Ultraliten snabb linjeföljande robot
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Ultraliten snabb linjeföljande robot
Kolla in det här bygget. http://elm-chan.org/works/ltc/report.html . Drivs av två knappceller och klarar av att följa en linje i över 60 cm i sekunder.
Vissa är coolare än andra :-) Hans ledningsdragning går inte av för hackor den heller.
Edit: Glöm inte att kolla filmerna som finns längst ner på sidan.
Vissa är coolare än andra :-) Hans ledningsdragning går inte av för hackor den heller.
Edit: Glöm inte att kolla filmerna som finns längst ner på sidan.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Hmm, förstår inte riktigt vad han har gjort med roboten mellan film ett o två... är det att den svänger mer ju längre ut linjen är från robotens mitten? Så svänger det bara lite, svänger den med bara lite??
Jaja, hursomhelst va det en jäkligt cool robot! Den följde ju linjen grymt bra i andra filmen!
Jaja, hursomhelst va det en jäkligt cool robot! Den följde ju linjen grymt bra i andra filmen!
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
om man deriverar bilens positionen så får man dess hastighet
om man deriverar bilens hastighet så får man reda på hur fort den accelererar
så istället för att svänga endast beroende på var bilen är i förhållande till linjen så tar man även hänsyn till hur fort bilen rör sig i sidled jämfört med linjen, det blir lite mjukare rörelser då
om det gav någon klarhet till problemet
/Johan
om man deriverar bilens hastighet så får man reda på hur fort den accelererar
så istället för att svänga endast beroende på var bilen är i förhållande till linjen så tar man även hänsyn till hur fort bilen rör sig i sidled jämfört med linjen, det blir lite mjukare rörelser då
om det gav någon klarhet till problemet

/Johan
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Säg att du har en kurva i två dimensioner, ex: x^2 den ser ju ut som ett "U" om du ritar den. Om man deriverar den så får man lutningen på kurvan x^2, allstå om man beräknar derivatan i punkten x=2 så får man 4 ty d(x^2)=2x. med x=2 ger det 2*2=4 alltså: i punkten x=2 ökar kurvan med 4 enheter i y-riktning för varje enhet i x-riktning.