CNC Projekt

Berätta om dina pågående projekt.
znipe

CNC Projekt

Inlägg av znipe »

Hej!

Går cnc utbildning och tänkte att som projekt skulle jag försöka göra en egen cnc fräs. Efter att ha kikat runt lite här å var har jag kommit fram till en design som jag tycker verkar bäst, den blev väldigt lik den så kallade boris fräsen, men de är nog mest för att jag tycker den verkar bäst.

Jag börjar ha de flesta ritningar klara nu så ska ta och beställa de delar som jag måste ta från kina. Men skulle uppskatta lite hjälp med var man ska ta sakerna från, finns hur många olika säljare som helst på ebay och jag har ingen aning vilka som är bra.

De jag börjar med att beställa är kulskruvarna med mutter (är det något mer till dom man behöver?) och railarna med tillhörande kullagerblock.
Jag har ritat för att använda RM1605 och SBR20.

Skulle även uppskatta om någon kunde föreslå vad man ska använda för dimensioner för kullagren som ska sitta vid motor fästet och motsvarande på andra sidan för kulskruven.

Bifogar en renderad bild på projektet, inte helt klart men de börjar ta sig i alla fall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CNC Projekt

Inlägg av Meduza »

Ett alternativ är att använda såna här lager+block:
http://www.ebay.com/itm/251295925838
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

3pcs FK12 ballscrew bearing mounts(Fixed end) with 3 locknuts

3pcs FF12 ballscrew bearing mounts(Floated end) with 3 circlips

Förklara lite runt "Fixed end" och "Floated end", varför 2 olika och var sitter dom?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du monterar ofta kulskruvar med en fast och en flytande ände, i den "flytande" änden (brukar vara den icke drivna änden) är skruven bara lagrad radiellt med ett spårkullager medans den drivna änden monterar en med dubbla vinkelkontaktkullager som spänns mot varandra med hjälp av en mutter och rörbitar som ser till att skruven är helt stum både i axiell och radiell ledd.

Detta gör en dels för att en radiell lagring är enklare och billigare än den fasta, men även för att om du fäster båda ändarna av skruven och skruven antingen är i ett annat material än maskinen eller får en lokal temperaturökning på grund av att den används, så kommer en skruv med två låsta ändar att böja sig då den inte kan röra sig axiellt.

Skulle du däremot montera både ändarna flytande så skulle skruven inte fungera särskilt bra för att överföra rörelser eftersom den skulle röra sig själv snarare än att flytta maskinen, såvida inte motorn sitter stumt monterad mot skruven och motorns lager får ta smällarna vilket dom inte är dimensionerade för.
znipe

Inlägg av znipe »

Nu har jag ritat klart klart de mesta, la till lager block som verkar följa med i vissa satser på ebay, får hoppas det blir bra :) bifogar bild på färdiga renderingen. Blir att lägga en beställning hos linearmotions ikväll!

Railarna sitter inte fast på ritningen då jag vill vänta tills jag får dem för att veta exakt vars hålen kommer vara på dom svårt att få ut exakt vars dom kommer sitta enligt ritning tycker jag. Ser ut som 50 från kant sen 200 mellan hål men står inget vars sista hålet ska vara.

Jag skulle uppskatta hjälp med är att välja motorer och styrkort, hur kraftiga motorer man behöver, i ritningen har jag använt NEMA 23 motorer, men de verkar ju finnas i en uppsjö av modeller.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag rekommenderar Linearmotionbearings2008 på eBay som säljare (typ "standardleverantören" av cnc-prylar till hobbyister):
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

Och ja, BF/BK är vanligare än FF/FK block i kiten, men frågar du om det går att få så brukar säljarna även ha FF/FK block för samma pris att skicka med i stället, och dessa är endast gjorda för att skruvas mot ändplåtar likt hur din konstruktion ser ut. (men varianten du har ritat fungerar den också)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

@znipe
Har du ritat allt i den renderade bilden själv, är det inte mycket jobb?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Saknar 2 plåtar från första bilden. Du tänker väl inte spara in dessa?
Skulle istället addera 2 till som tak och spånskydd över kulskruvar mm.
znipe

Inlägg av znipe »

NULL skrev:@znipe
Har du ritat allt i den renderade bilden själv, är det inte mycket jobb?
Jag har ritat alla delar jag ska göra själv, de jag ska köpa har jag funnit färdiga modeller av. Visst är det en hel del jobb men samtidigt roligt :)
znipe

Inlägg av znipe »

Eli skrev:Saknar 2 plåtar från första bilden. Du tänker väl inte spara in dessa?
Skulle istället addera 2 till som tak och spånskydd över kulskruvar mm.
Självklart ska jag inte spara in på dessa, men kändes som att dom kunde utebli i cadmodellen då jag bara tänker bocka tunnplåt och ha som spånskydd.
znipe

Inlägg av znipe »

Meduza skrev:Jag rekommenderar Linearmotionbearings2008 på eBay som säljare (typ "standardleverantören" av cnc-prylar till hobbyister):
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

Och ja, BF/BK är vanligare än FF/FK block i kiten, men frågar du om det går att få så brukar säljarna även ha FF/FK block för samma pris att skicka med i stället, och dessa är endast gjorda för att skruvas mot ändplåtar likt hur din konstruktion ser ut. (men varianten du har ritat fungerar den också)

Jo jag såg det sen, hade nog blivit bättre med FF/FK men har redan beställt och har inte tid att göra om för mycket då jag måste börja göra grejerna nu för att hinna medans jag är kvar här.
Men tack för infon den hjälpte mycket med att förstå hur det är uppbyggt :)
znipe

Inlägg av znipe »

Har nu beställt railarna och kulbultarna från linearmotions, verkar vara skickat så de känns bra, sen är aluminiumet påväg in så snart börjar produktionen :)
Skickar med en renderad bild på vad jag tror är det färdiga resultatet, har någon något jag bör ändra på så skriv gärna!

Eller ja, mina motor fästen är inte helt klara, ska byggas i en del istället för 4 :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

de jag ska köpa har jag funnit färdiga modeller av.
Låter betydligt lättare. :)
Har du hittat de i "rätt"-filformat då, tänker på om du har fått 3D direkt, eller om du gjort om 2D-ritningar på något sätt till 3D?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Några tips längst vägen ang dina renderingar. Gissar att du använder keyshot?
lägg på radier på alla objekt för att få en mer gedigen och realistisk känsla, tänk även på att göra dina material 'mjukare'. Aluminium är inte som en spegel, öka bump.
Ljussättning, läs på om HRDI
znipe

Inlägg av znipe »

De jag köper in direkt har jag fått tag på i 3d färdigt och snyggt gjort så de var inga problem, rätt vanliga saker verkar de som.

Nej jag använder photo 360 i solidworks för att rendera och har inte lagt ner någon tid på att försöka lära mig ställa in allt för rendering då själva konstruktionen är de viktiga. Men försökte få det lite mer realistiskt i alla fall, glänser en hel del fortfarande men de måste ju vara för att jag är så duktig på att polera :D
Skriv svar