Hjälp med att styra LED ring från rotationsenkoder.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xciso

Hjälp med att styra LED ring från rotationsenkoder.

Inlägg av xciso »

Tjena.
Jag har en minidsp (ljudprocessor) som jag styr via en rotationsenkoder.
Det fungerar bra, en det är väldigt svårt att veta vilken volym som är inställd då den inte har någon indikering.

Det kort jag använder idag för att styra volymen är detta:
Bild
Länk: http://www.minidsp.com/products/minidspkits/vol-fp

För att göra detta snyggt så har jag beställt hem en sån här för att montera runt.
Bild
Länk: http://www.electrokit.com/rund-led-stapel-rod.48861

Nu när jag fick hem den runda LED stapeln så ser jag att detta kommer bli svårt.
Den har 16 (eller 12) anslutningsstift. Hur ska detta kopplas in?
För att göra det enklare kan man beställa ett adapterkort för att göra det lite lättare.
Bild
Länk: http://www.electrokit.com/led-ringcoder ... -rgb.48979

Men.. Hur gör jag för att få detta att fungera?
Trodde att jag skulle lösa det genom att kolla på ritningar och sedan löda ihop detta, men fattar tyvärr inte alls.

Är det någon som är hajj på detta som skulle kunna hjälpa mig att få igång detta?
Kom även på igår att om jag köper hem adapterkortet så har ju den uttag för potentiometer, men jag vill ju använda den som sitter på kortet.
Kan man löda bort den som är på mitt nuvarande kort och "länka" över med kablar till adapterkortet och löda fast rotationsenkodern där?

Skulle inte detta fungera kan jag montera en "vanlig" potentiometer och skippa mitt nuvarande kort.
Det rekommenderas då en pot på 10 alternativt 100K. Det mest viktiga är att jag får LED ringen att fungera :)
Det vore dock roligast om jag får mitt nuvarande kort att fungera med ringen.

Super stort tack på förhand.
Trevlig helg gott folk :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Hjälp med att styra LED ring från rotationsenkoder.

Inlägg av MicaelKarlsson »

Vad hade du tänkt att styra den där LED-ringen med?
På Electrokits hemsida finns kod för Arduino som du kan testa och modifiera efter behov, om du nu använde det breakoutkortet du länkade till.

EDIT: Annars verkar det inte vara så svårt att pilla ihop ett eget breakoutkort med 74**595, tex: http://www.electrokit.com/74hc595.45067 Om du vill bygga själv vill säga. :)
xciso

Inlägg av xciso »

Det jag vill är att när jag snurrar på rotationsenkodern så ska det tändas/släckas lampor.
När alla lampor är tända är full volym. när inga lyser är volymen avstängd.
Kan styras via win7 pc om det skulle behövas, men vore kanske skönt om man slapp koppla in den i datorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att styra LED-ringen är inte svårt. Det svåra är att få visningen att stämma överens med volymen. Man kan ta pulsera från encodern utan problem och låta dom styra men hur vet du var den börjar? Om den t.ex. startar volymen på 90% när du slår på o ringen visar 0...
xciso

Inlägg av xciso »

Hej.
Ja det där låter i mina ögon väldigt svårt att genomföra.
Skulle det bli mycket enklare med en vanlig trimpot som har start och ändläge?

I så fall kan jag ju givetvis "nöjja" mig med en sån lösning. Även om det vore roligare med kortet eftersom det har lite andra saker i. Som tex visning av andra ingångar, IR-öga osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm, vad menar du?

Att bygga styrningen är inte svårt, att programmera den är inte så svårt heller, det svåra är att du med rotationsenodern enbart har relativ-värde. Om det finns något sätt att få ut absolutvärde på volymen är resten väldigt enkelt så det du behöver göra är att klura lite.
* Finns det digital-potentiometer på grunkan? Om så, typnummer!
* Är det möjligt att läsa ut volymnivån ur styrkretsen på något vis?

När detta är utredd kan du börja få svar.
xciso

Inlägg av xciso »

Hej.
Att få ut någon form av värde för högsta/lägsta volym borde säkert kunna gå att mäta sig fram till.
Hela ljudprocessorn styrs via ett win program, ser ut ungefär så här:
Bild

Trodde detta skulle bli riktigt svårt att lösa, men det låter som att du "Icecap" sitter på höga kunskaper inom området :)
Ska kolla på enkodern "poten" om jag hittar någon märkning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo jag tror det blir svårt att lösa, du måste få ut en elektrisk signal ur din mixer.
Säkrats är om ljudprogrammet kan skicka ut information var volymen står.

Rotationsencodern kan ju snurra hur många varv som helst och som IceCap skriver, båda kretsarna måste börja på samma ställe. Ett alternativ skulle vara att man vrider ner volymen flera varv så att både ljud programmet och lysdiodmojängen ställer sig på noll och sedan hoppas att de följs åt utan att någon störning får de att tappa sync.

Betjänar encodern något annat också så trasslar det till det hela.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Själva encodern, klumpen på axeln är nog bara en vanlig 90 graders 2fas quadratur encoder men mera intressant är vad kretskortet gör med signalerna.

Protte
xciso

Inlägg av xciso »

Hej. Tack för era svar.
Om jag skippar kortet och istället använder mig av en vanlig potentiometer (trimpot). 10K alternativt 100K.
Skulle det bli lättare då?
Bild

Stort tack till alla ni som försöker hjälpa till :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kortet med rotationsencodern är ett add-on till ett slags miniDSP-moderkort (2x8 eller 8x8), de båda korten snackar med varandra på något sätt över tre tåtar. Gissar på 5V, jord och data så alltså seriellt protokoll som tycks vara enkelriktat (från add-on till moderkort).

Moderkortet som ansluts till PC via USB känner till aktuell volym (liksom PC-mjukvaran) men add-on-kortet har nog ingen aning.

Det bör alltså vara moderkortet som skall förmås att styra LED-ringen.

Alterntivt kan man ju låta en egen separat USB-ansluten mikroprocessor styra LED-ringen baserat på info som den får över USB från PCn där man hookat in sig i PC-mjukvaran som ju lär ha något slags API för detta.
xciso

Inlägg av xciso »

Tack "hanzibal" för förklaringen till dem som kanske inte förstår hur jag menar.
Ibland blir man hemmablind när man själv vet hur det är kopplat.

Kortet med encodern på är som sagt ett add-on kort till moderkortet, och kan bytas ut mot en vanlig trimpot.
Det add-on kortet mer kan nyttjas till är tex IR-öga för fjärrkontroll, visning av vilken ingång som används etc..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Bytas ut i betydelsen ansluta poten till moderkortet via tre helt andra pinnar då antar jag?

I så fall kunde du använda en dubbelpot där ena kanalen ansluts till moderkortet som tänkt emedan den andra kanalen till ADCn på en egen mikrokontroller som styr LED-ringen.

EDIT: Men om det verkligen är så att man kan ansluta en vanlig pot på samma tre pinnar (add on-kortet är en digitalpot) så blir det enklare, då kan du sampla volymen direk på den (gissningsvis) gula tråden.
Senast redigerad av hanzibal 7 december 2014, 20:31:26, redigerad totalt 1 gång.
xciso

Inlägg av xciso »

Det stämmer bra det!
Det är faktiskt inget jag har tänkt på, men det stämmer att dem inte kopplas in på samma ställe.

Ritade lite snabbt vart det kopplas in.
Bild
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok då är det där jag skrev om dubbelpot (stereopot) en framkomlig väg men synd att inte utnyttja det där add-on kortet.

Kanske finns andra möjligheter att läsa av volymen på moderkortet?

Det är ju inget litet kort precis och det har säkert enorma resurser. Om firmware är open source kunde man nog hacka koden så att den kör ut volymen till ett par kedjekopplade skiftregister.
Skriv svar