre på förväntat framtida arbete.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lönen baseras väl helt på vilket jobb man förväntas utföra i framtiden. Länen sätts ju innan arbetet är utfört. Att de förväntningarna sedan baseras på vad man gjort tidigare är en annan sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och det är till syvende och sist avtalet mellan Arbetsgivaren och det lokala facket som avgör.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det jag menar är att om du har 10 st som har gått samma kurs
och börjar ett nytt jobb, så är sannolikheten att de har en
likartad lön större än vad den är efter 5 eller 10 år.

> Att de förväntningarna sedan baseras på vad man gjort tidigare...

Ja, det är det jag menar. Jobba först och snacka om lönen sen.

Och visst, lagar och avtal sätter ramarna för det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom är det rätt naturligt att en lärling har låg lön, då lärlingen är rätt dyr för Arbetsgivaren.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Jag jobbar som chef/projektledare på Caverion och vi går efter IS. (installationsavtalet) första året 16 300:- något, tagit ut minnet.

Edit. 16 700:- var det visst nu. Du kan läsa själv här: http://sef.se/Portals/0/Avtal/Installat ... 3-2016.pdf
kapitel 7.

såg att den länken fanns visst redan :-)
nåja det får stå kvar.

/ Tompa
MatsN

Inlägg av MatsN »

Det innebär ju att dom som skolar om sig lite senare livet aldrig kommer ut på marknaden. Går inte att leva på dom pengarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är knappast någon äldre som skolar om sig till ett hantverksyrke.
Men visst, 15k är ju lite tufft naturligtvis, men så är det, och så skall det naturligtvis vara.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska och ska. Lönen ska ju motsvara det värde man tillför företaget. Sedan kan ju företaget betala mer om man ser att företaget vinner på det längre fram.
Skriv svar