Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.

salle

Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.

Inlägg av salle »

Vi har tilläggsisolerat vinden på vårt hus, och när vi skulle hämta ner julsakerna så upptäckte jag att det blivit en del mögel på innertaket.
Misstanken är ju att det läcker upp varm luft någonstans ifrån, det är därför som jag vill kolla med en sån kamera.

Salle
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Vill låna/hyra: Termograferingskamera Växjö.

Inlägg av GeekJoan »

Kom förbi nästa gång du är i tokholm. Jag har en.
danwi

Inlägg av danwi »

Hur är huset konstruerat? Beroende på hur det är byggt kan det lika gärna bero på att det inte kommer lika mycket värme inifrån längre (utan luftflöde).
salle

Inlägg av salle »

Joan, kan du avvara den några veckor så är jag självklart intresserad av att låna, jag har en annan på gång nere i Värnamo, den ska dock inte vara någon som är avsedd för detta ändamål utan mer för jakt, men jag tror att det kan funka tillfredställande med den.

Danwi: huset är byggt 1925 och när vi flyttade in så var enda isoleringen gamla tapetrullar (arsenikfria) :-). Sen dess har vi lagt på 20cm Gullfiber för 10-15 år sedan. Nu i våras så sprutade vi med ECO-fiber och det är efter det som möglet kom.
Om jag tolkar dig rätt så menar du att det inte kommer upp lika mycket värme nu som innan, plus att luftflödet ska ha minskat, vilket innebär att hela vinden blir kallare.
Utveckla gärna lite så att tom jag fattar ;-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har du för ventilation?

Är det byggt -25 så har du ingen seriös fuktspärr, så det kommer upp fukt genom taket även om det är som det ska, så det behöver nog ventileras en del. Ekofiber kan ju buffra en del fukt, Jag planerar att blåsa in ekofiber, och komplettera med en styrd ventilation. Helt enkelt en fläkt som går när det är fuktigare på vinden än ute. Tanken är att fuktnivån i ekofibern då ska bli så låg att det klarar sig utan ventilation under fuktigare perioder. De forsknings rapporter jag sett verkar peka mot att ingen eller begränsad ventilation är bättre än en kraftig ventilation, men det förutsätter en bra fuktspärr.
salle

Inlägg av salle »

Daniel: Ventilation !!??? Det enda som funnits och finns är vanliga otätheter i detta hus.
Det har ju funkat från 1925 fram till slutet av 2014, men nu verkar det behövas någon eller några nymodigheter....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det byggt -25 kan jag tänka mig att det var spåntak original. Huset funkade säkert när det var nytt, men det är väl en del som har förändrats sedan dess. Tex. den extra isoleringen. Men om man tex byter från ett spåntak till råspont så blir ju vinden mycket tätare. Byter man fönster så blir bostaden tätare. Byter man uppvärmning så ändras luftflödena. Orginal 20tal kan jag tänka mig att det var kakelugnar. De tar luft från många rum. Dessa byttes de kanske mot en pannai källaren och ett centralvärmesystem för koks, för att sedan konverteras till olja. Men det tar fortfarande luft från huset och håller igång självdragsventilationen. Om man byter till en värmepump så tappar man mycket av ventilationen. Lägger man sedan till att huset varken hade toalett eller badrum när det byggdes så inser man att fuktbelastningen dessutom tenderar att öka.

Så både sättet att använda huset, tex dagliga duschar, och ändringar i konstruktion och uppvärmning påverkar vad som funkar och vad som inte gör det.
salle

Inlägg av salle »

När vi flyttade in 1989 satt det en CTC -panna ved/olja från 1968, funkade bra men var nog lite gammalt...fönsterna tror jag bara är utbytta en gång, 1969 i samband med att lanthandeln och bensinmacken lades ner.
MEN det som är verkligen roligt med detta huset är att det fortfarande finns, 1 rörspis (kakelugn utan luckor), 2 köksspisar, en i nuvarande badrum, och 4 kakelugnar i övriga sov och allrum, även bakugnen i källaren finns kvar, vi har dessutom bytt till bergvärme 2002
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"vi har dessutom bytt till bergvärme 2002"
Där är nog en stor del av orsaken till problemen.
Om man har självdrags ventilation och tar bort pannan så tappar man mycket av ventilationen.
salle

Inlägg av salle »

2002 till 2014, många år, tror sommarens isolering är problemet ändå ...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo den kan absolut påverkat, den här hösten har ju varit rätt extrem också.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Salle, det går bra att låna om du vill. Här är en liten film jag gjort med den:
danwi

Inlägg av danwi »

Med ett hus från 1925 så finns det som tidigare skrivits knappast någon fuktspärr. Det innebär att den varma och fuktiga inneluften kommer läcka ut till vinden där den senare kyls av och ger för hög relativ fuktighet. Den troligaste anledningen till att det inte möglade tidigare är att vinden då var lite varmare och därmed höll lite lägre relativ fuktighet.

Eftersom det var ved- eller oljeeldning i huset innan bergvärmen sattes in så fanns det lite bonusvärme på vintern från murstockarna på vinden vilket höjde temperaturen där ytterligare. Det är mycket tänkbart/troligt att fuktigheten på vinden legat nära gränsen för mögelpåväxt redan innan tilläggsisoleringen men att den senaste åtgärden gjorde att det passerade gränsen.

Att få ordning på fukt- och mögelproblem på en vind i ett gammalt hus kan vara riktigt svårt. Mitt råd är att prata med några proffs, t.ex. Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ytterligare en sak är att en panna medför ett lägre tryck i huset vilket minskar flöden från bostaden till vinden.

Jag hade ett "proffs" här förra veckan. Han verkade tro att värme läckage var ett problem som orsakade fuktproblem. Tvärt om mot verkligheten alltså. Dessutom förespråkade han kraftig ventilation längs hela takkanten. Medan alla forsknings rapporter jag sett pekar på motsatsen. Jag siktar på en styrd ventilation och övervakning på min vind.

EDIT: En av de hade här för att dränera om huset hävdade att fuktigheten kan bli högre i källaren om man ställer dit en avfuktare, efter som man vänder på fuktflödet genom väggen. Det var en firma som inte gjorde annat än att fixa fuktiga källare.....

Jag har tyvärr inte så höga tankar om de så kallade proffsen inom byggbranschen. Och då har jag inte ens nämnt enstegstätade fasader utan bara de fåtal byggare som jag anlitat....
danwi

Inlägg av danwi »

Man ska undvika de större firmorna, sikta på en mindre firma där personalen faktiskt vet vad dom sysslar med. Såsom varande "gammal" byggare så vet jag att det finns folk som faktiskt har koll :)

Enstegstätade fasader är ett j*la skämt, det känns som att dessa bara kom till för att spara pengar åt de större byggherrarna enligt principen att "när vi sålt huset är det inte vårt problem längre". I min värld är det helt uppenbart att den konstruktionen inte är smart.
Skriv svar