Era tankar om överkonsumtion, material och e-sopor?

Berätta om dina pågående projekt.
Mertzi

Era tankar om överkonsumtion, material och e-sopor?

Inlägg av Mertzi »

Hel allihopa :)!

Just nu håller jag på med ett projekt inom ramen för mina studier och som handlar om överkonsumtion, material och e-sopor under temat empati. Efter att ha läst om den enormt storskaliga produktionen av elektronik, främst i Kina, har jag blivit intresserad av relationen mellan oss "gör-det-självare" och företagen som producerar komponenter och apparater. Som jag ser det finns det en ganska tydlig konflikt mellan värderingarna i de två lägren där företagen till exempel representerar tveksamma arbetsförhållanden, planned obsolecense och vinstintressen medan gör-det-själv-scenen genom open-source-begreppet kan sägas stå för saker som "kunskapsspridande", "reparationer" och "gratis". Samtidigt är, så vitt jag förstår, gör-det-själv-scenen helt och hållet beroende av just dessa företag för att det ska finnas billiga och tillgängliga komponenter.

Som ett första steg i projektet har jag slängt ihop en prototyp som bränner upp en elektronikkomponent under näsan på en, och på så vis återger en del i återvinningsprocessen. Detta efter att ha sett dokumentären våra elektroniska sopor på svt-play (http://www.svtplay.se/video/2396266/var ... iska-sopor). Tanken är att vi tillsammans genom att själva tillverka och och prova den kan fortsätta diskussionen och dela våra upplevelser och tankar om detta här i tråden.

Här en kort presentation och tutorial av ämnet och prototypen:
https://www.youtube.com/watch?v=IzpiEhGJg74

Hur ser ni på den storskaliga produktionen och återvinningen i framförallt Kina? Känner ni till några alternativ? Har ni tänkt på detta tidigare eller inte? Hur skulle ni vilja att det var och hur tror ni att det kommer förändras i framtiden?

Jag hoppas att ni vill medverka till projektet :D stort tack för er tid!

/Mertzi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Era tankar om överkonsumtion, material och e-sopor?

Inlägg av TomasL »

Tycker du skall nyansera det hela lite.
Som jag ser det finns det en ganska tydlig konflikt mellan värderingarna i de två lägren där företagen till exempel representerar tveksamma arbetsförhållanden, planned obsolecense och vinstintressen medan gör-det-själv-scenen genom open-source-begreppet kan sägas stå för saker som "kunskapsspridande", "reparationer" och "gratis".
Att ett företag har ett vinstintresse är rätt naturligt, då de, i de flesta länder i princip är tvingade till att gå med vinst, vilket i sig inte betyder något negativt.
Tveksamma arbetsförhållanden, tja det förekommer säkert, dock är det ju liksom ingen norm.
"Planned obsolecense" är nog snarare en myt egentligen, att vissa produkter blir ut-daterade beror nog till mycket stor del på konsumenterna än på tillverkaren.
Open source står väl egentligen inte direkt för något kunskapsspridande per se, företag genom patent sprider minst lika stora kunskaper.
Open source och "gratis", tja vad skall man säga, det finns inget som är "gratis".

Att ha åsikter om Kina och hur det går till där är fullständigt omöjligt, om man inte är verksam där, typ.
Allt annat är bara ryktesbaserade tyckanden
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

I mina ögon är alla de produkter som idag tillverkas med undermåliga kondensatorer ett exempel på "Planned obsolecense".

Våra återvinningsstationer översvämmas av elektroniksskrot, och jag är övertygad att långt mer än hälften av de saker som slängts som trasiga lider av dåliga kondningar. Ett problem som tillverkare lätt skulle kunna åtgärda om intresse fanns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är nog snarare så att vi kunder, dvs du och jag alltid i alla lägen vill ha det billigaste som finns på marknaden.
Köper man lite bättre kvalitet, så slipper man de specifika problemen (i de flesta fallen).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Exakt. Ingen _tvingar_ konsumenterna att köpa det billigaste, men faktum kvarstår att allt för många gör det. Det finns helt enkelt ingen stor marknad för dyrare och bättre byggda saker.

Just kondensatorerna tror jag verkligen inte är något exempel på "planned obsolescence", det som kommer närmast är den synnerligen korta mjukvarusupport som t.ex. flera Androidtelefoner har. Men, brist på uppdatering gör ju knappast telefonen oanvändbar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tyckte videon var väldigt tragikomisk och förstår poängen.

Visst tycks det finnas en ideologisk klyfta mellan tillverkare som massproducerar billig elektronik och diy-kulturens kärna och just den klyftan fungerar ju som drivkraft - för att rebellera behövs ju något att rebellera mot.

Inte få "rebeller" är nog egentligen mest ute efter sina "five minutes of fame" och sedan inte alls främmande för att kommersialisera så snart man nått viss framgång. Jag tror det finns ett stort hyckleri i detta. Det anses fult att ha pengar som drivkraft.

Jag tror att vi kommer att se fler och fler företag som speciliserar sig på att ta fram miljövänliga destruktionsmetoder för bla elektronikskrot. Varför? För att det finns pengar att tjäna, inte för att man egentligen har något särskilt djuplodat miljöengagemang.
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Och i takt med att det blir en högre levnadsstandard i Kina, har det ju blivit mer kapitalistiskt och det kommer förmodligen ställas andra krav på miljövämligheten där med inom sinom tid. Redan nu har ju flera företag valt att ha sin tillverkning i andra länder än Kina p.g.a. att kostnaderna har gått upp där p.g.a. förutnämnda anledning. Men hur lång tid det tar eller om det blir som jag siar om ovan vet man ju inte. Bara en intressant tanke som åtminståne jag tror är ganska realistisk.
qx5

Inlägg av qx5 »

De tillverkare som gör själva komponenterna är inte de som påverkar detta med planerad föråldring i större utsträckning. Det är främst företag som designar och sätter samman komponenter samt marknadsför och därmed bestämmer kravspecifikation som kan bygga in självdestruktionsmekanismer i större omfattning på olika sätt. Och också är i kollision med öppenhet och möjlighet att reparera.

Man kan göra skillnad genom att köpa produkter med hållbarhet och inte minst möjlighet att reparera på egen hand.

Problemet med hantering av elektronikavfallet kan hanteras genom att införa exportkontroll av elektronikavfall. Samt konstruktion av effektiva och rena metoder att återvinna så mycket som möjligt. Det borde inte vara så svårt att åstadkomma sådan metod.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Ett känt fall av Planned Obsolense är bläckstråleskrivare. Varje skrivare räknar antalet utskrifter och slutar att fungera efter ett tag. Anledningen är att den rensar munstycket vid varje utskrift genom att spruta ut lite bläck i en reservoar, och skrivaren måste sluta innan denna blir full. Man skulle kunna ha ett system där man byter denna reservoar, men det var tydligen inte tillräckligt lönsamt ...

Det jag är mest fascinerad över är annars hur det moderna samhället hanterar plast. För de flesta av oss så känns plast billigt och vi associerar det ofta med skräp. Vi behandlar det som en förnybar resurs, vilket det inte är. Plast tillverkas av råolja, och den punkt när möjligheterna för att utvinna råolja började avta var för över tio år sedan. (Den s.k. Oljeproduktionstoppen, eller eng: Peak Oil).
Varje plastförpackning för t.ex. livsmedel innehåller en Resin Identification Code för att den ska kunna identifieras och återvinnas, men det mesta som inte är en förpackning gör inte det.
Alla dessa höljen runt och detaljer av plast i elektronikprodukter borde egentligen kunna återvinnas på samma sätt som förpackningar. Men det är förstås mycket mer än bara elektroniska saker som innehåller plast som bara bränns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett känt fall av Planned Obsolense är bläckstråleskrivare. Varje skrivare räknar antalet utskrifter och slutar att fungera efter ett tag. Anledningen är att den rensar munstycket vid varje utskrift genom att spruta ut lite bläck i en reservoar, och skrivaren måste sluta innan denna blir full. Man skulle kunna ha ett system där man byter denna reservoar, men det var tydligen inte tillräckligt lönsamt ...
Tja det är sannolikt ingen som vill köpa en reservdel för 500 när en ny skrivare kostar 600, typ.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det inte så att vi alla måste omvärdera vår resurshantering.
Jag diskar sedan några månader tillbaka allt som vi använder.
Vi har haft ett par mindre diskmaskiner, som förutom energianvändande, behagat att gå söner och kräva reparartion inom kort tid.
Oabvsett om det är garanti eller inte tar det tid att koppla loss och transportera.
Nu har vi gett upp.
Så Lasp handdiskar på en fjärdedel av tiden!
Så är det en mental grej också, jag lider inte av det!

Tror att det är just detta. Vad använder vi våra dygnstimmar till?

Just nu läser jag också "Munken som sålde sin Ferrari" och gläds åt att mitt kamremsbyte kostade drygt en handfull tusen, medands min bastukompis (som kör en A6) åkte på tre handfulla kostnader!

Så valen är ju i mångt och mycket våra egna!

Balansen i tillvaron, på den väg som är rätt för individen, och hela samhället!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock är det så att handdisk är mer energikrävande än en modern diskmaskin (ej bänkdisk dock).
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Så Lasp handdiskar på en fjärdedel av tiden!

Vid handdisk kan man aldrig använda tillräckligt hög tempererar för att döda alla bakterier....
Om någon i hemmet drabbas av någon sjukdom kan handdiskade tallrikar, bestick med mera sprida det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

TomasL: Fan, det var det mest lysande svar jag läst på länge. Du har inte funderat på att bli journalist?

Jakob Lilliemarck aka Mertzi aka "jag använder mitt fullständiga namn på YouTube": Jag har egentligt inget positivt att säga (eller jo... lite) så om du är känslig för negativ kritik så hoppa över resten av inlägget. :mrgreen: 8)

...

Utan att ha sett inslaget så antar jag att dom helt mörkar RoHS-direktivet eller den stora produktionen av luftkvalité-mätare som pågår nu i Kina? http://en.wikipedia.org/wiki/Restrictio ... _Directive

(Rant) "Dokumentärer idag" ska ju vara "roliga" / "riviga" / "spännande", istället för att vara en korrekt + sann + relevant representation av fakta i ämnet. Dvs man vet mindre (!) efter att ha titta på dom än vad man visst från början.

Jag är miljökämpe från den faktabaserade tekniska pragmatiska sidan och har ganska svårt för meningslösa miljöprojekt som ska skapa en "feel-good" känsla i en liten grupp ... och skapar fler problem än vad dom löser. Typ "solenergi i norra Sverige", mfl ...

Nu vet jag att du går på konstfack men det är ju lite kul att den konstruktion du har är en direkt del av det som du vill motverka: Strömbrytaren tål inte den ström du kör genom, samt att 9V batterier har jättedålig batteriekonomi, krokodilklämmor används på alla delar utom där dom ska användas, sen så håller bordet längre om du inte löder direkt på bordsytan... men du kanske kan skicka prototypen på miljöåtervinning i Kina? :vissla:

Dock tror jag att "feel-good"-känsla för en liten och oinsatt grupp är mycket hög ... och det skulle inte förvåna mig om du kan få ett mycket stort anslag för detta projekt. :tumupp:

Bättre är ett laddningsbart NiMh batteripack tillsammans med en mosfet + drivare. Kanske ännu bättre är ett bly-batteripack ... som i praktiken faktiskt är 100% återvinningsbara. Ett annat alternativ är ett flertal alkaliska AA batterier och en DC/DC step upp. Ytterligare ett alternativ är en super-cap som avlastar batteriet från en hög ström men som snabbt kan urladda över motståndet. Det finns säkert flera här som kan sälja konsulttimmar till dig.

BTW, "öppen kod" är inte gratis. Kostnaden är att du inte äger den, du ger bort ditt arbete gratis ... även om den kostnaden troligen är liten i hörhållande till det du får ... men det kan även vara dyrt om det du får är dåligt eller ineffektivt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Självklart produceras, säljs, konsumeras och slängs det åt
fanken för mycket varor idag. Specellt elektronikprylar, men
det gäller i princip alla varuområden även t.ex mat.

Riktade miljöskatter mot produkter med "för kort" livslängd kanske.
Men till stor del handlar det om att våra egna värderingar.
Återvinningen är mindre viktig, det är prylen som aldrig
tillverkades som är avgörade för att det ska blir skillnad.
Skriv svar