Rullgardinsstyrning med servo

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
kon87

Rullgardinsstyrning med servo

Inlägg av kon87 »

Hejsan!

Jag tänkte försöka mig på att bygga en rullgardinsstyrning med hjälp av ett servo (eftersom det verkar vara den sortens motor som är mest prisvärd). Jag har inte superbra koll på hur ett servo fungerar, men man styr den via PWM (som är någon form av pulsstyrning) om jag inte har fel.

Jag har hittat ett kontrollerkort: http://www.lawicel-shop.se/prod/A-Star- ... 53/SWE/SEK som verkar fungera likadant som ett arduinokort. Det står också att man kan använda vissa utgångar som PWM, vilket jag borde behöva.

Jag är lite osäker på vad jag behöver för typ av servo, de flesta verkar vara begränsade till 180 grader, och vissa står det inget på... Skulle det här fungera?: http://www.lawicel-shop.se/prod/Paralla ... 48/SWE/SEK Det står inte så mycket om det, mer än att det är continious. Vilken spänning kräver det till exempel, finns det nån standard? Klarar det av att rulla upp en rullgardin? Styrs det med PWM även fast det inte står?

Räcker det med grejerna ovan plus en strömförsörjning, via micro-usb, för att få det här att fungera?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Rullgardinsstyrning med servo

Inlägg av Icecap »

Ett RC-servo brukar vara för 4,8-6,5V.

De styrs inte med PWM - men med pulsbredd. De behöver en puls mellan 0,5ms och 1,5ms (de två ytterställningar) där 1,0ms ska vara mittposition. Dessa pulser ska komma med ung. 20ms mellanrum.

De servon som är designad för "continous" är utan feed-back potentiometer och kör då riktning och hastighet efter pulsbredden.

USB betyder max. 100mA om inte enheten "förhandlar" och kan få 500mA, huruvida RC-servot kan köra på det kan jag inte svara på men det borde framgå av de data som finns på servot.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

<Reklam> Vill du inte blanda in kodning med microkontroller kan du kika på mitt kort: http://electronics.chroma.se/usbsb.php </Reklam>

Fast det kan nog bli lite tufft att få över tillräckligt med ström för att dra en rullgardin via microUSB (eller USB öht). De flesta servon som bara klarar 180 grader eller så går att skruva isär och ta bort det mekaniska stoppet och potentiometern för att få ett continous rotation.

Sök på youtube/Internet efter typ: "Convert servo (eller RC-servo) to continous rotation"

MVH. Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

adent: TS länkar ju till en continous-servo, alltså är det ingen anledning att bygga om något.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det skulle väl vara för att bredda hans möjligheter då om han hittar ett särskilt kraftigt servo som inte råkar finnas i continous rotation version.

Men jo, du har rätt, missade att det han hittat var continous.

MVH: Mikael
kon87

Inlägg av kon87 »

Icecap skrev:Ett RC-servo brukar vara för 4,8-6,5V.

De styrs inte med PWM - men med pulsbredd. De behöver en puls mellan 0,5ms och 1,5ms (de två ytterställningar) där 1,0ms ska vara mittposition. Dessa pulser ska komma med ung. 20ms mellanrum.

De servon som är designad för "continous" är utan feed-back potentiometer och kör då riktning och hastighet efter pulsbredden.

USB betyder max. 100mA om inte enheten "förhandlar" och kan få 500mA, huruvida RC-servot kan köra på det kan jag inte svara på men det borde framgå av de data som finns på servot.
Okej, jag fick för mig att PWM och pulsbreddsmodulering (men det kanske inte är samma sak som bulsbredd) var samma sak, http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering.

Så om jag fattar rätt så räcker det med att jag skickar en puls med längd 1,5ms så kommer servot snurra med full fart åt ena hållet? Måste jag göra det här kontinuerligt (var 20ms) för att inte servot ska stanna? Om jag skickar en puls med längd 1,2ms innebär då det att servot snurrar åt samma håll fast med lägre fart?

Vad är BASIC Stamp som nämns i beskrivningen för servot?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PWM räknas som förhållandet mellan '1' och '0' i pulserna.

I detta fall är det pulsens bredd som är viktig och den bör upprepas regelbundet.

Och ja, motorn kör olika fort vid olika breda pulser, är pulserna >1ms kör den ena hållet, är de <1ms kör den andra hållet.

EDIT: Pinsamt! Hade skrivit >1ms två gångat :doh:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Du måste skicka pulserna ungefär var 20:e ms ja. Gör du inte det så "släpper" de flesta servon. (De uppför sig som det vore spänningslöst). Tänk på att principen är riktigt riktigt gammal (kanske rent av sent 70-tal?)

BASIC Stamp är en liten microprocessor med en inbyggd BASIC-tolk. Enkel att programmera (har ej testat själv).

Om continous rotation-servot du länkade till står det att man kan ställa "centreringen". Ställer du den i mitten så bör du få
ungefär stillastående vid 1.5ms bred puls och sen går den åt ena hållet om pulsbredden är >1.5ms och andra hållet vid <1.5ms.
Jag tror att det snurrar fortare ju längre bort från 1.5ms du kommer. (Men man bör nog inte gå längre än 1ms respektive 2ms).

MVH: Mikael
mishral

Inlägg av mishral »

Lite trådkapning, men samma ämne.

Jag ska precis också göra en liknande grej.
Men mina servon jag hade hemma hade metallväxlar så jag känner inte för att modifiera dem, har inte verktyg för det heller.

Men går det inte använda stegmotorer lika väl som servon?
Tänker att man borde kunna få snabbare och tystare rörelse med stegmotorer?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ett tips är annars att köpa superbillig miniskruvdragare (på Claes Olsson, Jula mfl) och sen fjärrstyra den.

De är små, har växel, ganska starka, är reverserbara, bör vara enkla att bygga om. Laddare/nätadapter ingår.

EDIT: Exempelvis en sån här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-060110/
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har haft min rullgardin på "automatik" sen ett par år tillbaka minst.

Först testade jag RC-servo och det funkar ... men låter väldigt mycket.

Skruvdragare 7,2V (på 5V) och 230V borrmaskin (på 32V DC) testades också. I båda fallen kopplades elektroniken bort och nya sladdar löddes direkt på motorn. Båda har svårt att dra upp gardinen långsamt. Det funkar om det är ok att ha gardinen uppe på 1 sekund.

Den som funkade bäst (om än inte ljudlös) är denna (på 6V): http://www.ebay.com/itm/280715680665

Nu har jag hittat även denna så det kanske blir ett byte i framtiden: http://www.ebay.com/itm/181261061969

BTW: du måste ju även veta när den är "uppe" eller "nere", dvs ha en ändlägesbrytare eller räkna varven.
mishral

Inlägg av mishral »

Är inte de där motorerna lite stora?
hade velat ha en mindre lösning.

Varför jag tänkte stegmotor eller servo är väl för att lättare kunna kontrollera hur mycket man "rullar" upp utan att använda sensorer.
Antar att det går att köra med hall sensor eller encoder också men helst vill jag ha det sensorlöst.
Skriv svar