Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av qx5 »

Är det någon som sett eller gjort en musfälla som avger en elektronisk signal även om det är så enkelt som ett bleck som sluts eller så vidare. Så att man vet när fällan löser ut?
Detta kopplar man till någon mikrokontroller som skickar signal på ett RS485 nät eller liknande. Men den kniviga biten är att få en tillförlitlig signal i ett don som kan återanvändas samt till en låg kostnad.

Det fungerar förstås också att fällan bryter en elektrisk krets vid utlösning. Eller att man använder ev hallelement osv.

(Trodde mussäsongen vart över men blev idag tvungen att plocka bort en mus vars skinn hade fastnat i golvmattan och det hela luktad rutten apa. Som tur hade det inte gått så långt. Översta hudlagret tillsammans med 4 cm² päls hade fastnat på golvmattan av plast. Betyg: Äckligt++)

Så här brukar fällorna se ut och kosta cirka 10 kr per styck i matbutiker:
Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av danei »

Naturligtvis har någon det, det är ju EF. Mouse-o-matic 2000 GLX
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av LaRdA »

Annars om du inte måste veta exakt vilken av fällorna som har löst ut så är det bara att dra en kabel med två ledare mellan alla fällor och koppla en slutande kontakt som sluter kretsen och tänder en väl synlig lampa eller summer.
Alternativt att du har alla fällor seriekopplade och har en krets som tänder lampan när slingan bryts, fördelen är att du klarar dig med endast en ledare mellan fällorna.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av qx5 »

Man skulle kunna koppla en tråd till fjäderarmen och den andra till basen för metallpinnen som håller nere fjäderarmen?

Så här..:

Kod: Markera allt

|===================|
 |                   |
 |       ----------  |
 |       |         | |
 | |-----|-XXXX    | |
 | *     |         | |
 | *     ----------- |
 | *     *           |
 |=*=====*===========|
   *     *
   *     *
  (1)   (2)
Så länge fjäderarmen ligger fast så går elektriciteten fram från basen på metalpinnen som håller nere fjäderarmen till just fjäderarmen. När en mus löser ut fällan så bryts anslutningen iaf en kort stund.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av barbarossa »

Jag satte på en mikrobrytare på min fälla.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 55#p691238
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av danielr112 »

en DS2405 satte jag på mina och hängde på dem på 1wire nätet. Då ser man direkt när de hänt nåt.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av G-man »

Barbarossa s microbrytare tillsammans med en sån här(lite moddad då) https://www.m.nu/magnetkontaktsandare-s ... p-210.html
Om du av en händelse kör tellstick eller så, då får du besked om vilken(eftersom de har unika id)som löst ut och kan sätta meddelande på valfritt sätt, mail, sms, tänd en lampa osv
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av Volvo245GLT »

De klassiska slagfällorna bör undvikas. Det är relativt vanligt att musen löser ut fällan t.ex. när den närmar sig från andra sidan och alltså först kliver över bygeln och fjädern innan betet rörs och fällan löser.
Resultatet brukar bli mindre lyckat. Har hänt mer än en gång att man fått ta rätt på blodpölar, möss som slagits av på mitten eller som endast fastnat med bakkroppen eller ett ben och fått kämpa en bra stund innan döden. Inte skoj att hitta något sådant...
Detta går att minimera genom att placera fällan så att musen "måste" gå i den från rätt håll, och genom att binda fast fällorna.

Rekommenderar fällor liknande den här modellen som bara kan fånga musen på ett korrekt sätt: http://www.granngarden.se/product/rattf ... ljotti-804

Borde inte vara några större bekymmer att förse en sådan med microbrytare som påverkas av mekanismen, eller varför inte beröringsfritt med magnetkontakt/reed-switch?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av baron3d »

Denna har jag i ladan och är den bästa jag har.
http://www.granngarden.se/product/musfalla-3-fallor
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av Glenn »

Dom absolut bästa jag använt är dom som anticimex har, det är en slagfälla av hög kvalitet och det medföljer ett litet hus av wellpapp för två fällor så att musen kommer in rätt på fällan.

Har aldrig haft en misslyckad fångst med dessa, med vanliga slagfällor har jag dels blivit av med fällor (antagligen en mus som fastnat med en tass eller liknande och släpat iväg den), dels har jag blivit av med betet utan att fällan slagit.

Nu har jag inga papphus kvar (dom blir rätt äckliga efter ett tag och får kasseras) , men när jag fixat nya tänkte jag modda dessa med en larmanorning á la det som TS är ute för, speciellt för fällorna i grunden och på vinden.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Musfälla som avger elektrisk signal när den löser ut?

Inlägg av qx5 »

Någon bild på Anticimex slagfälla?
Skriv svar