3D-printer ångest

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
homer

3D-printer ångest

Inlägg av homer »

Har kommit fram till att jag behöver en 3D-printer för att kunna slutföra lite ofärdiga projekt.
Så tänkte köpa en nu innan jobbet börjar igen. Vill köpa en som jag kan få snabbt helst köpa i Sverige
max 10k helst en bit under då det alltid kommer till extra utgifter.
Har fastnat för 3st men vet ej vilken av dem jag ska välja.

väljer mellan
Da vinci 1.0 Billig, färdig vid leverans men utskriftkvaliten verkar det finnas olika åsikter om.
Vellman K8400 Samma pris som Da vinci men måste monteras. Ingen heated bed och hittar inte mycket info om denna än.
Printbot simple metal Lite billigare än de två andra men mindre utskriftyta. Tog med denna då det finns en begagnad några mil härifrån.

Vet att det finns ett antal liknande trådar men jag har fastnat och behöver välja en innan helgen så har ni några åsikter om dessa så vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: 3D-printer ångest

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Åk till någon SEf medlem som hjälper dig med några utskrifter, sedan har du tid och förståelse för valprocessen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Av alternativen du har listat så skulle jag nog fundera på att köpa en K8400 och lite delar för någon tusenlapp till för att bygga om den snarast till heated bed då jag inte alls tror på kall bädd med BuildTak i längden.

Simple metal är annars en riktigt fin liten skrivare för sitt pris, Da Vinci är den enda av dom jag är väldigt skeptisk till, hört mycket negativt om den.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Ta en titt på Wanhao Duplicator 4, kanske dyrare men du får två skrivarhuvuden och uppvärm platta. Nackdelen är att det är mindre skrivaryta, men det är en MakerBots klon och kan användas ihop med deras program.
Matningen sitter vid skrivarhuvuden vilket funkar bättre om du vill testa flexibla material.
Får min på måndag tror jag, köpte mig en K8400 men insåg att det troligtvis skulle bli dyrare med uppvärmd platta och två huvuden och massa jobb.
Wanhaon får man komplitera med en fläkt för bättre pla utskrifter, annars är det bara att köra.
Med två huvuden kan du använda det ena till stödmaterial som är vattenlösligt och skriva ut avancerade utskrifter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

nhl21 skrev:men det är en MakerBots klon och kan användas ihop med deras program.
Vet inte om det är en fördel eller nackdel att det är en klon av makerbots förr-förra generation som dom försöker få att se ut som förra generationen, den har precis alla problem som makerbots skrivare, flera av deras skrivare är dessutom tillverkade i Akryl vilket jag inte tycker är ett klockrent material att bygga 3D-skrivare i precis...

Själv är jag allergiska mot Wanhao just pga att det är rena piratkopior som inte följer licenserna på de open-source projekt som dom har snott allt från.
nhl21 skrev:Matningen sitter vid skrivarhuvuden vilket funkar bättre om du vill testa flexibla material.
Ja det är en fördel när du printar flexmaterial, i alla andra fall är det onödigt mycket vikt vid huvudet som ska accelereras.
nhl21 skrev:Med två huvuden kan du använda det ena till stödmaterial som är vattenlösligt och skriva ut avancerade utskrifter.
Ja, om du nu mot förmodan får det att fungera tillfredsställande, de allra flesta som har dubbla huvuden använder dom aldrig, och om dom nu används är det till multi-color, inte till multi-material, eftersom det är fruktansvärt mycket pill att få något halvbra resultat ur det hela, och anledningen till att Makerbot har sålt sin Replicator 2X som "experimental printer" sedan den lanserades.

Jag tror inte vi kommer se fungerande multi-material på konsumentnivå innan vi får skrivare som aktivt lyfter det inaktiva munstycket (och eventuellt blockerar det) så att det inte släpar i eller droppar på det andra en skriver ut med.
homer

Inlägg av homer »

Känns som Wanhao Duplicator 4 har ungefär samma kvalite som Da vinci. Frågan är om K8400 ger bättre utskrifter än de färdigbyggda. Om k8400 ger bättre utskrifter så kan den vara värd att bygga då det blir samma pengar.

Har även kollat lite på Zotrax M200 den är ju dyrare men verkar bra. Har någon på forumet köpt en sådan? Jag vet inte riktigt vad priset landar på. När man kollar på deras sida står det 16xx euro och de skickar ju från Polen så blir det några merkostnader eller är det totalsumma.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det tillkommer moms, om du går vidare i utcheckningen så får du se det, då kan du välja att du är privatperson och då visas priset inkl moms:
2015-01-02 19_48_54-Zortrax.png
Ska du upp i den prisklassen så bör du även titta på Ultimaker 2 som ett alternativ:
https://shop.ultimaker.com/product/8/ultimaker-2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
homer

Inlägg av homer »

ok
Då blir den för dyr tyvärr.
Har suktat efter Ultimaker2 länge men har inte budget till det
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men om du funderade på en skrivare för 16xx€, då kanske UMO+ är ett alternativ?
http://3dverkstan.se/product/ultimaker-original-plus

Tar visserligen en dag att sätta ihop, men du får snarlik prestanda som en UM2 för 60% av priset?
homer

Inlägg av homer »

Har funderat lite på den men egentligen ligger den över min budget och sen har jag funderat på om det skiljer så mycket på UM+ och K8400 om man lägger till värmeplatta på den.
Skriv svar