Hjälp mig förstå hur denna mic-pre amp funkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Hjälp mig förstå hur denna mic-pre amp funkar

Inlägg av arte »

Hej,

Mina förstärkar kunskaper är lite rostiga. Är lite nyfiken på hur denna mic preampen fungerar.
Schemat kommer från mp573.

Bild

Stämmer detta överhuvud taget:

C7 blockar DC
C8 förhindrar oscillation
Q1 är ett common emitter steg, voltage gain
Q2 är ett till common emitter steg, voltage gain
Q3 är ett emitter follower / buffer.
C15 blockar DC på utgången

Jag är lite förvirrad över återkopplingen? Var finns den?
FB1 och FB2 terminalerna skvallarar ju om återkoppling men varför två?. FB1 går till INPUT, skall återkopplingen tas från emittern? Brukar den inte gå från emittern till jord eller kollektorn till basen via ett motstånd.
Verkar som om R29 skulle kunna bilda ett återkopplingsnät.

Resten har jag inte en aning om, fyll gärna på!
robbie

Re: Hjälp mig förstå hur denna mic-pre amp funkar

Inlägg av robbie »

C9 stabiliserar väl också signalen men sänker övre gränsfrekvensen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ledaren som går åt höger från C9 är återkopplingen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl egentligen två återkopplingar? Jag tolkar anslutningar FB1 och FB2 på högersidan som FeedBack.
superx

Inlägg av superx »

Det är väl en DC-mässig återkoppling från C12 till basen på Q1. Antar att det har något med bias-punkten att göra. Dessutom har vi som tidigare nämnts återkopplingen från R30/R31 till emittern på Q1.

FB1 och FB2 är kopplingspunkter för ytterligare återkoppling utifrån. Jag tror att FB1 brukar kopplas till ingången via ett motstånd i Neve (ser nu att detta visas i den lilla bilden).

C13 och C16 tar bort DC från dessa återkopplingspunkter för att förhindra att dessa ändrar bias för transistorerna.

C10 och C14 är ytterligare lågpassfilter.

R24/C11 sänker och filtrerar matningsspänningen för den första transistorn.
arte

Inlägg av arte »

Tack för alla svar.

Denna krets sitter i en high end mic förstärkare, så den är ganska fancy.

Det som slår mig är att de inte använder några OPAMPs, är det något annat i kretsen som kan anses vara lite exclusivt?
Kanske någon avancerad bias eller dylikt?

T.ex den här kretsen är mycket enklare:

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är inte expert på området. Men det ser väldigt basic ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

R27 är lokal motkoppling för Q2 och sätter förstärkingen. Utan något anslutet på FB1(S) så får förstärkningen ur förhållandet mellan R27 och R26 (ca 10 gånger). Om FB1(S) jordas så fås däremot råförstärkningen hos Q2. Om FB1(S) ansluts med seriemotstånd till jord kan förstärkningen ökas.
(R28 & co har ingen inverkan på AC-förstärkningen, C12 avkopplar så det bara blir DC över R28 och därmed matas också endast DC in på R23 - den kretsen är DC-motkopplingen av kombinationen av Q1 och Q2).

Kopplingen med R31 och R30 verkar ovanlig.

För att begripa hela funktionen så måste vi nog veta vad som händer med FB1(S) och FB1(T)...
superx

Inlägg av superx »

När Neve 1073 konstruerades på 70-talet var OP-förstärkarna inget vidare, så det är nog inte så konstigt att den använder transistorer. Det som känns lurigast med kopplingen tycker jag är att emittern på Q1 och Q3 är ihopkopplade på det där sättet. Det är det som är tjusningen med analoga kretsar -- det kan vara ganska enkla konstruktioner med relativt få komponenter, men någon udda koppling kan visa sig vara väldigt bra ändå för ett visst användningsområde.

Vill man bygga en bra preamp enkelt idag, skulle jag rekommendera en integrerad krets från THAT. T.ex. någon av dessa:
http://www.thatcorp.com/THAT_Low_Noise_ ... _ICs.shtml
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

arte skrev:Denna krets sitter i en high end mic förstärkare, så den är ganska fancy.
Det är en extremt simpel förstärkare. Den lär ha rätt hög distorsion, är obalanserad och har en fantommatning som inte klara mata knappt en enda studio-mik. Det ser ut som ett väldigt enkelt mikrofoningångssteg i någon gammal kassettbandspelare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C8 & C9 hindrar oscillation men höjer samtidig ingångsimpedansen på transistorn. De fungerar som en kapacitiv spänningsdelare och sitter mellan signaler med motsatt fas.

Antagligen är den koppling vald för att spridningen i transistordata kan styras så.
arte

Inlägg av arte »

RogerJoensson skrev: Det är en extremt simpel förstärkare. Den lär ha rätt hög distorsion, är obalanserad och har en fantommatning som inte klara mata knappt en enda studio-mik. Det ser ut som ett väldigt enkelt mikrofoningångssteg i någon gammal kassettbandspelare.
Intressant! Kittet kostar nästan 300 euro.
http://soundskulptor.com/uk/mp573.html
superx skrev:När Neve 1073 konstruerades på 70-talet var OP-förstärkarna inget vidare
Aha! Det förklarar en hel del.
Icecap skrev:C8 & C9 hindrar oscillation men höjer samtidig ingångsimpedansen på transistorn. De fungerar som en kapacitiv spänningsdelare och sitter mellan signaler med motsatt fas.

Antagligen är den koppling vald för att spridningen i transistordata kan styras så.
Hmm, förstår det där med att hindra oscillation men inte resten :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

C9 kortsluter också eventuella högfrekventa (RF) signaler från ex. mellanvågssändare (som numera knappt finns kvar).
Blir en diod mellan B-E som fungerar som detektor för AM, tack vare kondensatorn så slipper man höra Radio Moskva
i ljudinspelningarna. Har fått in Radio Moskva via linjeingången på ljudkortet :)

C8 ger bandbreddsbegränsning, blir liknande effekt som Millereffekten.

http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... =300363980
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Intressant! Kittet kostar nästan 300 euro.
Nja, nu var det det andra schemat som du lade upp som jag refererade till...

Kortet du nu länkade till innehåller mer än så inkl in och utgångstransformatorer och förmodligen bättre prestanda(?). Hur den kan tänka prestera i verkligheten vet jag inte, men dom verkar köra på Neve-hypen och dessutom sitter det dubbla transformatorer i signalvägarna så är det är inget för mig (men kanske för någon annan).
Även om det nog kan låta ok, så vill jag ha det så distfritt som möjligt och det brukar inte vara vad som eftersöks när man snackar Neve, även om mycket av det snacket är mest snack. Tycker jag.
arte

Inlägg av arte »

Håller med om att det andra är mycket enkelt :)
Skriv svar