Biltemas XLR

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Biltemas XLR

Inlägg av danei »

Är det någon som har erfarenhet av bltemas XLR kontakter. De har ett trevligt pris. Men har de en kvalite som duger?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De ser precis likadana ut som de som såldes av Kjell för ett tag sedan (finns kanske fortfarande). Isåfall är det inte mycket att hänga i granen. Jag kör bara med Neutrik original, alla andra billigare kopior tycker jag är skräp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det serut att vara samma som en av kjells varianter. Kjell har tre varianter. Nu tror jag inte att alla andra märken är skräp. Men frågan är var man får mest för pengarna.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag skulle vilja rekomendera amphenol.
Förr körde jag oxå bara med neutrik men Amphenol har överlägsen dragavlastning och har även lödfria kontakter (om man har brottom).
Dom är oxå billigare.

/H
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Har köpt en xlr hankontakt och en chassie hona på biltema men jag har inte användt de än till något så jag vet inte riktigt hur bra kvalitet det är.
Men man får väl antagligen vad man betalar för.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Biltemas XLR-kontakter ser exakt likadana ut som dyrare. Gäller det bara fast inkoppling så märker man ingen skillnad. (Skulle tillochmed tro att de är gjorda i samma fabrik som de dyrare, fast under annan licens.) Det man betalar för är oftast loggan på kontakterna.

Jag använder både Neutrik's X-serie-kontakter och likadana som Biltema säljer. Båda varianterna håller fortfarande efter ca 12 års flitig användning på diverse scener och inom teater. Det finns inte en tendens till att de börjar se slitna ut. När det gäller omlödning så är plasten på båda sorterna lika "tålig" för värme.

Annars har Amphenol som sagt bra dragavlastning. Men man ska aldrig ha sträckta kablar iallafall, så den utnyttjas sällan. -Råkar någon snubbla över en kabel så är det oftast den inkopplade apparaten som far illa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kom fram till att trimlog ligger ännu bätte till i pris. De har alla varianter och dessutom snyggare. Så det blir nog därifrån. Det är inte en portabel scenutrustning så slitaget är nog inte så farligt.
Skriv svar