T: Felsökning av preampbygge
T: Felsökning av preampbygge
Jag och en kompis har byggt varsin preamp/eq till våra respektive musikstudios - vi köpte kit och följde dessa instruktioner:
http://www.audiomaintenance.com/downloa ... urbook.pdf
Dom är färdigbyggda, men mäter fel värden enligt ovan länkad info.
Våra elektronik-kunskaper räcker helt enkelt inte till för att felsöka så att vi kan åtgärda problemen - och timmar på forum har inte heller varit tillräckligt, så nu behöver vi hjälp.
Vi har lyckats med två tidigare byggen, men då hamnade vi aldrig snett i slutet.
Finns det någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att ta sig an detta mot betalning?
Det hade gjort oss lyckliga!
PM:a!
http://www.audiomaintenance.com/downloa ... urbook.pdf
Dom är färdigbyggda, men mäter fel värden enligt ovan länkad info.
Våra elektronik-kunskaper räcker helt enkelt inte till för att felsöka så att vi kan åtgärda problemen - och timmar på forum har inte heller varit tillräckligt, så nu behöver vi hjälp.
Vi har lyckats med två tidigare byggen, men då hamnade vi aldrig snett i slutet.
Finns det någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att ta sig an detta mot betalning?
Det hade gjort oss lyckliga!
PM:a!
Re: T: Felsökning av preampbygge
Vilka felaktiga värden är det ni mäter?
EDIT: Alltså vad får ni för resultat?
EDIT: Alltså vad får ni för resultat?
På sista sidan i instruktions-pdf:en ska det se ut såhär:
DC Feeds: +24V
Fantommatning: +48 volts (Ska justeras från något till +48V)
R26 (resistor): 70-80mV DC (Ska justeras så att det mäter 130mV)
Vi får följande värden (sjukt nog i stort sett identiska med varandra):
DC Feeds: +23.8V
Fantommatning: +44.8V
R26: 363mV
Det händer inget eller ytterst lite när vi försöker justera trimpotarna som ska påverka de två nedre värdena.
DC Feeds: +24V
Fantommatning: +48 volts (Ska justeras från något till +48V)
R26 (resistor): 70-80mV DC (Ska justeras så att det mäter 130mV)
Vi får följande värden (sjukt nog i stort sett identiska med varandra):
DC Feeds: +23.8V
Fantommatning: +44.8V
R26: 363mV
Det händer inget eller ytterst lite när vi försöker justera trimpotarna som ska påverka de två nedre värdena.
Ok, dom var alltså helt färdigbyggda. Ni har inte placerat de markerade komponenterna i manualen?
Visar båda samma värden?
Och hur mycket är "lite"? Det är viktigt att få så exakta värden och så mycket information som möjligt för att underlätta felsökningen.
EDIT: 24V-linan är helt ok. +/- 0,2V ska inte vara någon fara.
Visar båda samma värden?
Och hur mycket är "lite"? Det är viktigt att få så exakta värden och så mycket information som möjligt för att underlätta felsökningen.
EDIT: 24V-linan är helt ok. +/- 0,2V ska inte vara någon fara.
Jag kanske var lite otydlig där; vi har alltså lött själva - så det var inget färdigbyggt köp eller så.
Men, allt är på plats.
Nu var det ett par veckor sedan vi sist kollade - men jag är ganska säker på att fantommatningen gick upp typ 0.2-0.5V efter många varv på trimpoten.
Ingen som helst förändring vid justering av R20 som mäts på R26.
Har försökt att kolla eventuella kall-lödningar och andra eventuella misstag flera gånger, men hittar inget suspekt.
Ett vanligt problem verkar vara att output-transistorn 2N3055 kan kortslutas pga för breda brickor på undersidan, men dom har vi bytt från M4 till M3.
Tack för engagemanget!
Men, allt är på plats.
Nu var det ett par veckor sedan vi sist kollade - men jag är ganska säker på att fantommatningen gick upp typ 0.2-0.5V efter många varv på trimpoten.
Ingen som helst förändring vid justering av R20 som mäts på R26.
Har försökt att kolla eventuella kall-lödningar och andra eventuella misstag flera gånger, men hittar inget suspekt.
Ett vanligt problem verkar vara att output-transistorn 2N3055 kan kortslutas pga för breda brickor på undersidan, men dom har vi bytt från M4 till M3.
Tack för engagemanget!
Aha, ok. Då är jag med.
Det kommer nog gå att nysta reda på boven i dramat
Du får samma värden på båda två ni har byggt?
I så fall var det en av er som lödde eller gjorde ni var sin? Anledningen till att jag frågar är att det är lätt för en person att göra samma misstag två gånger när man placerar många komponenter men osannolikt att två personer gör samma fel.
Har du kollat så att alla transistorer, dioder, kondensatorer sitter åt rätt håll?
Det kommer nog gå att nysta reda på boven i dramat

Du får samma värden på båda två ni har byggt?
I så fall var det en av er som lödde eller gjorde ni var sin? Anledningen till att jag frågar är att det är lätt för en person att göra samma misstag två gånger när man placerar många komponenter men osannolikt att två personer gör samma fel.
Har du kollat så att alla transistorer, dioder, kondensatorer sitter åt rätt håll?
Vi har suttit vid samma bord och lött - men lött varsin själva - och oberoende av varandra har det alltså blivit samma värden. Nån liten, liten diff på fantommatning och R26. Men samma fenomen, liksom.
Japp, har rekat dom. Förhoppningsvis tillräckligt noga. Det är ganska överskådligt med dioderna och transistorerna eftersom dom alla pekar åt samma håll, så att säga.
Vi kontrollmätte inte värdena på resistorerna innan vi lödde dom utan hoppades helt enkelt att dom inte skulle vara fel.
Har läst om att folk mäter kedjan i output-delen för att lokalisera vilken komponent som kan krångla - problemet är att vi inte har någon aning om vilka värden vi skulle leta efter...
Japp, har rekat dom. Förhoppningsvis tillräckligt noga. Det är ganska överskådligt med dioderna och transistorerna eftersom dom alla pekar åt samma håll, så att säga.
Vi kontrollmätte inte värdena på resistorerna innan vi lödde dom utan hoppades helt enkelt att dom inte skulle vara fel.
Har läst om att folk mäter kedjan i output-delen för att lokalisera vilken komponent som kan krångla - problemet är att vi inte har någon aning om vilka värden vi skulle leta efter...
Tack igen för dina forskande frågor, cosmox.cosmox skrev:Det kommer nog gå att nysta reda på boven i dramat
Men jag tror nog att jag nått vägs ände. Är det någon som kan lösa detta åt mig? Eller vet vart jag kan vända mig?
Helst i Stockholmsområdet, alltså.
att ni har hög spänning över r26 tyder ju på att något drar för mycket ström
har ni isolerat problemet och lokaliserat vad som drar ström
mät spänningsfallet över r23 r29 och r37 och räkna med ohms lag så får ni strömförbrukningen på de olika delarna
därifrån får man titta på vad som är rimligt
//Ola
har ni isolerat problemet och lokaliserat vad som drar ström
mät spänningsfallet över r23 r29 och r37 och räkna med ohms lag så får ni strömförbrukningen på de olika delarna
därifrån får man titta på vad som är rimligt
//Ola
Tack, Ola. På't igen då.slft skrev:mät spänningsfallet över r23 r29 och r37 och räkna med ohms lag så får ni strömförbrukningen på de olika delarna
Har kollat lite - tror att jag gjort rätt:
R23
3.7 V / 12 Ω = 0,3084 A
R29
1.83 V / 120 Ω = 0,015 A
R37
9.8 V / 270 Ω = 0,0363 A
Vad tror du om det?
-
Verkar vara nåt strul med utgångssteget. Mät spänningen över Q2. Gissningsvis något fel på kretsen som styr Q2:s bas. Kontrollmät värden och koppling av "klumpen av komponenter" mellan R8 och Q2. Testa att trissorna Q2-Q4 inte är trasiga (ni skulle t.ex. kunna ha haft otur och fått två kortslutna 3055:or). Möjligen skulle det kunna vara kortis i utgångstransformatorn?
Ska testa så fort jag får möjlighet!
Som jag nämnde lite i förbifarten i ett tidigare inlägg verkar det ha varit ett vanligt problem i det här bygget att 2N3055 korsluts pga att skruvarna som ska hålla fast kylflänsen hade för stora huvuden (M4) vilket kunde leda till att dom kunde toucha jordplanet (?) på undersidan av kretskortet.
Nu är dom utbytta till M3.
Kan det vara så enkelt att 2N3055 sen dess är paj och att det skulle kunna gå att byta ut den bara?
Kanske kan vara bra att felsöka så mycket som möjligt först innan jag gör det i och för sig.
Som jag nämnde lite i förbifarten i ett tidigare inlägg verkar det ha varit ett vanligt problem i det här bygget att 2N3055 korsluts pga att skruvarna som ska hålla fast kylflänsen hade för stora huvuden (M4) vilket kunde leda till att dom kunde toucha jordplanet (?) på undersidan av kretskortet.
Nu är dom utbytta till M3.
Kan det vara så enkelt att 2N3055 sen dess är paj och att det skulle kunna gå att byta ut den bara?
Kanske kan vara bra att felsöka så mycket som möjligt först innan jag gör det i och för sig.
kolla så att höljet på q2 inte har kontakt med kylflänsen för då(om den är jordad) har du en direkt kortslutning
annars ser det ut att jobba i klass a så då borde du ha halva matningsspänningen på basen q2
//Ola
annars ser det ut att jobba i klass a så då borde du ha halva matningsspänningen på basen q2
//Ola
Har du möjlighet att ta högupplösta bilder på kortet (fram och baksida) och ladda upp dom på forumet?
Det hade även varit bra med bilder (i så hög upplösning som möjligt) på en fungerande enhet.
Det hade även varit bra med bilder (i så hög upplösning som möjligt) på en fungerande enhet.