Förmodligen har ni väl alla märkt att det börja röra sig mot jul och jag tänkte mig försöka på att designa ihop en LED slinga, liknande följande bild; Första "versionen" ska väl bli, bara på. 240 LEDs som körs på 12V, 4 i serie med enkelt 1 ohm motstånd till varje 4-led slinga. Det blir runt 900mA för samtliga LEDs med "fullt på" Tanken är väl att det ska bli åtta stycken på varje hänge.
I den slingan på bilden har de lindat så att varannan led sitter ihop med en av kablarna. Alltså i serie med varandra. Om jag tänker rätt?
En andra "version" kan ju kanske bli att man styr dem i grupper om 4 med lite PWM magi och får dem att "tindra" eller hur man ska kalla det.
Men först och främst ska det ju fungera med alla lysdioder. På ett sätt skulle det vara roligt om man kunde köra någon sorts "sockel" för lysdioderna, likt de gamla julgransbelysningarna med glödljus, fast i samma size som typ lysdioder. Eftersom slingan ska vara utomhus behöver det ju vara vattentätt, så jag tänkte mig silikon.
Epoxi är väl en annan idé, men jag känner inte riktigt att jag vill använda det om det går, pga lukter och att jag inte har plats för att hålla på med epoxi.
Går det på något smart sätt att slå ihop vattentätt med "socklar" för lysdioderna?
Sen vill jag gärna ha in lite av era idéer om hur ni skulle gjort med detta projekt. Krympslang? Silikon? Färg på LEDs? Kabelsort? Frostade/klara LEDs?
Skulle vara skoj att få höra om ni har några speciella idéer om ovanstående eller om det finns något annat ni skulle vilja ändra eller prova.
Jag vet att det finns färdiga, men jag skulle vilja göra eget just för att man kan. Men det skadar ju inte att göra det så bra som möjligt och då är det ju perfekt att fråga en massa personer, som på detta forum