Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?
-
Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?
Tjena!
Jag tänkte köpa ett TTI PL303 labbaggregat från farnell.com.
Är det ett dugligt aggregat för en nybörjare eller är det att ta i för mycket?
Någon som beställt från farnell.com tidigare?
Här är länken till aggregatet på farnell.com:
http://se.farnell.com/aim-tti-instrumen ... dp/1510521
Jag tänkte köpa ett TTI PL303 labbaggregat från farnell.com.
Är det ett dugligt aggregat för en nybörjare eller är det att ta i för mycket?
Någon som beställt från farnell.com tidigare?
Här är länken till aggregatet på farnell.com:
http://se.farnell.com/aim-tti-instrumen ... dp/1510521
- BallInPlay
- Kontakt:
Re: Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?
Jag skulle nog sikta på ett aggregat med minst 2 separata aggregat för att kunna ha olika matningar.
Tex http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263 är under halva priset o har dubbla aggregat i sig..
Tex http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263 är under halva priset o har dubbla aggregat i sig..
Verkar dyrt för det man får.
En fast 5v som komplement tycker jag räcker för det mesta, men två justerbara ärju aldrig fel.
En fast 5v som komplement tycker jag räcker för det mesta, men två justerbara ärju aldrig fel.
-
Jag kollar även på PS3005D på kjell.com:BallInPlay skrev:Jag skulle nog sikta på ett aggregat med minst 2 separata aggregat för att kunna ha olika matningar.
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 5-a-p44013
Är detta ett vettigt aggregat för en nybörjare som mig? =)
TTI-aggregaten är helt OK, men om du en gång köper så köp ett litet större, med dubbla utspänningar. Annars kan jag bara tipsa om:

HP 6038A, brukar lossna för runt 100$ på eBay. Köp två

HP 6038A, brukar lossna för runt 100$ på eBay. Köp två

Jag tror att båda du har länkat till är bra aggregat, jag gillar funktionen där man har en off/on knapp för utgången så man inte behöver bryta huvudströmmen till aggregatet när man vill stänga av kretsen man matar.
Ja det är användbart. Det jag har är detta (eller en äldre modell)jag gillar funktionen där man har en off/on knapp för utgången så man inte behöver bryta huvudströmmen till aggregatet när man vill stänga av kretsen man matar.

2 x 0..30V 4A, plus en separat 5V. Brytare för utgångarrna finns. Köpte mitt för 1000SEK vill jag minnas på en Elfarea. Det saknade då två polskruvar.
För de pengarna och lite till kan jag rekommendera TEKTRONIX PWS2326 - 3318 kr. Det känns riktigt stabilt, noggrant och enkelt. Det enda negativa är att fläkten kan låta lite för mycket, men det är inte så högt att det stör.
Men som privatperson får man betydligt mer för pengarna med ett billigt kraftagg.
Men som privatperson får man betydligt mer för pengarna med ett billigt kraftagg.
vad som är dugligt för en nybörjare beror rätt mycket på vad du tänkt ge dig på.
Om du ska koppla upp några klassiska laborationer där man lär sig den mest grundläggande analogtekniken så räcker det i princip med laddaren till en gammal mobiltelefon.
Andra grejer kan vara mer krävande.
Om du ska koppla upp några klassiska laborationer där man lär sig den mest grundläggande analogtekniken så räcker det i princip med laddaren till en gammal mobiltelefon.
Så sant. Jag har en 1A väggvårta som jag satte en 7805 i som extra labbagregat för, kopplingsdäck.
-
Tack för tipset!MiaM skrev:vad som är dugligt för en nybörjare beror rätt mycket på vad du tänkt ge dig på.
En följdfråga! De där "klassiska laborationerna". Finns det något bra bok och kit som innehåller de flesta av de komponenter som används? Jag har fått tag på "Elektronik för alla - Del 1" men det skulle ju också vara najs om man kunde köpa ett färdigt kit med de flesta komponenterna för att göra experimenten

När skulle du/ni säga att steget måste tas från batterieliminator eller PC-nätagg till riktigt laborationsaggregat? dvs vad slags kretsar som ställer detta krav utan pardon.
1. När du villha bättre kontrollNär skulle du/ni säga att steget måste tas från batterieliminator
2. När du har krav på en renare utspänning
3. När du tröttnat på ett rökigt labb eftersom du saknar ställbar strömbegränsning
4. När du vill ha separata "sense" trådar för att kompensera för spänningsfallet i matningskablarna

Fick igång mitt HP 6038A med GPIB i går kväll. Det var en bugg i min FW som bara visade sig med detta agg (hittills). Agget förutsätter att det får "untalk" direkt efter EOI. Före jag fixade det så kunde jag bara sätta parametrar,inte läsa, men nu går båda. Det är ganska kul att kunna rampa upp en spänning med ett litet program, samtidigt som man mäter,
Har oxo haft ett sådant agg som AndersG länkade till. Prisvärt men lite stor låda. Troligtvis är kapslingen sedan tidigare transformatormodell. Mitt gick sönder efter någon vecka men Farnell skakade fram ett nytt på ett dygn eller så.
Man måste iaf vara lite medveten om vad man får i de olika alternativen.
TTi är ganska fina grejjer och med den separata "slå-på-ut-spännings-knappen" så får man inga fula spikar på utspänningen som det kan bli med billigare/enklare aggregat (kan förstöra det du ansluter).
Det jag tyckte var roligast med ett riktigt labbaggregat (dyrt eller billigt) är strömbegränsningen. Användbart för
att inte bränna upp saker som man är lite osäker på och användbart om man tycker det är kul att ladda batterier
"för hand". Sen givetvis att man kan ställa spänning och ström (strömbegränsning) helt valfritt.
Det sista där var nog ganska nyttigt för mig. T.ex. om man anslöt en last och ändrade strömbegränsningen så ser man
hur aggregatet ändrar spänningen för att kunna uppfylla strömbegränsningen.
MVH: Mikael
TTi är ganska fina grejjer och med den separata "slå-på-ut-spännings-knappen" så får man inga fula spikar på utspänningen som det kan bli med billigare/enklare aggregat (kan förstöra det du ansluter).
Det jag tyckte var roligast med ett riktigt labbaggregat (dyrt eller billigt) är strömbegränsningen. Användbart för
att inte bränna upp saker som man är lite osäker på och användbart om man tycker det är kul att ladda batterier
"för hand". Sen givetvis att man kan ställa spänning och ström (strömbegränsning) helt valfritt.
Det sista där var nog ganska nyttigt för mig. T.ex. om man anslöt en last och ändrade strömbegränsningen så ser man
hur aggregatet ändrar spänningen för att kunna uppfylla strömbegränsningen.
MVH: Mikael