fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som happ

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som happ

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag har renoverat badrummet och satt upp en fläkt (http://www.fresh.se/sv/badrumsflaektar/ ... yrning.php)
Denna startar lite då och då när den känner för det. Jag har hela tiden trott att det har något med fukt utifrån, temperaturförändringar eller liknande att göra.
Igår fick jag nog och klippte av fuktsensorn för att bara kunna styra fläkten manuellt via en brytare på väggen.
Men nu startar fanskapet då och då i alla fall.

Finns det någon som har en aning om vart jag ska börja leta eller hur jag ska tänka?

GOD JUL!!!
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av Miramithe »

Hur har du kopplat?, kan det vara så att du får störning från något annat som startar den?
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av vikingen »

Jag har en Fresh Intellivent. Den har en timer som startar fläkten om den har varit stopp 26 timmar. Då går fläkten 1 timme för att ventilera badrummet. Det är inget sådant som spökar?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av tokfan »

Har inte läst något om 26h starten någonstans och våran startar ju några gånger om dagen när man minst anar det.

Hur menar du med kopplat?
Det är ju bara nolla, jord och fas in i uttagen i fläktburken.
Fast det skulle ju vara trovärdigt om det var nåt som skickade på en liten signal som triggade igång den.
Vet inte vad det skulle kunna vara bara. Det närmsta som jag kan tänka mig över huvud taget störa är att jag har leds i taket med dimmer till.

Jag har ingen koll på hur kretsen är uppbyggd alls eller hur detta fungerar.
Kan det vara så att nån spänning blir kvar i nån kondensator som sedan läcker ut så att detta avkänns av kretsen och den flippar ur?

Det känns ju konstigt om den bara skulle få fnatt helt oregelbundet utan någon anledning.

Någon som har något tips hur jag kan felsöka? vore lärorikt. synd att man inte har schema bara.

Det finaste med det hela är att ventilationsröret sitter så nära en vägg så att man måste ta ned en bit av taklisten varje gång man mekar med den för att sedan sätta upp och måla igen. Detta tänker jag inte göra igen förrns fläkten fungerat ordentligt minst 2 månader ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av danei »

Den har ingen anslutning avsedd för jord. Var kopplade du in den?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av tokfan »

Snabbsvarar innan jag ens kollat upp vad 3e sladden egentligen gör.
Inte jord. fel av mig.
Fas, nolla och en till sladd. märkt (NS). Jag antar att den skickar signal
till fläkten när man slår av och på den eftersom den har timer och går 15 minuter efter att man slagit av
den på brytaren.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av Miramithe »

Japp den 3e borde vara för att starta med tex styrning från lampor eller en egen brytare, beroende på hur känsliga de är så kan det vara den som triggar igång den. Testa koppla ur den och se om problemet försvinner så vet man var man ska börja leta.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17362
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av AndLi »

tokfan skrev: Igår fick jag nog och klippte av fuktsensorn för att bara kunna styra fläkten manuellt via en brytare på väggen.
Men nu startar fanskapet då och då i alla fall.
!
och vad gjorde du med anslutningen efteråt?
Att den dummar sig nu med en flytande analog signal är helt väntat.!!
Vad mätte du fuktigern med när den "spontanstarta" ?
Eller hur vet du att det inte var fuktigt i badrummet när den gick igång?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av Sverige »

Gas...? ;)
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av tokfan »

AndLi skrev:
tokfan skrev: Igår fick jag nog och klippte av fuktsensorn för att bara kunna styra fläkten manuellt via en brytare på väggen.
Men nu startar fanskapet då och då i alla fall.
!
och vad gjorde du med anslutningen efteråt?
Att den dummar sig nu med en flytande analog signal är helt väntat.!!
Vad mätte du fuktigern med när den "spontanstarta" ?
Eller hur vet du att det inte var fuktigt i badrummet när den gick igång?
Jag klippte bara av sladdarna intill kortet. Jag tänkte att den startar när motståndet i sensorn sjunker när det är fuktigt.
Därför tänkte jag att det kanske är lugna puckar om det är helt avbrott där. Då borde den ju tro att det är torrare än i den torraste öknen (tänkte jag).

Jag tror inte att den startade pga fukt då jag ställt den i det okänsligaste läget där den inte ens går på när det är ånga i hela badrummet.
Tjejen testade även att tejpa för hela sensorn förut.

Miramithe Hur menar du att den kan vara känslig? att fläkten är känslig och triggar utan att man rör knappen?
Det låter som att det skulle kunna vara nåt med detta men fattar inte hur det skulle kunna vara så.
(det är inte att jag idiotförklarar dig. Jag fattar bara inte själv hur sånt här fungerar. Berätta mer än gärna.)

Ska testa att koppla ur den. Blir lite lurigt när man duschar bara och det blir ånga i hela rummet.

Tack för engagemanget!!
Akzid
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 december 2013, 16:14:38
Ort: Malmö

Re: fuktstyrd badrumsfläkt startar av sig själv hipp som hap

Inlägg av Akzid »

Vilken fresh är det? Intellivent, där kan du stänga av fuktstyrningen, står i manualen hur man gör... Du kan ställa in grundflöde osv... Så testa att stänga av de funktioner du inte vill ha...
Skriv svar