Android på TV-skärm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Android på TV-skärm?

Inlägg av Gimbal »

En gammal GPS i båten har kilat vidare och vi funderar nu på vilken sorts instrument vi ska ersätta den med.

Hursomhelst så upptäckte jag då att Raymarine har wifi i en del av sina nyare multi-instrument, och att de har en app som kan koppla upp sig och visa samma data som multi-instrumentet (och även kontrollera det).

Det var ju lite roligt, och då kom tanken att nere "under däck" kunna visa upp bilden på en TV. Vet någon om det finns en minipc, eller snarare en "Android-modul" som gör det möjligt att köra Androidappar på en TV? Helst skulle man vilja ha en liten touchpad-platta istället för mus också.
Nerre
Inlägg: 26775
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Nerre »

Nyare Android-mobiler har ju HDMI-utgång (via adapterkabel), har TVn inte HDMI så finns det väl "adapter" från HDMI till komposit-video tror jag (fast det är möjligt att såna är skitdyra).

Men man kanske bara kan spela upp film via den utgången? Jag har inte testat.


Gammal artikel, men ändå http://www.androidauthority.com/best-do ... tv-148974/
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Gimbal »

:tumupp: Det vore ju supersmidigt.
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Josasp »

Finns ju en uppsjö av Android boxar i både box och hdmi-stick form.
De kan använda nästan alla USB-inputs, så en såndär tangentbord+touchpad fjärr borde funka finfint.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Walle »

Jag har för mig att ChromeCast kan visa upp mobilens/surfplattans bild på TVn.
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Josasp »

Inte riktigt så Chrome Cast funkar.

Mobilen skickar vilket innehåll Casten ska streama.
Sen streamar den innehållet själv, så nej det funkar inte här.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Walle »

Ja, jag har ingen själv så jag är inte säker. Men jag vet att farsan skickade upp surfplattans bild på TVn via cromecasten. Inget streamades, han visade själva "skrivbordet" eller vad man ska säga.
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Gimbal »

Josasp skrev:Finns ju en uppsjö av Android boxar i både box och hdmi-stick form.
De kan använda nästan alla USB-inputs, så en såndär tangentbord+touchpad fjärr borde funka finfint.
Lysande, det ser med andra ord ut som om det inte skulle vara några större problem att få till, om man nu skulle välja att gå den vägen.
MiaM
Inlägg: 10198
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Nyare Android-mobiler har ju HDMI-utgång (via adapterkabel), har TVn inte HDMI så finns det väl "adapter" från HDMI till komposit-video tror jag (fast det är möjligt att såna är skitdyra).

Men man kanske bara kan spela upp film via den utgången? Jag har inte testat.

Samsung galaxy S2 kan visa "allt" på TV'n.

Normalt visas samma bild både på TV'n och lurens egen skräm, men vid just filmuppspelning verkar filmen gå ensam ut till TV'n så att annat GUI-grejs bara syns på telefonen, åtminstone om man spelar upp med HW-avkodning. Exempelvis så kan man i Youtube-appen visa en film i fullskärm på TV'n medan man bläddrar fram annan film via telefonens skärm, om jag inte minns fel.
frax
Inlägg: 75
Blev medlem: 5 juni 2004, 08:58:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av frax »

Josasp skrev:Finns ju en uppsjö av Android boxar i både box och hdmi-stick form.
De kan använda nästan alla USB-inputs, så en såndär tangentbord+touchpad fjärr borde funka finfint.
Ingen av mina stickor har dock GPS. Men det kanske finns?
Nerre
Inlägg: 26775
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Nerre »

En TV är väl rätt stationär så jag har lite svårt att se vitsen med GPS där? :) (Och om TVn nu sitter i en båt så antar jag att man faktiskt har annan GPS än enbart TVn.)

Å andra sidan har Android stöd för USB-ansluten GPS-mottagare. Det ska i alla fall funka på min billiga surfplatta köpt på Rusta (enligt manualen).
boris4life
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 november 2014, 14:59:30

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av boris4life »

Man kan inte använda sig av en Raspberry Pi?
Nerre
Inlägg: 26775
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Nerre »

En paj har väl ett par nackdelar i det aktuella fallet:

1. Den har inte inbyggd WiFi
2. Det finns såvitt jag vet ingen riktigt bra portering av Android (vilket ju lär krävas för att kunna köra den aktuella appen)
boris4life
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 november 2014, 14:59:30

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av boris4life »

Wifi = http://www.ebay.com/itm/150M-150Mbps-Mi ... 4183d39bdb

Finns inget bra GPS program till Linux då?
Nerre
Inlägg: 26775
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Android på TV-skärm?

Inlägg av Nerre »

USB-ansluten WiFi till pajen vill jag minnas kan vara ett problem på grund av strömförbrukningen, men det kanske bara var de tidiga versionerna av pajen? Jag har i alla fall läst att man helst bör köra en separat strömförsörjd USB-hub om man ska köra WiFi via USB på pajen.


Det är klart att det finns GPS-program till Linux, men nu har ju TS instrument i båten som tillverkaren har gjort en app till så man kan läsa av instrumenten från en Android-enhet.

Det är ju det som hela frågan handlar om.

1. Det finns redan instrument i båten.
2. Detta instrument har WiFi.
3. Tillverkaren av instrumentet har en Android-app som man kan använda för att kommunicera med instrumentet via dess WiFi. Denna app har TS såvitt jag förstår kört på en Android-enhet (mobil eller surfplatta) med gott resultat.

Nu vill TS istället för en mobil eller surfplatta för appen ha funktionen på en stor TV-skärm.
Skriv svar