BF30 fräs med svajig kolumn/Z

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping

BF30 fräs med svajig kolumn/Z

Inlägg av mr_ping »

Jag har konverterat min BF30 från HBM för något år sedan och kört en del. Jag har trapetzstång kvar i Z just nu men har kulskruv på X och Y.
Jag har aldrig haft av huvudet, men har trammat in fräsen för några månader sen. Nu det senaste har den börjat hoppa en del och jag noterade att jag kunde trycka upp och ner huvudet 0.1mm med handen. Har skruvat åt kolumnen allt jag orkar med 1m järnrör som förlängning samt skruvat åt gibsen för Z. Vad mer kan man göra ? Huvudet och pelare flexar... jag får en diff på säkert 0.15 om jag mot kolumnen med öppen hand.

Ytan jag får och ljudet jag hör är inte samma som när den var ny så något har ju hänt... Dags att lyfta av huvudet ?
H.O

Re: BF30 fräs med svajig kolumn/Z

Inlägg av H.O »

Har du sett denna? Den intressanta biten, i det här fallet, börjar på 1:40.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det var ju bra medicinering till problemet. :tumupp:
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Jo, flera gånger... tyvärr flyttar jag in i en container och har nog ingen så stark vägg :(
Funderar på om jag ska dra en fet platta på baksidan och skruva fast, dock lär det påverkar trammingen.

Dock har den inte alltid varit såhär slapp. Hade isär den idag och noterade att gasdämparen i den var helt trasig. Skulle tippa på att gibsen på Z suger med.
Drar jag den hårdare orkar inte min nema 34 drar upp den.
Micke P

Inlägg av Micke P »

Såg att samma kille hade ett tips på det också.

mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Jag hade klantat mig, jag mätte från X bordet mot kolumnen och det visade 0.1 + 0.1mm, det visade sig vara bordet i sig som var glappade.
När jag mätte på kolumnen framför bordet fick jag 0.06mm varpå jag drog på en platta i stål på baksidan 40cm hög ungefär. Jag kom då ner till 0.02mm, dock kommer det nog påverka min tramming så jag kanske får shimsa lite. Återkommer med det om nån är intresserad.
Skriv svar