Chip amp med prylar från skrotlådan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Chip amp med prylar från skrotlådan

Inlägg av Electricguy »

Då ska vi se..
Jag hade ett mestadels trasigt variabelt näteaggregat stående. Och i behov av en låda samt kylflänsar så plockade jag isär det ledsna nätagget för att använda lådan till ett förstärkarbygge, as you do..

Såhär ser då den tomma lådan ut.
Bild

Och på baksidan. Lustigt nog har kylflänsarna blivit extremt solblekta med åren.
Bild

Vi börjar bygget med att klippa till en täckplåt till fronten, för att dölja alla gamla hål.
Volympotten ska sitta i mitten. strömbrytare och LED till vänster.
Bild

Och så pular vi dit lite krafs i fronten..
Bild

Testpassar fronten. Även locket fick sig ett par omgångar med sprejburken.
Bild

Jag klippte till en liten täckplåt till baksidan, för att montera in/utgångar för ljudet. Det är lite pilligt att få i högtalarkablarna i hålen vid foten av polskruvarna. Men det går! :)
Bild

I med en 300VA kopparmunk.
Bild

Och så snickrar vi ihop en nätdel. Gamla lite lökiga filterkondingar, de där.. Men dom fungerar kanonbra!
Bild

Och så blev det ett par mindre snygga förstärkarmoduler med ett par TDA7294 jag hade liggande.
Bild

I med dom. Här har jag även kopplat in i princip allt. Det blev bar koppartråd för att... tja, jag hade det liggande framför mig på bänken.. :D
Bild

Här är volymkontroll, strömbrytare och power LED inkopplade. Nu kommer folk säkert att ha synpunkter på valet av strömbrytare.. Men den satt original i nätagget, så det ska vara okej.
Bild

Och framifrån. Ruggigt fult med en massa fingeravtryck på fronten. Jag stör mig även på att plåten jag hittade har ett par små skador.. Men men.. Det är hemmabyggt. :)
Bild

Dit med locket och provspela med ett par AudioPro satellithögtalare.
Bild

Hur låter det då? Jodå.. Inte illa. Inte illa alls faktiskt!
Det är lite kul vad man kan pilla ihop med prylar man har liggande hemma.. :)
Senast redigerad av Electricguy 16 januari 2015, 20:01:38, redigerad totalt 5 gånger.
Tekko

Re: Electricguy bygger chipamp

Inlägg av Tekko »

"kopparmunk" :lol: :lol:

Lite som en order vi fick på nordrafo en gång, "Rundtrafo, måste vara på ring" :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Electricguy bygger chipamp

Inlägg av Electricguy »

Hehehe :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Chipamp med prylar från skrotlådan

Inlägg av Electricguy »

Nåt som skulle vara lite kul att sätta in i slutsteget.. Ett par rejäla industriella VU mätare från 80-talet. :D
Jag ska se om jag får tag på något passande. Industriella instrument har jag. Men det är fel skala på dom, och jag är inte så mycket för att ha mätare som visar nonsens.
opampen

Re: Chip amp med prylar från skrotlådan

Inlägg av opampen »

Trevligt projekt!

TDA 7294 är en riktigt bra stärkar krets. Bra med både mute- och stand -by funktionerna. Bra värden på THD. Antar att värdet på potten kan var 50-100k ohm log? Tar du signalen från telefonen eller från CD spelare? Tror att insignalen ska ligga runt 1 V. för att få ut 70W eller 60W i 8 Ohm.

Har du mätt något på den?

En tanke är att det kan bli lång väg för signalen från potten att gå från fronten till stärkaren, eller vad säger du om det? Kanske skulle vara bra med en förlängningsaxel.

Det bör vara två stora avkopplingskondingar på matningsspänningen om 1000µF.

Intressant är att vidare utveckla det hela med t.ex. en fördröjning när nätspänningen slås på så ligger mute funktionen på så att man slipper "bump" i högtalarna. Kanske en fjärrkontroll för standby funktionen?

Förstå mig rätt, blev inspirerad för egen del. Finns ju lite fler möjligheter också jämfört med föregångare som TDA2040/50.

Angående VU-meter kan det vara elegant. Såg att Ecotec säljer sådana till hyggliga priser. Skalan är ändå hygglig. Men det är bara instrumenten. Kan du bygga själva styrelektroniken till dessa?

http://www.ecotec-online.se/
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe, roligt med lite feedback iaf! :D
Ja dom låter riktigt bra dom där IC kretsarna. Det går inte att klaga på alls!
Kretsen är byggd så att den har lite mute fördröjning och standby så man inte får något pop i högtalarna när man slår på/av den.
Som källa har jag hittills testat min ipod, och då tagit ut signalen rakt från DACen, istället för hörlursuttaget. Samt att jag har testat med datorn som har ett Steinberg UR22 ljudinterface. Båda funkar jättebra. Jag har mätt lite och kommit fram till att jag får ut ca 80W i 4 Ohm. Så det är fullt tillräckligt. Den byggdes inte för att ge maximalt med effekt ut ändå..

Att ha så långa signalkablar är inga problem i detta fallet. Jag var lite petig med att använda ljudkabel med bra skärm i, som faktiskt är tvinnad runt mittledaren, till skillnad från billigare kablar där den bara ligger bredvid. Så det plockas inte upp något brum eller annat skräp på vägen. Jag hade dock lite problem med en jordslinga.. Men det var ju mitt egna fel.. :D

På matningen sitter det en st 15 000µF konding per "rail". Lite overkill, men varför inte?

En fjärrkontroll skulle ju faktiskt vara lite kul! Det är ju bara att ta en vanlig enkel fjärr och låta en mikroprocessor sköta magin.

Jag har även funderat på att slänga in ett rörbaserat försteg, och göra ett hybridsteg av det.. Men jag vet inte.. Det är lite meningslöst.

Ja se där.. Dom hade ju lite att välja på i mätarväg.. Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.

På tal om mätare så kopplade jag ett par Amperemätare till varje matning, lite på skoj. Och det var ju lite kul att se hur mycket ström som tas vid olika volymnivåer. Men det blev tråkigt rätt fort, och är nog inget jag kommer att bygga in, tror jag :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp:

Lite ironiskt att jag nog nära på övervägt att skrota nåt förstärkar-lik för att bygga om till labbagg :wink:

(Tänk om alla hade nån slags genemsant inventarieregister över bra-att-ha-saker som man kunde söka i och göra byten med varandra å så :wink: )
opampen

Inlägg av opampen »

Electriciguy: Bra med den tvistade signalkabeln! Ja, Ecotec har en hel del bra komponenter. Köpte ett antal VU-metrar av modell mindre till olika projekt. Där fanns även bättre omkopplare till bra priser.

Det är väl en utmärkt ide´att bygga in en förförstärkare också. Rör är väl annars lämpligast i slutsteg.

Vad har du för styrka på insignalen (i mV) när du får ut 80W?

Ja, det är en redig nätdel. 15 000µF är nog inte så mycket i överdrift. Bättre något större än för små. Nu har du marginal om du vill kunna "dra på"volymen.

Angående fjärrkontroll så finns det en del kretsar man kan använda. Det är ju inte så många funktioner utan det är volym, mute och standby. En motorstyrd volymkontroll vore det bästa.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe jo jag är rätt petig med kablar.. :vissla:
På tal om VU mätare så hittade jag en lite smårolig en i en låda hemma. Det är en VFD baserad VU mätare från 80-talet. Komplett med drivelektronik och spänningsomvandlare. Så den vill bara ha 12V och ljud in. Den ska jag nog stoppa in i fronten, bakom en bit lätt rökfärgad Plexi eller liknande.

Jo visst är det så, men jag gillar rör, och gillar konceptet med hybridförstärkare, av någon anledning.. :D
Det som är lite kul är att om man bara vill köra lågnivå genom vissa rör så kan man köra med väldigt låg anodspänning, runt 20V och uppåt.

Spänningen in vid max effekt ut har jag inte mätt. Men det var 0dB inskruvat på ipoden, och volympotten på steget på max.

Ja, jo, en rejäl nätdel är ju trevligt. Det finns inget värre än en nätdel som storknar och får det att låta illa :)

Jo jag spenderade en stund på Ebay igår, och tittade på lite olika lösningar för fjärrkontroll av volym och liknande. Och det finns ju klart färdiga lösningar! Men jag ska testa att bygga lite själv först :)

MiaM, Haha ja se där! :D En gemensam databas hade varit häftigt! Vilka otroliga mängder med konstiga saker man kunde hittat då..
opampen

Inlägg av opampen »

Verkar vara en trevlig VU-meter du har, den borde passa.

Skulle tro att 0dB motsvarar 1V. eller 0,775 V. RMS för full uteffekt.

Självklart är jag också intresserad av att bygga fjärrkontrollen själv med någon lämplig krets. Vad tycker du om motorstyrd volymkontroll?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nu så har jag byggt till VU mätare, fjärrstyrning av slutseg av/på och en mute funktion. Fjärrkontrollen blev en casemoddad vanlig billig kontroll. Mest för att bli av med en massa knappar jag inte behöver. Jag läste sedan in IR koderna i datorn och programmerade en Arduino Pro Mini för att styra reläer när den tar emot rätt koder.
Det kanske blir en motoriserad pot till volymen i framtiden, men för tillfället så känns det inte så värst användbart.

Funktionerna på fjärren är sådana att man kan muta signalen efter volympotten. Jag valde att göra det så istället för att använda förstärkarnas mute pinne, då jag eventuellt vill byta IC någon gång, och vill ha kvar alla funktioner.

Det finns även en standby funktion, som helt enkelt bryter strömmen till den primära trafon, och då stänger av förstärkaren och VU mätaren. Samt att en standby LED tänds på fronten.

Men men.. lite bilder då.

Först ut den moddade fronten.
VU mätare bakom rökfärgad plexi uppe till höger. De två hålen till vänster om volymkontrollen är standby LED och IR mottagare.
Bild

Samt baksidan.
Monteringen av IR mottagare och LED är väl inte så snygg.. Men det funkar fint!
Bild

Och här har vi kontrollkortet.
Relä för 230 styrning av trafon till vänster. Arduino Pro Mini uppe till höger, och mute relä nere till höger.
Bild

Inte så snyggt på baksidan.. Men det funkar :)
Bild

Och här är det monterat. Nätdelen under kortet är till för att styra kortet i sig. Den är alltid på.
Bild

Och från baksidan. Här skymtar man även dämpsatsen till VU mätaren.
Bild

En smått suddig bild framifrån. Hålet till VU mätaren blev väl lite sådär..
Bild

Och till sist fjärrkontrollen. De två övre knapparna är standby och mute. Den nedre är en extra.
Bild
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Snygg VU mätare :) är det nyproduktion?

Kul projekt, gillade hur hela ventilationen blev!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nej, VU mätaren är köpt av en IRC polare i en elektronikaffär i Tyskland för ca 25 år sedan. Affären har inte funnits på ca 15 år, och området där den låg är ju övergivet.. :D
Så det kan eventuellt vara en aning svårt att hitta en till.. :vissla:
opampen

Inlägg av opampen »

Elegant! Snygg VU-meter! Bra funktioner för fjärrkontrollen!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tackar! :)
Jo den är rätt trevlig, den där mätaren. Jag ska se om jag kan få till en bättre bild, med lite musik spelandes också. Så man ser lite bättre hur mätaren ser ut.
Skriv svar